Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

bildvisare och FTP-klient för OSX


jonasn

Rekommendera Poster

Hör och häpna: en switch är nära förestående.

 

Har lånat en lätt handikappad Powerbook G4 nu (skärmens gångjärn är knäckta - prova inte det. MYCKET dyrt att laga!) och är på g att köpa en egen så fort spargrisen är tillräckligt tjock.

 

MEN:

Ärligt talat - iPhoto suger. I windows använde jag ACDsee, och även om det är långt ifrån perfekt har jag åtminstone koll på var bildfilerna ligger och vad som händer med dem.

"Om jag roterar den här bilden, sparas filen så eller är det bara i mitt bildbibliotek?" osv osv. Dessutom vill jag kunna välja vilka bilder jag ska föra över från digitalkameran.

 

ett bättre bildvisnings/bildorganiseringsprogram efterlyses. Upptäckte till min förvåning att Adobe Photoshop Album inte verkar finnas till mac. Trist, det hade annars varit helt ok.

Krav: jag ska kunna föra över digitalkamerabilder med det, och välja vilka bilder jag för över samt var de hamnar. Jag ska kunna visa bilder samt utföra enklare redigering (batch resize o likn) med det.

 

Söker även en bra FTP-klient. Ska helst vara open source, men freeware duger. Multitrådade överföringar är ett krav.

 

Tja.. när jag ändå håller på kan jag nämna att jag inte har hittat den perfekta IM-klienten heller. Har provat Adium X nu i några dagar och tänkte testa Proteus nu. Samma sak gäller - Open source smäller högst. Körde Miranda på Windows och var rätt nöjd med det (framförallt pluginfunktionerna).

 

Det jag generellt ogillar med OSX är känslan av att min kontroll över min dator och mina filer tas från mig och läggs i apples händer. Det mesta går att göra, men det finns inga inställningar att ändra så jag måste prova mig fram för att se hur apple har bestämt att jag vill att det ska fungera, och sen hitta en "workaround" om det är nåt annat jag vill göra. Ett exempel är iPhoto 2 där det inte gick att vända sorteringsordning på bilderna. Att sortera med äldsta först och nyaste sist var en omöjlighet - eller åtminstone en inställning som jag inte lyckades hitta.

 

Men det blir en Mac ändå.. så snälla, om ni har tips på bra program, posta dem här. :)

_____________________________

jonasn

If I learn from my mistakes,

pretty soon I´ll know everything.

 

[inlägget ändrat 2004-04-20 23:40:20 av jonasn]

[inlägget ändrat 2004-04-20 23:40:59 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, nu har Apple börjat ta betalt för iLife, men när du köper en ny dator får du iPhoto (version 4 - var det den du provade?) med datorn, plus en massa annat godis. ACDsee kostar pengar och det finns även för Mac om det skulle vara så att du vill ha det. Annars är QPict och IView populära bildbläddrare. Nu har ju Photoshop CS också förbättrat sin bläddrare, så snart behöver man inte köpa så många program förutom ett bra redigeringsprogram.

 

Adobe valde att inte ge ut Adobe Photoshop Album för Mac då de inte trodde sig kunna konkurrera med iPhoto. Som sagt, det går att föra över digitalbilder utan iPhoto (använd kortläsare som monteras direkt på skrivbordet eller använd Bildinsamling som inte är kopplad till iPhoto).

 

Version 4.0 av iPhoto har fått sig en uppryckning, så har du inte provat den så tycker jag du ska göra det. Den är mycket snabbare än de äldre versionerna och har lite fler funktioner. Så har du kört version 2 så lär du bli glatt överraskad.

 

En bra FTP-klient är Transmit eller Fetch, men de kostar pengar. Då finns en väldigt enkel programvara som heter RBrowserLite som är gratis och som funkar för den som har de mest basala krav på ett FTP-program. Men som sagt, jag föreslår någon av de tidigare jag nämde, som är mycket bra.

 

IM-klient. Tja, själv använder jag Proteus för ICQ, MSN och YIM. För AIM använder jag iChat som också följer med Macen. iChat är mycket trevligt och det finns stöd för både video- och ljudströmmande konversationer förutom vanlig textchat och filöverföring. Proteus har lite småtaskigt stöd för filöverföring, bland annat för MSN (då funkar "originalet" bättre).

 

Jag förstår inte på vilket sätt OS X tar över kontrollen?

 

Nåja, om du söker program för Mac, rekommenderar jag att besöka http://www.versiontracker.com/ och gå igenom alla de olika kategorier för Mac OS X som finns. Där listas både kommerciella program likaväl som shareware, freeware och andra. Den bästa sajten för att hålla sig uppdaterad och även söka på små, lite ovanliga program, för Mac OS X.

 

Hoppas detta svarar några av dina frågor. Lycka till och hoppas din övergång till Mac-världen blir kul. Ett tips som nybörjare på systemet är att köpa boken "The Missing Manual: Mac OS X" (Panther edition om du köper en sprillans) av David Pogue. Iofs på engelska men en otroligt bra bok och som switcher får du även lite tips för att känna dig mer hemma med det nya systemet.

 

Lycka till!

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Petra, tack för svaret!

 

Jo, jag testade både iPhoto 4.0.1 och 2. Visst var 4:an bättre, men jag blev inte nöjd med hur den hanterade bildfilerna. Arkivet (albumet) ser bra ut och funkar fint, men jag vill även ha kontroll över var filerna läggs och så. Vill nämligen inte låsa mig vid ett visst program eller system, och då är det jobbigt om iPhoto (eller något annat program) har lagt mina bildfiler i sin egen struktur i stället för min.

 

Ska prova Qpict och IView, och sedan söka rätt på ACDsee. Hittade det inte vid första försöket så jag trodde att ACDsystems bara utvecklade för PC/Windows.

 

Fetch har jag fått tips på förut, så det blir väl till att testa den då. :) Jag har inget emot att betala för program, men det blir $10 här och $20 där och snart är man uppe i nån tusenlapp, så det är därför jag prioriterar fria och kostnadsfria alternativ. Testade Cyberduck (http://icu.unizh.ch/~dkocher/cyberduck/) förut, men av nån konstig anledning ville den inte visa allt innehåll i mina mappar.

 

iChat verkar faktiskt vara helt okej - om alla skulle använda AIM. Tyvärr är det ju inte riktigt så i verkligheten, så jag ger Proteus en chans också då. Adium X är trevligt och snyggt, men känns ändå inte helt.. klockrent. Kan vara att jag inte är van vid gränssnittet. Tänkte även prova Fire.

 

Det kanske inte är OSX som tar över kontrollen, utan snarare är "mac-tänket" jag inte är van vid. För att ta bildhantering till exempel: På en Windows-PC hade den normala proceduren varit: öppna digitalkameran, välja bilder att föra över, välja plats att spara dem på, välja namn för den nya mappen, spara. För att rotera en bild hade jag valt rotationsriktning, hur mycket den ska roteras, om den ska påverka originalbilden eller spara som ny bild och i så fall var den nya bilden ska sparas, och sen utföra rotering. På en mac fungerar det så här: För över bilder, klart. Rotera bild, klart. Visst - det är få steg, och jätteenkelt för mig som användare. Problemet för mig är att jag inte får välja vilka bilder som förs över, var de läggs, hur de roteras, eller om och hur filerna ska påverkas av roteringen. Visst - tänker man bara använda mac (iPhoto) så funkar det ju, men jag lägger bilderna på en filserver och vill att de ska vara lika åtkomliga via Windows eller Linux. Och när jag ska FTP:a dem till mitt fotoalbum på webben vill jag veta i vilken mapp de ligger så jag kommer åt dem på ett bra sätt.

 

Det var inte specifikt för bilder, utan bara ett konkret exempel. Många gånger behöver man inte veta vad som händer eller varför - utan bara att uppgiften utförs, men det är ändå svårt att sätta sig in i denna filosofi. Min mactaliban till lägenhetspolare är helt oförstående och förstår inte alls hur jag kan kritisera något som apple har gjort. ;) Det är för övrigt hans invalidiserade powerbook jag har lånat.

 

Annars funkar allt rätt bra och utan problem. iPhoto är som sagt det enda jag är riktigt missnöjd med hittills, och just nu är mitt största huvudbry hur jag flyttar fokus till knappar och objekt (listrutor osv) utan att använda musen. Tab verkar bara hoppa till textfält.

 

_____________________________

jonasn

If I learn from my mistakes,

pretty soon I´ll know everything.

 

 

[inlägget ändrat 2004-04-21 07:02:56 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>Visst - tänker man bara använda mac (iPhoto) så funkar det ju, >men jag lägger bilderna på en filserver och vill att de ska vara >lika åtkomliga via Windows eller Linux. Och när jag ska FTP:a >dem till mitt fotoalbum på webben vill jag veta i vilken mapp de >ligger så jag kommer åt dem på ett bra sätt.

 

Har du testat den ytterst "maciga" funktionen att helt enkelt dra tummnaglarna i iphoto till din ftp-klient? ;) Eller till photoshop eller vart du vill. OSX tar hand om hanteringen av drag'n'drop så att rätt fil i filsystemet automatiskt hanteras av den applikation som du drog den till från iphoto.

 

Nästa steg för att upptäcka en helt ny dimension i iPhoto. markera lite bilder och klicka på applescriptmenyn (liten svart ikon i titelraden som ser ut lite som ett fett paragraftecken) vips så hittar du en massa exempel på möjligheter till scriptning av iPhoto för t.ex batchjobb som "ta-de-bilder-jag-har-markerat-kör-dom-genom-photoshop-krymp-dom-och-lägg-på-oskarp-mask-samt-skapa-en-mappstruktur-på-min-ftp-server-och-lägg-bilderna-där". Den typen av automatik kan du bygga in i bl.a iPhoto genom att sätta dig in i applescript.

 

Ang diskstrukturen som iPhoto använder sig av. Jag kan hålla med om att det kan vara förvirrande med program som skyfflar runt filer dit man inte vill, jag var själv rätt så länge irriterad på iPhoto och iTunes som krånglade till det för mig men så gav jag mig tusan på att sätta mig in i iPhotos struktur och insåg då att det inte var så dumt.

 

Du hittar diskstrukturen i /Users/dittnamn/images/iPhoto Library

 

Där hittar du även en xml-fil (AlbumData.xml) som du kan använda för att skapa lite kul lösningar. XML-filen håller koll på dina album i iPhoto så tänk dig t.ex ett script som bevakar din xml-fil och t.ex håller koll på iPhoto-albumet "bilder på webben", varje gång som du drar en bild till det albumet så uppdateras xml-filen det och ditt script upptäcker det och uppdatearr din webb. Kul idé och inte så svårt att lösa.

 

I mappen hittar du även "Albums" som innehåller mappar med dina album och genvägar till e filer som hör till de specifika albumen.

 

Du hittar också års-mappar somi sin tur innehåller ånads-mappar som i sin tur innehåller dag-mappar och i dessa sorteras dina bilder in. Inte helt ologiskt. Och där hittar du dina bilder och även en mapp med tummnaglar till bilderna och det kan ju vara bar att ha ibland.

 

jag ser då ditt problem med att komma ihåg vilka bilder som hör till en viss kategori eller grupp eller album men då har du ju återigen det fina med att genvägar finn i respektive album-mapp som jag beskrev tidigare.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, att det skulle gå att dra tumnaglar insåg jag. Det känns som lite av en hörnsten i "mac-tänket" att allt ska gå att lösa genom att klicka och dra.

 

Jag får väl ta och ge iPhoto en chans till då. Att scripta till sig en bra lösning får väl anses vara okej. (Till windows har någon annan scriptat ihop en lösning så att bildarkivet (Coppermine - finns på sf.net) fungerar med den inbyggda publiceringsguiden, även om jag oftast FTP-ade ändå för att ha full kontroll. :)

 

Men jag vill fortfarande ha bildfilerna på min filserver (eftersom jag knappt skulle få rum med något annat på powerbooken). Går det att speca var jag vill ha min images-mapp?

_____________________________

jonasn

If I learn from my mistakes,

pretty soon I´ll know everything.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liksom iTunes så kan man anget ett annat ställe för sina bilder. Du kan till och med bränna ner dina bilder på CD eller DVD (vilket jag rekommenderar eftersom man ALDRIG ska jobba med originalen - någonsin). iPhoto har samma funktion där, även om standardinställningen är att den ligger i sin egen mapp i din hemmapp. Detta är ju för att de som inte är så vana med datorer (och Mac) lätt ska komma igång och inte spara filerna lite här och där utan får en vettig struktur redan från början.

 

Själv använder jag inte alls iPhoto mer än vid vissa projekt då jag vill snabbt lägga upp en hemsida eller göra en bok osv. Jag sköter det mesta av min sortering manuellt och använder Photoshop CS numer snabba filhanterare. Jag får sortera som jag vill (år-månad-dag-projektnamn).

 

Men nu är det väl inte iPhoto ditt inköp av Mac hänger på. Det finns som sagt massor med lösningar som är bättre, men inte lika billiga som iPhoto (allt som är gratis är ju gott liksom).

 

Sitter själv med ungefär 1.5 års digitalbilder på min Powerbook, men jag bränner ner då och då en backup så jag kan rensa lite på hårddisken.

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nu är det väl inte iPhoto ditt inköp av Mac hänger på. Det finns som sagt massor med lösningar som är bättre, men inte lika billiga som iPhoto (allt som är gratis är ju gott liksom).

 

Jodå, det ska nog gå att hitta något. Jag har själv ca 14000 bilder på hårddisk (med backup på cd/dvd) och ett urval av detta publicerat online. Problemet är ju att hitta ett smidigt sätt att få en överblick över en så stor mängd information. Har man vant sig vid ett system tar det ett tag att vänja sig vid ett annat tillvägagångssätt, så därför tänkte jag ta bild-problemet sist så jag hinner tänka lite på det.

 

Som sagt är det inte iPhoto som är avgörande (beslutet är dessutom redan fattat - bara nån tusenlapp kvar så blir det affär), men jag tyckte inte riktigt det var värt alla hyllningar det får. Vi får se hur det blir när man knåpar ihop några script.

_____________________________

jonasn

If I learn from my mistakes,

pretty soon I´ll know everything.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
danne222223

IM: är inte så hemma på "chat" men använder Fire vilket stödjer de flesta protokollen. ICQ/AIM/AOL/MSN ect. Funkar om man ska chatta, men stödjer ej video ect, vad jag vet.

 

 

FTP: Testa captain FTP, dock licens men fxp samt ssl funkar klockrent i den. Dock vet jag inte om ssl datatransfer funkar.

 

En annan varian är pftp-fxp som är den mest absoluta lösningen (finns ingen bättre) om du vill ha opensrc. stödjer även den fxp samt ssl, både data och dirlisting.

'wget -r http://pftpmew.tanesha.net/' för de har gjort ett nördigt spel att hitta tar-bollen av någon anledning :)

 

lftp är en enkel klient men stödjer ej fxp.

 

Många säger att transmit stödjer ssl och fxp vilket misstämmer helt. Riktigt skitprogram. Stödjer dock sftp men man har ju scp i konsollen.

Samt fetch har jag bara använt på fbsd burken men det kanske inte är samma applikation. Om det nu är samma rekomenderar jag hellre lftp

 

 

Bild: har ingen aning, tyvärr

[inlägget ändrat 2004-05-08 23:49:05 av daniel nordahl]

[inlägget ändrat 2004-05-08 23:51:36 av daniel nordahl]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Har fortfarande inte blivit helt nöjd. Främst är det långsamheten i iPhoto som är irriterande. Har trixat lite med applescript för att få en hyfsat smidig lösning på det jag vill göra med bilderna, och snart blir det nog helt bra.

 

När det gäller IM-program fastnade jag för Adium. Har testat Icy Juice också, och det har potential, men än så länge kör jag adium. Filöverföring funkar bara för MSN, men jag tror det beror på en bugg i libgaim och påverkar således alla icq-klienter på mac (förutom mirabilis egna, men den räknas knappt..)

 

FTP blev än så länge Fetch. Provade CuteFTP (vilket jag avskydde på windows) men även om det har de funktioner jag efterfrågar (trådade överföringar och kösystem) lägger det inte automatiskt filerna i kön, utan det måste man göra manuellt, vilket kändes bökigt.

 

 

Så man kan väl säga att jag har kapitulerat lite... :) Tack för alla svar.

_____________________________

jonasn

If I learn from my mistakes,

pretty soon I´ll know everything.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...