Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mac OS 9 igen!


Eagle

Rekommendera Poster

Fick en del tips om mina krascher med OS 9. Tyvärr inga jag hade direkt nytta av. Har dock upptäckt ett program som inte funkar ihop med G€/OS 9 - och det är Apple Works 5.03. Det blir en ordentlig systemkrach varje gång jag installerat, testar programmet och startar om. Har också misstankar att drivrutinerna till Epson Stylus 740/USB orsakar krascher. Finns tyvärr ingen nyare på Epsons sajt. Har någon råkat ut för samma.

Jag har tagit hem en uppdatering, men den ursprungliga måste först installeras och därefter startas datorn om. Någon uppdatering hinns tyvärr inte med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håll ner skift-tangenten när datorn startar om efter installationen, då laddas inte tillägg och annat in som kan vara orsaken till krashen. Sedan ska det gå bra att köra uppdateringen för datorn bryr sig inte om att tilläggen är avstängda.

 

Sen rekommenderar jag dig att gå in på http://www.macfixit.com/ för att kolla igenom tipsen angående krasher med Mac OS 9. Det låter ju som en konflikt och där diskuteras de flesta program som finns på marknaden och eventuella konflikter.

 

Lycka till,

Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående Apple Works så ska det finnas en uppdatering till 5.0.4 som fungerar ihop med OS 9 och endast med OS 9. Om denna uppdatering finns på systemskivan vet jag inte men jag har sett denna uppdatering på Apples ftp-sida nånstans. Kolla där.

 

Mvh Carl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste faktiskt säga att jag måste haft en otrolig tur med Mac OS 9. Jag köpte 9.0 till min 8500 i början av året och installerade. Inga program strejkade eller betedde sig illa. Inte ens ClarisWorks 4.0 mankerade, så det är rätt intressant att 5.0.3 gör det.

 

På min G4 med 9.0.2 har jag inte heller upplevt några som helst problem som kunnat relateras till OS:et. Jag skulle gärna vilja veta vilka program och uppsättningar som orsakar strul med OS 9. Inte ens min Stylus Photo 750 har strejkat. Jag har kastat Epsons egna USB-drivrutiner och kör med Apples egna. Det fungerar utmärkt.

 

De program som jag kör är:

 

*InDesign 1.0

*GoLive 4.0

*ClarisWorks 4.0

*Graphic Converter 3.5.1

*ColorIt 3.0A

*Corel Draw och Photopaint 8 LE

*MS Word 5.1

*xRES 2.0 SE

*Hornet 3.0.1 och Korea GL

*Adobe LiveMotion

 

Dessa program fungerar utmärkt på mina maskiner. Som sagt, jag måste ha haft tur med OS 9, eftersom jag sluppit krångel. Det vore intressant att få reda på varför det krånglar hos en del, medan andra slipper problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...