Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Calibramannen

dator i bilen

Rekommendera Poster

Calibramannen

hej jag ska bygga en dator i min bil av ett mini itx kort mm jag undrar om jag kan koppla in en vanlig 7" lcd monitor till den i tv\out ?

hoppas på svar

ha det bra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Lowtek

tjena.

håller på med ungefär samma. varför koppla in i tv-out och inte i vanliga skärmen?

ps. hoppas du kör linux på burken, mycket tuffare så.

lowtek.

Linux är bara kul då det inte fungerar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
samoht

Bara ett tips!

Vrför ett så stort kort som Mini-ITX? VIA har lanserat Nano-ITX som bara är 12x12 cm men i överigt ungefär samma features som Mini-ITX.

Dessutom läste jag någonstans att någon planerade att utrusta denna bildator med ett WLAN-kort med syfte att kunna ladda ner musik mm ia WLAN från datorn hemma och därmed slippa trassel med CD och dylikt.

En bieffekt blev också att man kunde komma åt Internet från bilen om man befann sig inom räckvidd för en Hot-Spot.

---/samoht

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lowtek

jepps. var nog jag som skrivit om detta tidigare.

jag tänkte bygga in datorn i bilen så det såg riktigt snyggt ut och inget hemmabygge. däremot tänkte jag faktist ha ett vanligt nätverksuttag när man hemma.

lite tuffare att dra en kabel in i bilen :)

lowtek.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Calibramannen

ja jag ska med det men kan man koppla in monitorn till den vanliga hur det är ju en annan kabel ? i vad för bil bygger du i ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Milkman

Hur fixar ni strömförsörjningen?

+12= -> +12/-12V och +5V/-5V

Vore intresant att veta, har 12V= i ¤stugan¤

/Milkman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
johan pålsson

Det beror väl på vilket skärm du väljer ?

Är det en skärm för playstation eller liknande så är det väl komposite video som gäller och det finns på ITX-korten (liksom SVHS och VGA).

Så, det borde inta vara nåt problem.

Förresten, vilken typ av lagringsystem tänker du använda ?

Vanliga diskar är väl inte att tänka på ?

Mvh

/Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lowtek

Att bygga den så liten som möjligt tycker jag är lite onödigt. Det finns massor av plats att placera datorn. Så länge man inte har något chassi.

Såhär kommer jag bygga...

Framför passagerarsätet kommer jag göra en lucka i instrumentbrädan (heter den så?) där man kan fälla upp en platt skärm. Ur handsfacket kommer man kunna fälla ut ett tangentbord (ihopvikbart) och få en platta för musen.

I datorn är det tänkt att man ska kunna titta på film, spela MP3 i bilstereon eller surfa via W-LAN. OS är tänkt att det ska vara Linux.

Datorn kommer sitta under motorhuven och ha en hårddisk på minst 40 GB (för att man ska kunna ha några filmer och en massa MP3 på). Därför spelar det ingen roll hur mycket plats datorn tar då jag kommer placera delarna där de får plats.

En extra detalj är att jag kommer ha ett vanligt nätverkskort i datorn förutom W-lanet. Detta är för att det är så jävla tufft att plugga in datorn :)

Bygget är planerat fram till sommaren. Just nu är det för kallt för att stå på garageuppfarten och pilla.

lowtek.

Linux är bara kul då det inte fungerar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
johan pålsson
I datorn är det tänkt att man ska kunna titta på film, spela MP3 i bilstereon eller surfa via W-LAN

GPS ?

I kombination med W-Lan så blir det väl en liten fin warchalkerbil :-)

/johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
samoht
Datorn kommer sitta under motorhuven och ha en hårddisk på minst 40 GB (för att man ska kunna ha några filmer och en massa MP3 på). Därför spelar det ingen roll hur mycket plats datorn tar då jag kommer placera delarna där de får plats.

Såvida du inte har en kraftig AC i motorrummet så är jag tveksam om du kommer att ha en fungerande dator så värst länge. Temperaturen varierar kraftigt där inne. Minusgrader på morgonen när du startar och bort emot hundra grader om du står stilla vid ett rödljus en liten stund (sätt in en vanlig hemmatermometer med givare på en sladd så kan du kolla själv). Luftfuktigheten en dag när du åker omkring på böta vägar i kombination med den höga temperaturen tar nog död på ditt Mini-ITX ganska fort.

De datorer och den elektronik som sitter i motorrummet när du köper biler är konstruerade för dessa förhållanden.

Min rekommendation är att du hittar en bättre plats. Ibagaeutrymmet eller i kupen brukar det alltid gå att hitta något utrymme. Titta under framstolarna till exempel.

Den bör ju dessutom sitta relativt vibrationsskyddat.

---/samoht

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...