Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Man, män, mannar...


tonybollo1

Rekommendera Poster

Från Dagens Nyheter, 20/4:

Flera skogsbränder härjade i... i natt.

35 man från Räddningstjänsten arbetade med att släcka.

 

Det här förekommer ofta och jag tvivlar inte på att det är hur riktigt som helst men varje gång reagerar jag genom att för mig själv muttra en liten protest. Framför allt när jag vet att det skulle heta

 

[inlägget ändrat 2004-04-20 09:27:00 av tonybollo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..ett sådant där inlägg som kapats eller?

 

trist, verkar som om du vill ställa en fråga om vad som menas med en "man" i sammanhanget ovan.

 

En man - det är väl klart vad det innebär?`

 

flera man stark kår - här har du ordet "man" i pluralis, för mig framgår det att det inte är självklart vilken kön det gäller.

 

 

En språkkunnig person kan säkert ge många fler exempel på ord som springer ur maskulina grunder.

Stora delar av språket bygger på att män har varit flest och främst inom många positioner inom samhället.

exv. läkare, brandman, politiker (låter maskulint...), brevbärare, sjukskötare...

 

det är så det är, det är så språket ser ut.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2004-04-20 09:40:03 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Monshi!

>>..ett sådant där inlägg som kapats eller?<<

Ja, det händer alltför ofta i det nya e-forumet.

Jag försöker väl en gång till...

 

Från Dagens Nyheter, 20/4:

 

Flera skogsbränder härjade i... i natt.

35 man från Räddningstjänsten arbetade med att släcka.

 

 

Det här förekommer ofta och jag tvivlar inte på att det är hur riktigt som helst men varje gång reagerar jag genom att för mig själv muttra en liten protest. Framför allt när jag vet att det skulle heta

....

 

....framför allt, således, när jag vet att det skulle heta "35 kvinnor från RT arbetade med..." eller "35 pojkar gjorde sitt bästa för...".

 

Och framför allt, alltså, när det heter "Styrelsen består av 9 män och en kvinna".

 

Jag ifrågasätter inte, som sagt, riktigheten av ovanstående exempel. Men jag vill gärna veta om det liger någon regel (eller något undantag) bakom eller det "bara blivit så".

 

Eller är det en frukt av det manssamhället som vi trots allt fortfarande lever i?

 

Av ditt inlägg att döma, Monshi, ligger det senaste frågeställningen närmast sanningen. Du har kanske förbisett att just sjuksköterska har varit (och är) en mycket mer utbredd "position" än sjukskötare (ett kvinnoyrke i manssamhället?).

 

Jag vet "nada" eller "poco" men jag undrar alltid.

Och jag hoppas att inlägget går in någon gång!!!

Hälsningar

Antonio

 

 

[inlägget ändrat 2004-04-21 01:39:04 av tonybollo]

[inlägget ändrat 2004-04-21 01:40:12 av tonybollo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hej

Man kan säga "35 man" eftersom man syftar på en grupp män som utför ett arbete tillsammans. Även kvinnor som deltar i arbetet räknas in i man skaran.

 

Tex. en militärstyrka på 100 man.

 

Mvh

Mats

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...