Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur fungerar en gasolkyl?


jonasson

Rekommendera Poster

Efter vad jag förstår så fungerar det på följande sätt ungefär:

 

När en gas komprimeras såpass hårt att den övergår från gasform till flytande form så blir den samtidigt varm. När trycket sedan minskas så att gasen övergår till gasform igen så blir den kall (varför kanske någon annan kan förklara?)

 

Den kyla som blir då en gas övergår från flytande till gasform används till att kyla ner luften i en kyl eller frys.

 

Detta gäller även för gasol eftersom att det bevisligen finns gasolkylar!

 

/Henrik

 

[inlägget ändrat 2004-04-23 11:08:08 av hsjolin]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore intressant att få veta vad den slutliga förbränningen av gasen tillför till processen, kan inte klart se det framför mig.

 

Kanske det bara är en nödvändig del, ett sätt att bli av med gasen och samtidigt se att kylen arbetar. Samt att man ska kunna nyttogöra en annars vanlig gas i sammanhangetm, en gas som används vid uppvärmning och matlagning. Annars skulle någon icke brännbar gas kunna användas, kanske någon annan med högre densitet/energiinnehåll i övergången mellan flytande och gasform.

 

Varför den blir kall när den når gasform är enkelt att förklara.

Om man tänker sig de olika stadierna ett ämne kan befinna sig i som olika mått på den mängd rörelseenergi atomerna har i ämnet, blir det ganska enkelt. Ett fast ämne har liten mängd rörelseenergi, ett flytande mera, gasform ännu mer.

Ämnet i sig är vid normalt luftryck en gas vid låt oss anta -10 grader C. När det expanderar pga av det minskade trycket ökar rörelseenergin i ämnet. Ämnet måste då ta energi någonstans ifrån för att kunna övergå till gasform. Ämnet tar värme från omgivningen.

 

 

klart som korvspad?`

 

/T

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-04-23 11:40:41 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

övergången från flytande form till gasform, innebär att molekylerna hamnar längre ifrån varandra, det blir alltså samma mängd molekyler, fast på en mycket större volym. Det betyder också att värme inte kan "passera" genom denna volym lika lätt som när ämnet var flytande, då det finns färre molekyler på samma volym som när det var flytande. När det är i flytande form, är det ju massor med molekyler ihopträngt på en liten volym. När vätskan övergår till gas, fördelas värmen som fanns i volymen A, ut med molekylerna i den stora volymen B. Samma värme (som sedan avtar/ förbrukas), större volym = kallare temperatur.

 

Jag tror jag förklarat rätt.. kan hända att molekyl ska bytas ut mot atomer..

 

 

p.s. Val av kylmedium handlar väl mer om vilket ämne som har en övergång mellan flytande-gas, och inom ett temperaturspektra som är passande för den vara/ det ändamål som det ska användas till att kyla/värma med.

 

[inlägget ändrat 2004-04-23 11:41:57 av -[Robert]-]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I annonsen står det:

 

Kylskåp Electrolux för gasol och 220 volt

 

Det borde nog stå:

 

Kylskåp Electrolux för gasol eller 220 volt

 

Jag misstänker att kylen har två system. Ett tradionellt kylsystem med kompressor med tillhörande gas (freon?) som drivs med 220v. Saknar man el så kan man driva kylen med gasol, vilket alltså innebär att gasolen dekomrimeras från tuben, kyler ner luften i kylskåpet och därefter förbrukas (på något sätt).

 

Jag kanske är ute och cyklar, men det är min teori :)

 

/Henrik

 

[inlägget ändrat 2004-04-23 13:28:51 av hsjolin]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...