Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

.bin-fil

JANspeed

Rekommendera Poster

Hej

Köpte FTP-programmet Fetch från FetchSoftworks hemsida. Efter kunde jag ladda ner en fil till Mac som heter "fetch_4[1].0.3_store.sit.bin" Vad gör jag med denna? Cue och Bin-filer till PC har jag hört talas om men hur gör man när det bara är en Bin-fil och till Mac dessutom?

Mycket tacksam för hjälp.

/Janspeed

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, blanda inte ihop det med bin- och cue-filer. :)

.sit är en packad fil som du packar och packar upp med StuffIt.

.bin och .hqx är "självuppackande" filer. Bin är oftast mindre i storlek, men inte lika kompatibel med tidigare system. Funkar det inte så får du använda StuffIt.

Uppackningsdelen av StuffIt (Expander) är gratis.

http://www.aladdinsys.com/downloads/software.html

Red: Jag glömde ett ord.

--

Jocke

It´s a matter of taste - either you got it, or you don´t.

[inlägget ändrat 2004-04-20 16:10:21 av joakimj]

Länk till inlägg
johan pålsson
.bin och .hqx är "självuppackande" filer. Bin är oftast mindre i storlek, men inte lika kompatibel med tidigare system. Funkar det inte så får du använda StuffIt.

Nja..

.bin=macbinary

.hqx=binhexed

Det är två format som förenklat kan sägas kombinera datadelen av filen med mac:ens resursdel till en och samma fil.

Det gör man för att kunna flytta och spara macfiler till andra system (ex. Windows, DOS och Unix).

Skillnaden är att .bin är binär (mindre filstorlek) medans .hqx kodas med asciikod (större men bättre att skicka över flera system, ex. mail).

De har egentligen inget med stuffit att göra men liksom tar och GZ så går det att packa upp med Stuffit.

.SIT och .SEA är däremot stuffitfiler (jmf PC:ns ZIP och självuppackande EXE-filer), SEA är dock rätt så opålitligt..

/Johan

[inlägget ändrat 2004-04-20 16:55:00 av johan pålsson]

[inlägget ändrat 2004-04-20 16:55:31 av johan pålsson]

Länk till inlägg
johan pålsson
Cue och Bin-filer till PC har jag hört talas om men hur gör man när det bara är en Bin-fil och till Mac dessutom?

I en normalinstallerad mac så högerklickar du på filen och väljer "Öppna med"--> "Stuffit Expander".

Funkar precis som exempelvis winzip.

/Johan

Länk till inlägg

Typiskt Macintosh och Linux med sina skumma filnamn.

Har sett filer som heter Namnet.tar.gz och så vidare.

Dubbla fil-tillägg typ.

Ungefär som att man skulle ha filer i Windows som heter Hej.exe.bat. Frågan jag skulle ställa mig är: Är detta en Exe fil eller en Bat fil.

Som jag fattar det om det vore Mac t ex är att det är både och hehe.

Bara en iaktagelse.. har sett att det präglats mycket av det där i de där kretsarna.

Länk till inlägg
johan pålsson
Typiskt Macintosh och Linux med sina skumma filnamn.

Har sett filer som heter Namnet.tar.gz och så vidare.

Dubbla fil-tillägg typ

Jo, men i ditt exempel ser man ju att det gått igenom två program, dvs. "tar" (egentligen ett backupprogram men används ofta för att slå ihop filer) och ett komprimeringsprogram (.gz).

Ungefär som att man skulle ha filer i Windows som heter Hej.exe.bat. Frågan jag skulle ställa mig är: Är detta en Exe fil eller en Bat fil.

Personligen skulle jag gissa på ett virus, det är de som oftast har dubbla filändelser under windows.

Windows skulle inte behöva använda filändelser egentligen, man skulle kunna sköta det mha. NTFS istället.

Men.., nu är det ju så att windows sätt att hantera filer är en kvarleva från CP/M och därför verkar vi vara fast vid att man måste ha filändelser för att få systemet att fungera (liksom vi fortfarande ser 8 teckensbegränsningen i filnamn ibland)

Filändelser är bra ibland, ibland en plåga.., speciellt som det inte egentligen finns någon standard för vad olika typer av filer skall heta.

Inte ens en så enkel sak som JPEG-filer kan man enas om, vissa program hänger på .jpg, vissa .jpeg.

Personligen tycker jag att det är ett ålderdomligt system som förtjänar att begravas till förmån för något modernare och stabilare.

/Johan

Länk till inlägg

Mycket nyttig info. Tack för hjälpen.

Bin-filen packade upp sig själv så smidigt när jag väl fixat stuffit.

Ett tips kan vara att tanka ner den på en Mac för när jag först tankade den till en PC så funkade det inte.

/Janspeed

Länk till inlägg
johan pålsson
Ett tips kan vara att tanka ner den på en Mac för när jag först tankade den till en PC så funkade det inte.

Konstigt, bin-filer ska kunna transporteras över flera olika typer av filsystem, är det "vanliga" macfiler så kan de dock gå sönder om de passerar över en PC.

Jag köpte själv in en licens av Fetch förra veckan, eftersom jag kör PC så plockade jag ner den till min maskin (w2k) och la över den till våran linuxserver.

Därefter plockade jag över den till rätt Mac, "stuffade" upp och installerade.

Men, rent generellt ska man försöka hämta och bearbeta filer i den miljö de är skapade i, det finns alltid risk att metadata försvinner eller att filnamn förvanskas (ex. vid CD-bränning).

Mvh

/Johan

Länk till inlägg

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...