Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
yeah!

19-tums CRT

Rekommendera Poster

yeah!

Hej, har bestämt mig för att köpa en 19" CRT. Jag skulle behöva tips om några olika skärmar. Minimumkraven lyder: 100 Hz på en upplösningen 1280 x 1024 med givetvis så lite monré (heter det så?) som möjligt. Någon som har något tips?

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Seppo

En bra skärm är Philips 109B40 men vet inte om den går att få tag i, sen gäller om du verkligen vill ha en crt skärm.

Har själv en Philips 202P40 22 tums skärm, vilket är en av dom bästa crt skärmarna i den prisklassen.

#Seppo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
sarcosos

Köp en Samsung SyncMaster 957 MB (2440 kr) eller en Samsung SyncMaster 957 P (1830 kr) från Itbutikken.dk. (De är mycket seriösa och har bra priser.) Ta den dyrare om du har råd.

Jag förmodar att du menar "moire" (även känt som "moire patterns").. Det finns inbyggda funktioner i skärmmenyerna för att avhjälpa den typen av problem på alla nya Samsungskärmar. [Har själv tre stycken (17", 19" resp. 21") som fungerar alldeles utmärkt.]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
yeah!

Samsungen verkar vara prisvärd. Allting hade varit lättare om det fanns en nätbutik som skrev ut mer än maximal upplösning och rekommenderad upplösning. Just nu ligger Nec & Samsung på listan. Är det ingen som har erfarenheter av ViewSonic?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
sarcosos

[samsung SyncMaster 957MB]

Punktavstånd: 0,2 mm

Maximala upplösningar:

1920x1440 @ 64 Hz

1800x1440 @ 64 Hz

1856x1392 @ 66 Hz

1792x1344 @ 68 Hz

1600x1200 @ 76 Hz

1280x1024 @ 89 Hz

1152x864 @ 104 Hz

1024x768 @ 116 Hz

800x600 @ 146 Hz

640x480 @ 160 Hz

Rekommenderade upplösningar:

1600x1200 @ 75 Hz

1280x1024 @ 85 Hz

Optimal upplösning:

1280 x 1024 @ 85 Hz

--

Jag hittade ett antal skärmar från ViewSonic och NEC/Mitsubishi: Maxupplösningarna är i princip de samma som Samsungs. (Det skiljer bara 1-2 Hertz i samtliga upplösningar.) Punktavståndet är generellt något sämre (högre) hos de andra tillverkarna jämfört med Samsung, men det är svårt att säga med säkerhet om detta verkligen ger sämre skärpa.

[inlägget ändrat 2004-04-26 14:58:11 av sarcosos]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lasso

Jag har en 957MB hemma och det är väl iofs inget större fel på den. Jämfört med min gamla Mitsubishi DiamondPro 900u, som jag har på jobbet, är den dock lite i oskarpaste laget.

Visst är skärmen ganska prisvärd, men så här i backspegeln hade jag antagligen hellre lagt ett par tusen till på en bättre skärm. Man får ju vad man betalar för.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Blekis ®

Konstigt att ingen nämnt Samsung SyncMaster 959NF när det pratas så mycket om Samsung ? Den klarar 1280x1024 i 101Hz och 1600x1200 i 89Hz samt har *perfekt* plan gallermask(Trinitron) vilket ger ljusstarkare och mycket skarp bild. ca 3000Kr. Jag har föregångaren 900NF som har ett identiskt bildrör, så jag kan personligen intyga att den har en mycket bra bild för det priset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
sarcosos

Mitsubishi Diamond Pro 930SB för 4700 kr alltså. Lite saftigt för en skärm som "bara" ska köras i 1280x1024 i min mening; men visst..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
sarcosos

Jag har själv aldrig gillat "Flat CRT," därför har jag inte rekommenderat någon sådan.

Specifikationen för NF-skärmarna rekommenderar dessutom 1280×1024 @ 85Hz för att uppnå maximal skärpa med så lite flimmer som möjligt.

Faktum är att den enda stora skillnaden mellan NF- och MB-serien är att den förstnämnda är helt platt; det får man betala cirka 300 kr för. Om det är värt det? Jag tycker inte det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Blekis ®
Jag har själv aldrig gillat "Flat CRT," därför har jag inte rekommenderat någon sådan.

Konstigt. Mindre reflexer. Ljuskraftigare och skarpare bild. Men smaken ...

Specifikationen för NF-skärmarna rekommenderar dessutom 1280×1024 @ 85Hz för att uppnå maximal skärpa med så lite flimmer som möjligt.

Det står så på dom flesta skärmar, även dom som klarar 1280x1024 i 115Hz. 85Hz är liksom den rekommenderade "flimmerfria" standarden "överallt". Dessutom är det många grafikkort som inte klarar höga uppdateringsfrekvenser vid stora upplösningar. För dåliga RAMDAC:s och HF-filter. Det är därför *ingen* tillverkare *rekommenderar* mer än 85Hz. Dock klarar 959NF faktiskt 1600x1200 i 89Hz vilket är mer än dom billigare skärmarna klarar i 1280x1024. Klart att det ger en lugnare och mer stabil bild både i 85Hz men framförallt i 100Hz vilket dom billigare skärmarna inte ens klarar.

Faktum är att den enda stora skillnaden mellan NF- och MB-serien är att den förstnämnda är helt platt; det får man betala cirka 300 kr för. Om det är värt det? Jag tycker inte det.

"Det enda som skiljer" ? Du får ursäkta, men det var ett ganska okunnigt uttalande, sorry. Skärmarna bygger på helt olika grundläggande teknologier: skuggmask vs gallermask(aka Trinitron). Googla. Dom är helt olika uppbyggda. 959NF är dessutom runt 5Kg tyngre och har betydligt större bandbredd i sin inbyggda elektronik, så något får man för pengarna !

Detta är alltså en äkta Trinitronskärm, fast det är ett Mitsubishi bildrör som sitter i. Dom billigare skärmarna gör Samsung bildrören själva(se där, en sak till som skiljer !). Den skall alltså inte förväxlas med dom "Flat CRT" som du omnämner, för jo, det finns faktiskt sådana. Fusktrinitron med skuggmask. Fast man brukar se att bilden är lite krökt innanför glaset på dom. På 959NF är bilden totalt platt. Som på en TFT.

Lustigt förresten att du är så "Flat-fientlig" utan att omnämna den största och kanske enda riktiga nackdelen med just Trinitronskärmar vs andra CRT-skärmar; nämligen att man kan se två tunna streck tvärs över skärmen en tredjedel upp och en tredjedel ner. En del stör sig på dom. Inte jag. Och så är dom dyrare. Särskilt Sonys. Förresten finns det även svagt buktiga trinitron, dom har inte alltid varit platta.

Jag skulle personligen inte välja en billg skuggmask framför en bra Trinitron annat än för att skuggmasken är billigare, men som sagt, smaken.

[inlägget ändrat 2004-04-26 19:04:31 av Blekis ®]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
sarcosos

Jag är inte fientlig. Vem har hittat på det? (Kanske har vi språkliga kommunikationsproblem.)

Jag har bara aldrig upplevt den stora kvalitetsskillnaden mellan Flat och Standard trots att jag haft båda framför mig samtidigt. (Din fakta får stå för dig.)

Jag kan givetvis inte rekommendera produkter som jag själv inte gillar, det är väl knappast så svårt att förstå?

--

"Faktum är" var slarvigt uttryckt. Borde varit "min uppfattning är", då fakta endast existerar inom naturvetenskaperna; för det (endast) ber jag om ursäkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
yeah!

Först vill jag tacka för alla svar. Att skärmen ska vara platt ser jag som ett måste. 2 svaga linjer från Triniton rör stör mig inte, jag sitter hemma på en dell p1130 (om jag minns rätt). Hur som helst är det triniton på den och jag stör mig inte på linjerna. Självklart kan man lägga ner hur mkt pengar som helst på skärmar, men mitt mål är inte vara dumsnål. Trots allt så kommer användaren använda sin dator mestadels till att surfa & kolla mail. Så frågan nu kanske lyder, är det värt alla tusenlappar mellan Samsung kontra, Nec, Sony eller Philips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
sarcosos

Min uppfattning är att Samsung håller nog hög kvalité för de allra flesta. Lägger man 2000 kr extra får man givetvis en hel del extra för pengarna: bättre färgkontrast, högre skärpa, snabbare uppdatering, etc; jag tycker dock att detta är mer för professionella än för vanliga användare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Haringen
Allting hade varit lättare om det fanns en nätbutik som skrev ut mer än maximal upplösning och rekommenderad upplösning

Provat dustin?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...