Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Ändra USB Com port från Com 3 till Com 1

Bulldog

Recommended Posts

Jag har en bärbar dator utan Com port. Har skaffat en adapter som jag kopplar in med USB för att få fram en Com port. Problemet är att den heter Com 3 & skulle behöva att den heter Com 1. Går detta att ändra?

Jag har i enhetshanteraren under portar 1 ECP-skrivarport & 1 Komunikationsport (Com1) varför det står att jag har en Com1 där vet jag inte riktigt för jag har inget utag, men det kanske är något inbygt någonstans. Så jag skulle alltså ändra min USB Com3 till com1.

Vad är det för bärbar dator?

Jag kan inte påminna mig att jag har sett någon som sakna com-port (COM1:).

---/samoht

hmmm... mina bärbara har inte haft några com-portar på ett bra tag nu ;p

Å btw, COM1 på din bärbara är antingen en riktigt COM1 som du får ut med en dockningsstation, eller så är det förstås IR-porten som beter sig som en COM-port helt enkelt.. inaktivera dem i BIOS Setup om du måste frigöra dem...

...dock om du har något som kräver COM1 så skulle jag stampa på det och kasta det i närmsta brasa ärligt talat :)

.Wey - släpar runt på en usb->serial->console för att administrera dumma switchar ibland

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

[inlägget ändrat 2004-04-22 20:31:07 av Weyland]

Jag har som sagt en bärbar dator en Compaq EVO N1020v det stämmer nog att det kan vara dockstationen som blir com 1, chefen blir inte så glad om jag kastar den i en brasa. Men om det inte går så får jag fixa en ny, men skall testa att inaktivera dock stationen för den använder jag inte så då kanske USB blir com 1 istället, skall testa detta imorgon.

chefen blir inte så glad om jag kastar den i en brasa.

Vad jag menade var att du skulle kasta orsaken till att du måste ha COM1 som usb-porten? Varför funkar det inte med COM3 för? Jag skulle omedelbart kasta ett sådant program i brasan och ge utvecklaren en rejäl utskällning :)

.Wey

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Ursäkta min lapsus!

Jag tittade mig själv i spegel och då såg jag ju tydligt en person som har haft mins en bärbar dator utan serieport :).

Om man disablar com1: i BIOS borde det väl sedan vara möjligt att sno com1:-porten till USB-adaptern?

---/samoht

Håller med dig, men det är inte så lätt att påverka ett av världens största företag på sitt område. Vi i sverge är ju bara en lite del av det stora bolaget. Hade mitt företag bara haft en lite del av deras omsättning kunde jag köpa hur många datorer som helst. Men skall testa det imorgon.

Har haft samma problem med ett IRDA öga som kopplades in via USB. Drivrutinerna skapade en virtuell com-port, dvs COM3.

Alla program för fjärrkontrollstyrning via IR öga som jag har provat känner inte igen COM3 då det inte är en fysisk kontakt. Mycket irriterand, fann ingen lösning på det utan köpte ett till IR till för fjärren.

Även de program där man kunde välja COM3 förstod inte att com-porten existerade.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...