Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Bongotrummor

128GB cap i XP?

Rekommendera Poster

Bongotrummor

Hej, jag har ett för mig ganska stort problem som jag skulle vilja ha hjälp med.

Jag köpte för ett tag sen en 200GB hårddisk (eller 186.3GB om man räknar noga, vilket tillverkarna inte verkar ha lust med).

Problemet är att Windows tror att den är 128GB.

Om jag partitionerar den med tredjepartsprogram kan jag, och Windows, få tillgång till hela disken. Men nu ville jag testa en dynamisk disk, och då var jag tvungen att ta bort partitionen ...och vips så var disken helt plötsligt 128GB igen.

Finns det nånting jag kan göra här? Eller måste jag välja mellan en vanlig disk på 186GB och en dynamisk på 128GB?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Stefan Eklinder

Har ditt BIOS stöd för så stora hårddiskar?

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

Helpdesk: Sitter du bakom en brandvägg?

Kund: Nej, jag sitter vid ett fönster.

Yttermera.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Bongotrummor

Jag antar det, eftersom det funkar när jag använder andra partitioneringsprogram.

Problemet då är att jag inte kan ha en dynamisk disk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Stoffe-2k

Har du SP1 installerat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hundbert

Och vad är en dynamisk disk?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
pepino

Står i hjälpen:

Installationsprogrammet för Windows XP och Diskhantering kan användas för att konvertera diskar som initierats av Windows XP Professional till dynamiska diskar. Dynamiska diskar har funktioner som standarddiskar saknar, som till exempel möjligheten att skapa flerdiskvolymer (stripe- eller RAID-5-volymer och speglade volymer). Innan du konverterar diskar måste du stänga alla program som körs på dem.

När du har konverterat en standarddisk till en dynamisk disk blir alla partitioner på den (dynamiska) enkla volymer. Du kan inte ändra dynamiska volymer tillbaka till partitioner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
pepino

Varför använda dynamisk disk?

Du kan ju också alltid ha några stycken patitioner på den...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

en stor fallgrop finns med dynamiska diskar - om en av enheterna dör finns det en mycket stor risk att datat på de övriga ingående enheterna bli oanvändbart.

/T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Fredrik Johansson

Visserligen inget svar på frågan, utan mer en liknande iakttagelse...

Hade ett moderkort med 4 SATA-kontakter, till de två första var det möjligt att aktivera en hårdvarustyrd RAID-kontroller. Kopplade in 3 diskar på 160 gb vardera, på kanal 0,1,2. Aktiverade ingen RAID utan använde diskarna precis som vilken som helst.

Det märkliga uppstod vid partitioneringen, då diskarna kopplade till kanal 0 och 1 identifierades som 128.00 gb, medan disken på kanal 2 var 152.8. Tänkte att det borde vara något konstigt med RAIDkontrollern, men hittade inget som gjorde någon skillnad (den var fortfarande deaktiverad). Vid något tillfälle byttes plats på diskarna på kanal 1 och 2. Nu visade windows att disken på kanal 1 var 152.8 gb och disken på kanal 2 innehöll en partition på 128.00 gb, och opartitionerat utrymme på 24.8 gb. Märkligt.

Laborerade vidare och partitionerade alla diskarna efter inkoppling på kanal 2, nu fanns alltså tre diskar med 152.8 gb på varje. Windows accepterade utan problem. Tar jag sedan bort partitionerna på diskarna på kanal 0 eller 1 och lägger dit dem igen, har jag bara 128.00 gb att förfoga över...

Någon som kan förklara?

Moderkortet var ett MSI 865Pt Neo, eller något snarlikt, diskarna 160 gb maxtor SATA (alla identiska) och XP Pro med SP1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Bongotrummor

Jag har ingen särskild anledning egentligen, jag ville mest prova. Det skulle ju vara skönt att inte behöva låsa sig till partitionernas ursprungliga storlek.

Sen vill jag ju kunna utnyttja de funktioner som det är meningen att jag ska kunna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Bongotrummor

Partitionerade du diskarna i windows då?

I så fall ska jag testa, jag har visserligen bara två IDE-kanaler, men det är väl värt ett test..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Bongotrummor

Tack, jag ska testa detta...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Bongotrummor

Det funkade!

Tusen tack! Hur hittade du det här?

Jag hittade iaf inget om problemet i Windowshjälpen eller på MS supportsidor..

Och hur är det meningen att man skall upptäcka detta? Alla användare är kanske inte så pigga på att pilla i registret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...