Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

XviD-problem


Kalle Dator1

Rekommendera Poster

Kalle Dator1

Jag har egentligen lämnat detta med DivX och XviD bakom mig till förmån för DVD, men jag fick en uppgift att skapa en liten fil åt en kompis, som inte har DVD.

 

Jag har med framgång tidigare skapat bra XviD-filer och trodde att det fortfarande var en barnlek, men nu har jag tillbringat stora delar av helgen till att försöka komma underfund med varför det inte blir bra !

 

Filmen (c:a 8,5 minuter) på den första skivan som jag brände, och sedan tittade på, var ryckig och nästan omöjlig att titta på, däremot såg det bra ut när jag kollade filen från hårddisken.

Efter detta har jag försökt med både full upplösning (720x576) och halv (360x288) samt en variant 352x288 för att få jämnt delbart med 16. Jag har haft en hög bitrate (9000 kbit/s) och lägre sådan, ner mot 1000 ! Jag har försökt med olika inställningar i Xvid-fönstret.

 

Resultaten ha varierat. Jag har fått filer som har stängt Adobe Premiere, vid försök att kolla. Filerna har också stängt utforskaren. I båda fallen med informationen att

 

"...har stött på ett problem och måste stängas !"

 

Jag har fått filer som ser ut som skrutt, d v s ansikten upplösta i grusiga och fläckiga områden.

 

I flera av fallen, åtminstone de som går att kolla, har det sett bra ut från datorn, men varit ryckigt vid uppspelningen från CD-skivan. Detta gäller både vid uppspelning med Windows Meddiaspelare och med ZoomPlayer.

 

Bara för att kolla och jämföra, satte jag i en tidigare XviD-film i CD-spelaren. Bilden var helt lugn och fin, fri från störningar och ryckighet !

 

Jag har en äldre XviD-codec och har nu tagit hem en färskare, vilken jag ännu inte använt, men även den äldre bör ju fungera, eftersom jag kan titta på mina gamla filmer ! (?).

 

Förbättringsförslag mottages med största tacksamhet !

 

Kalle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan definitivt ha med bränningen att göra.

Bränn igen. På låg hastighet, typ 24x eller så.

 

Jag har haft samma problem med brända filmer, men de har funkat då jag bränt om dem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Tack Tophe för ditt snabba svar !

 

Jag nämnde det nog inte i mitt meddelande, att jag faktiskt också provat att bränna med låg hastighet - 4x - på CD-brännaren.

Har bränt med dels en IOMEGA-CD-brännare och dels med en Pioneer DVD-brännare (nyaste ! ) Är dock osäker på om jag verkligen brände via den senare med låg hastighet. Får kolla detta ikväll, när jag kommit hem ! Men jag undrar om det spelar roll vilken brännare man använder, eftersom jag tidigare bara har haft och använt CD-brännaren, med gott resultat !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...