Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trasiga dokument Word 2000


tope

Rekommendera Poster

Jag jobbar på ett stor företag där ett flertal användare jobbar i gamla dokument och mallar från Word 97. Nu använder vi word 2000 och det har börjat uppstå massa problem med dessa filer.

Felemeddeleandet "winword har genererat ett fel och kommer att stängas av windows. Du måste starta om programmet."

Ominstallationer av Word hjälper inte. Någon som stött på samma problem och har en lösning?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det något mönster? Ex svenska dokument men inte engelska?

 

Använder ni några "extraprogram" t.ex referenshantering?

 

Har office update körts på datorerna? office 2000 är väl uppe i SP-3 nu.

 

Vanliga problem I min värld:

Om dokument fungerar i w 97 men inte i w 2000/xp så är det förvånansvärt ofta gramatikkontrollen som spökar (fanns väl inte för svenska i w 97). Det vanligaste hos oss är att man har använt referensprogram (end-note) som lägger tills stora dolda fält. Dom dödar efektivt words gramatikkontroll (när fälten blir större än 2700-3000 tecken). Avstängning av gramatikkontroll hjälper i sådanna fall (word 2000, word XP har bonusbuggar som bygger på smart-tags, har inte orkat lista ut dom ännu).

 

Ett annat relativt vanligt problem är att man har för många språk installerade. Tyska och finska brukar installeras som standard (eller tänker jag på XP nu?). Det kan ge problem med den automatiska språkidentifieringen som får frispel av vissa förkortningar och krachar word.

/m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också haft det felet några gånger.

 

Brukar bero på att mallen "normal.dot" är korrupt eller register nycklar.

 

Pröva följande:

 

Sök reda på mallen: "normal.dot" och radera den.

 

Starta en kommando prompt (DOS-fönster). Gå til katalogen där "winword.exe" finns.

Starta word med kommandot: winword /a

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi använder oss av referenshantering, bla nämnda EndNote. Testade att slå av grammatikkontroll och det verkar funka bra, en så länge :-)

Tack för tipset.

 

Har förrut testat att ta bort mallen normal.dot och köra word med /a kommandot men det hjälper inte mot mina problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

trist fel... testa att öppna dokumentet med Word XP.. hoppas du har tillgång till det någonstans?

Det har inbyggd reparation av wordfiler som brukar lösa de flesta fel.

 

lycka till!

 

/lyx.One

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sista kommentaren onödig och jag ber alla att inte läsa den eller kommentera den. Rekommenderar sarcosos att starta en tråd i forumet för Datorkrig, det vore trevligt med några heta diskussioner där.

 

Mao, inget nedlåtande kommentar om olika företag eller märken inom forumet för Officeprogram.

 

/T

Moderator för Officeprogram

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast du Monshi, även om syftet förmodligen var datorkrig, så är det ett utmärkt råd i just det här fallet.

 

Eftersom det med 99% säkerhet är den svenska gramatikkontroll i word 2000 som ställer till det så kan man bli tvungen att "tvätta" dokumentet i något annan program. OO är ett utmärkt alternativ för det. Visserligen går wordpad lika bra i det här fallet...

 

/M

som rekomenderar dubbelinstallation, OO kan rädda en hel del info i trasiga ms-office dokument.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant, mitt inlägg blev censurerat efter 4 rader.

 

Det låter ju som om det är det klassiska stora-fält buggen. Kollas ganska lätt

1. Det skall bara gälla dokument på svenska.

2. Det skall hjälpa att stänga av grammatikkontrollen.

3. Om du väljer "visa fält" ([ALT]+F9) så ser du ganska rejält tilltagna fält med en massa information om referenserna (eller stora fält med annan info).

 

Tänk på att det här kan drabba folk utanför företaget också, dom behöver inte ha referenssystemet installerat. Dokumentet blir "förorenat" med stora fält, det är den svenska grammatikkontrollen som står för krashen.

 

Lösning, dokument som behöver ha kvar ref-info.

1. Uppmana mottagaren att stänga av grammatikkontrollen

2. Dela upp "ihopklumpade" referenser, lägg in dom som 1,2,3,4 istället för 1-4. då håller sig fälten under maxstorlek.

 

Lösning, dokument där ref-info inte behöver kunna redigeras.

1. Innan dina användare skickar dokument (eller vill använda grammatikkontroll): Skapa en kopia av dokumentet och "döda" fältinformationen (Ctrl+a följt av Ctrl+6 eller Ctrl+a följt av Ctrl+Skift+F9). Då finns referenserna och referenslistan kvar, men alla kopplingar förstörs och fälten töms (det går inte att ändra referenserna i ref-programmet, men man kan fixa den text som syns).

2. Mottagaren kan även öppna dokumentet i wordpad eller liknande program, då får man i alla fall ut texten. Går förmodligen bara med äldre dokument, annars behövs något konkurrerande program som klarar av att öppna aktuellt format.

 

 

Här skall det finnas support

http://www.programpaketet.se/support_en4.html

http://www.endnote.com/support/ensupport.asp

Verkar krävas registrering och Carles E Anka orkar inte registrera något just nu

http://lists.adeptscience.co.uk/endnote/

 

 

[inlägget ändrat 2004-04-20 17:17:48 av MH]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du misstror mig min kära Monshi, syftet var inte att starta en troll utan att uppmärksamma att problemet är Microsofts fel och att det går att frånkomma och avhjälpa om man använder OpenOffice istället. Själv tycker jag det var hjälpsamt, men du kanske jobbar på Microsoft och känner dig illa bemött?

 

Ett tips som tack för din usla rekommendation:

Som moderator bör du kanske lära dig att se skillnaden mellan konstruktiv och destruktiv kritik.

 

--

Word 2000 är dessutom många år gammalt. I min mening är OpenOffice 1.1.1 i betydligt bättre skick.

[inlägget ändrat 2004-04-28 09:08:31 av sarcosos]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man lär av sina misstag, inget illa ment, medger att mitt inlägg inte var helt i balans med det du skrivit.

 

låt det var ur världen för denna gång.

 

/T

- lätt ångerfull moderator -

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...