Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Stulen IP-adress hos Chello Stjärntv?


Thomas Thamm

Rekommendera Poster

Thomas Thamm

Vid flera tillfällen har jag råkat ut för att någon/något använder samma IP-adress som mig. Jag har försökt att få hjälp av Chellos support men efter fem veckor ger jag upp!!! Kanske är det någon här som kan hjälpa?

 

Felmeddelandet jag får är:

"Another device on your TCP/IP Internet, which has the physical adress xx xx xx xx xx xx, is currently using the sam IP adress (xxx.xxx.xxx.xx). This may cause disruption of your Internet services."

 

Detta felmeddelande rapporteras av min Mac - PC:n som är uppkopplad med samma kabelmodem (via en hubb)rapporterar inga fel.

 

Detta problem händer hela tiden - även när min ip-adress bytts ut (man tilldelas ju en ny med jämna mellanrum).

 

Är det någon som har en susning om vad detta beror på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Kanske en korkad fråga, MEN.....

 

Det kan inte vara så att den maskin som din Mac pratar om i själva verket är din PC ?

 

Mvh Putte (problemfri chello kund)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Thamm

Inga frågor är korkade...

 

Men, nej, det är inte PCn - det har jag kollat upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör inte Chello Stjärntv med DHCP ?

 

i så fall kör en "IPconfig /Renew" (NT) så får du en ny IP, win9x; winipcfg från kör på Start menyn.

 

MVH

/C

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var kanske lite snabb i mitt förra mail att avsluta med "problemfri".............

 

Jag bytte kabelmodem för 2 veckor sedan.

Jag kör Windows 2000.

Nu kan det ibland vara så att min uppkoppling bara lägger av, oftast om datorn har stått på ett tag (2-3 timmar). Det räcker inte med att köra "IPconfig /Renew" utan jag måste boota om burken. Detta har som sagt uppenbarat sig sedan jag bytte modem, jag hade aldrig detta problemet innan. Är det någon Chello kund som har liknande problem ?

 

Mvh Putte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
Roger Lindholm

Vilken tid är leasen satt till? Kan ju vara så att Chello har outrgrundligt kort lease bara för att slippa "warez" servrar å annat otrevligt som kan sänka linan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stoffe-2k

Det kan inte vara så att du har en modern ATX låda som stänger av komponenter i datorn (tex. NIC) när datorn går ner i vänteläge och sen misslyckas att starta upp den igen när du ska surfa..?

 

------

MVH

/C

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...