Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Ny bärbar dator

JenB

Recommended Posts

Jag har tänkt köpa en bärbar dator som jag kommer att jobba mkt med photoshop, dreamweaver, flash osv. Jag har nog tänkt mig att lägga ca 14 000 kr som mest. Det finns så många olika så jag vet inte riktigt vad jag ska välja. Och vad är det för skillnad mellan xga och tft skärm?

XGA (eXtended Graphics Array) innebär: 1024x768 pixlar i 4:3 skärmformat.

TFT (Thin Film Transistor) är den teknik som används till i princip alla platta skärmar. (Det är en variant på LCD.)

Jag är ingen expert men...

Vad man generellt kan säga om en bärbar dator som ska användas till design är att den behöver större skärmyta, bättre upplösning, mer RAM-minne och en rejälare hårddisk än om den t.ex. bara skulle användas till ordbehandling och internet.

Andra faktorer man alltid bör tänka på när man väljer är bland annat: batteri-tid, vikt, dataöverföring, processor, operativsystem.

(Apple's bärbara Macs är väl det första man tänker på när det gäller design, men jag kan bara referera till www.apple.com då jag inte är insatt i deras produkter.)

Några exempel på intressanta PC-produkter skulle kunna vara: Acer Aspire 1703SC, Acer Ferrari 3000LMi eller Acer TravelMate 541LCi.

Minimikrav bör vara typ: 15" skärm, 1280x1024 pixlars upplösning, 512 MB RAM-minne, 40 GB hårddisk, CD-RW brännare, 2 GHz processor, 3 timmars batteritid per laddning.

Hejsan,

Jag letar oxå bärbar och har exakt samma användningsområde i åtanke. Jag har inte bestämt mig ännu men funderar på att slå till på en HP NX9010 som är nedsatt till 9995:- plus moms på inwarehouse. Den har en P4 3GHz, 512MB RAM, 40GB HD, enda kruxet som jag ser är väl att man kunde önska lite högre upplösning än 1024x768 men det kan man kanske leva med. Är det nån som har nån åsikt om den datorn till detta användningsområde så är jag grymt tacksam om ni skriver. Den är nedsatt med 3000:- fram till 30/4...

Tobbe

Det du sagt låter helt OK. Givetvis är det alltid bättre med ännu större skärm och ännu högre upplösning, men någonstans har ju budgeten en övre gräns.

Min enda invändning är att jag får upp 2 timmars batteritid när jag söker på den, vilket är något i underkant i min mening. (Om man inte är säker på AC tillgång.)

--

"Acer Aspire 1703SC": 1.5 timmar. (Uselt i min mening!)

"Acer Ferrari 3000LMi": 3 timmar.

"Acer TravelMate 541LCi": 3 timmar.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...