Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

2 Disk krashar !!!!!! Det är ju KRIS!!!


Niss3

Rekommendera Poster

Hej ! (Ursäkta att jag har 2 av samma inlägg, men jag tyckte det passa bättre att ha mitt inlägg här än i "windows xp" - ledsen)

 

Jag är olycklig , mina två av tre hårdiskar har krashat !

Eller inte vet jag :P men båda säger samma sak när jag försökt starta dem 1 och 1 , 2 och 2 med alla möjliga kombinationer med den fungerande (finns bara plats för 2).

"Diskläsnings Fel"

"Starta om datorn CTRL+ALT+DELETE"

 

Vad ska jag ta mig till ? Vad beror detta på ? Allt fungera utmärkt , jag hade precis installerat Lock Xp Folder 3.1 så nu är jag orolig att jag inte kommer komma åt de filer jag låst också :S !

 

Allt jag gjorde var o sitta helt normalt o surfa som vanligt, plötsligt sa windows update till om en ny uppdatering, jag startade nerladdningen av den och vips så var det klart (gick ovanligt fort). Jag hade inget speciellt för mig så jag installerade den och startade om datorn precis som den fråga mig om.

- Och Vips Pang Tjoff !

"Diskfel"

"Starta om"

 

Jag kunde inte starta i Felsäkert eller något ! Jag försökte med en startdiskett , men det gick inte heller !

Jag gick också in i bios och kolla om jag kunde ställa om så att den boota med A: först för att komma in i dos med en start diskett - men jag våga inte röra något :P

 

Snälla ! Vad ska jag ta mig till ! Hjälp !

 

//Med Oroliga Hälsningar , Simon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
plötsligt sa windows update till om en ny uppdatering, jag startade nerladdningen av den och vips så var det klart (gick ovanligt fort).

Va?! Det har inte kommit något nytt! Och aldrig på en Söndag!

Luktar virus lång väg!!! Kollade du noga vad du laddade ner och installerade - NOGA!!

 

Kör allt vad du har av antiviruskontroll!!

-

Mauritz.

 

[inlägget ändrat 2004-04-18 20:26:56 av Mauritz Lybeck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Tråden flyttad till Hårddiskar & Lagringsmedia

 

Tacksam om du inte korspostar hädanefter.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator Dr Data|

 

Helpdesk: Sitter du bakom en brandvägg?

Kund: Nej, jag sitter vid ett fönster.

 

Yttermera.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va?! Det har inte kommit något nytt! Och aldrig på en Söndag!

Luktar virus lång väg!!! Kollade du noga vad du laddade ner och installerade - NOGA!!

Virus på Windows Update sidan? Många säger att allt är möjligt men att implementera ett virus i Windows update systemet låter onekligen orimligt, så där håller jag inte med dig, Mauritz ;)

 

/OZn

_________________________________________________

ROM-MINNE - Kräkningar efter första skolfesten

[inlägget ändrat 2004-04-18 20:28:22 av OZn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Virus på Windows Update sidan?

Hehh...nej, jag menade inte så. Men det finns många som maskerar sej till att vara Microsoft olika uppdateringar just för att lura folk att installera.

Det var snarare det jag tänkte.

 

EDIT: Tämligen uppenbart att det han installerade orsakade att två hårddiskar kraschade!

-

Mauritz.

 

[inlägget ändrat 2004-04-18 20:47:11 av Mauritz Lybeck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EDIT: Tämligen uppenbart att det han installerade orsakade att två hårddiskar kraschade!

 

Förutsatt att det stämmer så finns det hopp om datan är kvar. Ett återställningsprogram borde fixa biffen.

 

 

 

Du försökte med en startdiskett men det gick inte?

Även om så alla 3 diskar dött så ska du fortfarande kunna starta från en startdiskett. Eller var det så att du inte kom åt hårddiskarna på startdisketten?

Det kan isåfall bero på att hårddiskarna verkligen är pajja, eller att viruset förstörde partitionsinformationen, eller att du helt enkelt kör NTFS som en (vanlig) startdiskett inte kan läsa.

 

Du kan testa att starta datorn från windows skvian (om det inte fungerar så måste du ställa in i bios så att datorn ska boota från cd-rom/dvd-rom innan hårddiskarna.

 

Där kan du antingen testa att reparera windows eller gå in i reparationsläget och ta en titt på vad som finns där.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knepigt, för den fungerande Hårddisken säger samma sak om man kopplar den med en av de andra , det är det som är så konstigt, och så provade jag o koppla in hårddisken efter att datorn startat, men då buggade det också :P

 

Hur kan jag rädda min data ? :-( Jag har NTFS :PPP

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske kan ha lite nytta av denna diskussion:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=577608

 

Även om problemet inte exakt är detsamma, så låter det som en bra ide att boota på en XP installations CD.

Den kan för det mesta reparera din tidigare XP installation.

 

Kör du installationsskivan och använder "Återställningskonsollen" och använder "R" så kommer du åt både din c:\ partition (om den är läsbar) och a:\ samtidigt, även om du kör NTFS:

Det går alltså att kopiera filer mellan a: och c: utan problem.

 

NTFSDOS finns också, men det programmet är inte gratis i fullversion. En gratis (ReadOnly) version finns att hämta här: http://www.sysinternals.com/ntw2k/freeware/ntfsdos.shtml

 

Ett annat förslag är att sätta dina icke fungerande diskar (en i taget) som slave på en annan dator och se om de går att läsa.

Om de gör det så börja med att virusscanna dem med ett uppdaterat antivirusprogram.

Kör sen scandisk och se om det är nåt fel på filsystemet , sätt sen tillbaka den i "din" dator och kör WinXP Ominstallation , antingen som "R" Reparera, eller ominstallation UTAN att radera befintliga filer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-04-19 08:57:28 av IceBear]

[inlägget ändrat 2004-04-19 08:58:19 av IceBear]

[inlägget ändrat 2004-04-19 08:59:15 av IceBear]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Jag ?!? hah...) Tack för tipsen, jag har lämnat in diskarna hos ett proffs som ska kolla på dem , jag ska tipsa honom om det där med Windows Cd Reperation, allt de andra har redan provats.

 

[inlägget ändrat 2004-04-20 17:58:10 av RR-Simon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...