Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Hjälp med att köpa ett ljudkort avsett för enklare

cinoc

Recommended Posts

Är nybörjare vad det gäller ljudkort, så jag vore tacksam för lite råd. Söker ett ljudkort för att mina döttrar skall kunna sjunga och använda våran synt med General Midi för att lägga in på datorn. Har inte några större krav på en massa högtalarutgångar, men vill kunna koppla in två st mickar samtidigt. Dom är duktiga och kan detta med noter och spelar piano och gitarr. Mjukvara behövs ju också. Vill inte lägga ut en förmögenhet utan ca 2500kr, vill heller inte upptäcka efter en vecka att jag köpt helt fel grejor, begagnat går ju också bra. Soundblaster finns ju, och där finns ju en del mjukvara att hämta hem från nätet, kostar ju ca 2500kr, vore det ett bra köp? Har ju dock en massa högtalarutgångar som inte känns viktiga, men dom kommer ju liksom med på köpet. Alernativ? Tacksam för lite råd.

/cinoc

Har tidigare haft ett Soundblaster Live player som

jag var väldigt nöjd med,men då krävs aktiva

högtalare,d.v.s högtalare med inbyggd förstärkare,

t.ex surroundsystem eller ett s.k 2.1 system,med

separat subwoofer (bashögtalare) och två

mindre satellithögtalare. Med det kortet finns

möjlighet att skapa musik på datorn. Men se

till att köpa retail versionen , köper du bulk

versionen följer det inte med någon programvara

för att kunna skapa musik på datorn.

[inlägget ändrat 2004-04-24 15:15:24 av Brynäsarn]

Om du köper ett Audiophile 2496-kort så ingår lite mjukvara. Bla en specialvariant av Ableton Live med inspelningsmöjligheter.

Om du sedan kompletterar med en liten billig mixer som Behringer UB802 så pluggar du in mikrofonerna i mixern och kopplar mixern till ljudkortet. Synten pluggas in i ljudkortets MIDI-ingång.

Audiophile 2496: ca 1700:-

http://www.m-audio.com/index.php?do=products.main&ID=adf95efc30b88aba043fa8b83343bfb8

UB802: ca 700:-

http://www.behringer.com/UB802/index.cfm?lang=ENG

Det är inga märkvärdiga grejer men omvittnat stabila och pålitliga.

Tack för svaren, tanken är ju att kunna antingen sjunga i två mickar samtidigt eller att få in det på olika ljudspår så att det går att mixa ihop sången med musiken i efterhand. Ljudkort med två mickingångar, blir det två ljudspår eller mixas detta ihop? Dum fråga kanske, men att göra musiken först och lyssna på den i hörlurar och samtidigt sjunga i mickarna för inspelning,

klarar ett ljudkort av detta (blir ju lite dubbelriktat samtidigt) eller behöver man bränna en skiva med musiken och lyssna genom stereon samtidigt som man spelar in via ljudkortet? Tanken är ju att kunna få flera ljudspår för att kunna lägga på lite olika instrument och-eller stämmor. Men detta kanske i första hand sköts mjukvarumässigt? Hoppas ni förstår vad jag menar.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...