Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

OS9 Kraschar


Eagle

Rekommendera Poster

Har en ny G4 som kraschar hela tiden. Enda program som används är Apple Works 5.03, Photoshop 5.02, Word 5.01, Netscape 4.7, Explorer 4.5 och Outlook 5.0. Inga tillägg eller inställningar installerade. Efter nätbesök och omstart kraschar G4:an. Har installerat rent system ett trettiotal gånger. Zappat pramet, byggt om skrivbordet - men inget hjälper. Det går ej heller att starta med shift nertryckt. Vad gör man. Detta är andra G4:an jag har. Den första sände jag tillbaks.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör som jag, gå dit där du köpt den. Min nya G4:a spökade också, kanske inte lika mycket som din, men rätt irriterande med att den inte hittade systemmappen vid uppstart. Och bara när maskinen var "kall". Fick många tips, men inget hjälpte, nu väntar MacForum på ett nytt logikkort från Holland, gått en vecka nu sen det beställdes och hade inte kommit idag. Om det nu är detta kortet som som krånglar? Servicekillen "var rätt säker på det", men vem vet, återstår att se när jag får hem den igen. Man blir lätt lite sné på att nya grejer krånglar och inga delar finns i Sverige.

Nu vet jag inte var du bor, men returnera den och kräv att de fixar den. Får du något felmeddelande förresten? Jag fick det när jag zappa minnet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du anger inte NÄR datorn krashar, vilken version av Mac OS har du?

 

Jag ser tre program du har som jag skulle misstänka som de stora bovarna.

 

Word 5.01 därför att den är för gammal.

Explorer och Outlook därför att Microsoftprodukter i allmänhet ställer till med problem därför att de installerar konstiga tillägg i systemmappen.

 

Sen är det alltid att rekommendera att du har tillräckligt med minne allokerat till programmen. Lägg alltid till 50% av det rekommenderade minnet och ses till att du har virtuellt minne påslaget (+1 MB mer än det fysiska minnet).

 

Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...