Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

BIOS-uppdateringen gick som väntat! (dåligt)


Peziah

Rekommendera Poster

Hehe, om jag ändå låtit bli att installera Live Monitor och Live Update! Det var ju när jag installerat dem jag fick för mig att uppdatera BIOSet, vilken visade sig vara riktigt dumt.

 

Jag tror det bästa för mig, eller snarare min dator, i det här läget är att försöka få tillbaka BIOS-version 1.0. Det borde ju gå att göra på något sätt. Någon som vet hur?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 64
  • Skapad
  • Senaste svar
Mauritz Lybeck
...få tillbaka BIOS-version 1.0

Googlat? Om du vet EXAKT vad den hette så skall du hitta den!

-

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstig tråd....

 

Felet verkar uppstå när datorn startar upp, när BIOS ska "kicka" igång datorn. Inte när Windows försöker initiera de olika delarna.

Eller har jag fel?

 

Gissar att den beter sig likadanr oavsett om du försöker ladda Windows eller DOS från en diskett.

Om mitt antagande stämmer är det något i BIOS som inte riktigt stämmer med det övriga som finns installerat i datorn.

Två metoder om du inte redan på en gång vill flasha tillbaka det gamla, kommer till det i slutet.

 

1: Gå igenom alla BIOS-inställningar och ställa in dem i FAIL-safe läge. Eller dylikt. Nolla alla "minnen" i BIOS. (ställ även in "långsam" uppstart då den kollar allting, räknar minne osv. samt stanna vid alla fel.)

 

2: Rensa datorn på expansioner, se om det är någon av dessa som inte riktigt kommer överens med BIOS. DVS alla PCI-kort och dylikt. Kanske det är så enkelt att den nuvarande versionen av BIOS inte väntar tillräckligt länge vid uppstart för att alla enheter ska hinna svara "hej, jag lever!!".

 

Kanske helt enkelt en buggig uppdatering du flaschat med. Finns ingen senare?

 

Återställa?

Precis på samma sätt som när du uppdaterade BIOS, bara att du laddar in din sparade fil istället.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska visst gå att fixa med hjälp av en Cmos-brännare eller vad det heter.

De brukar kunna göra sånt i elektronikbutiker.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska visst gå att fixa med hjälp av en Cmos-brännare eller vad det heter.

Nu var inte datorn helt död, så något sådant lär inte behövas. Datorn ska enligt tidigare inlägg gå igång efter ett tryck på reset-knappen.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis EEPROM var ordet jag sökte.

 

Electronically Erasable Programmable Read Only Memory.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst har du rätt, Monshi! Felet är att BIOSet inte verkar kunna kicka igång datorn ordentligt.

 

Angående återställning: När jag uppdaterade till version 2.1 använde jag MSIs program Live Update, men det "hittar" ju bara BIOS-versioner som är nyare än det aktuella man har på datorn. Alltså kan jag inte nedgradera till 1.0 igen med det programmet utan måste göra det "manuellt", men det vet jag alltså inte hur man gör...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten. Är det någon idé att rensa datorn på expansioner ("PCI-kort och dylikt")? Om det är något som strular med dem finns det väl ändå ingenting man kan göra åt det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Peziah - gjorde du en diskett i samband med BIOS-uppdateringen som rekommenderades? En BIOS Rescue Disk?

 

Jag gjorde det när jag flashade, och så här gör du med den:

 

1. Insert, then turn on system and hold Ctrl+Home.

2. After 4 beeps: Remove, then restart.

 

Hoppas du gjorde den disketten, för då får du gamla BIOSEn tillbaks!!

 

Berätta hur det går!

-

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

BIOS Rescue Disk:

1. Insert, then turn on system and hold Ctrl+Home.

2. After 4 beeps: Remove, then restart.

 

På rent djävuldskap så gjorde jag det själv. (Man skall inte tipsa grejer man inte gjort själv...)

 

Läskiga stunder när den brännde BIOS och härjade! Vitt på svart och si och så! Några 4 BEEP hördes aldrig, men annars gick det som förväntat!

 

Startade om och jag väntade på problem - men den startade som om ingenting hänt snabbt och effektivt!

 

Om jag nu hade brännt en gammel-BIOS (2,1 istället för 2,3) så borde ju MSI Live Monotor påpeka om ny BIOS-uppdatering - men nej! Den säger att 0 Bios-uppdateringar finns!!???

 

Nåväl - detta experiment må vara en referens ifall ni vill göra detsamma! :-) Jag tänker inte flasha till 2,3 igen - för den versionen gav blåskärm i uppstarten allt för ofta! Jag skall kolla hur det fungerar nu med 2.1 först.... Återkommer med rapport om detta! Hittills allt normalt!

-

Mauritz.

 

[inlägget ändrat 2004-04-17 23:42:45 av Mauritz Lybeck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, förstår inte hur du lyckas, eller kanske snarare hur jag kan misslyckas. Visst gjorde jag en Rescue Disc och jag har kommit så långt som till de fyra pipen, men likt förbannat har jag fortfarande version 2.1 av BIOSet och datorn lider av samma problem som tidigare! :-(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fredrik Johansson

Verkar som det där med att ladda defaults försvann lite i hanteringen här i tråden...Ibland, kan det vara så att det inte räcker att flytta byglen till clear CMOS, av någon anledning (jag kanske inte väntade tillräckligt länge...) lösningen då blir istället att fysiskt plocka ur batteriet på moderkortet och sedan kortsluta kontakterna på nätdelen. Alltså hankontakten där du stoppar in strömsladden (denna skall mao tas ur...) i nätdelen. Detta för att tömma alla kondensatorer på moderkortet. Vet inte hur tydligt detta blev, fråga vidare om du inte är helt säker. Du ska alltså inte få något att gnistra utan bara hålla exempelvis en tång mellan kontaktdonen bak på nätdelen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter farligt :-)

Testar gärna med att flasha om några gånger till...

 

Mitt moderkort är ett MSI 865PE Neo2 MS-6728.

När jag går in på MSIs hemsida finns olika versioner av BIOS, bland andra version 1.0 som jag så gärna vill ha tillbaka igen. Den startdiskett som skapades när jag flashade om till 2.1 innehåller en massa filer, bl.a. en som heter "AMIBOOT.ROM". Detta är väl själva BIOS-filen, eller? Den .zip-fil i vilken version 1.0 finns innehåller en fil som heter "A6728IMS.100" och är exakt lika stor som AMIBOOT.ROM (512 kB). Detta borde väl vara BIOS-filen? Borde man inte då helt enkelt kunna döpa om A6728IMS.100 till AMIBOOT.ROM och kopiera in den på Rescue-disketten och sedan göra det där lilla hålla-in-ctrl-home-tricket?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz, en liten fråga angående din BIOS-flashning bara: Du har inte samma moderkort som jag va, eller var får du version 2.3 ifrån?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade det där som jag svamlade om i inlägget ovan, var för ivrig för att kunna vänta på några kommentarer.

När disketten tuggade igång tog det några sekunder och sedan stod det

 

NTLDR saknas

Tryck på valfri tangent för att starta om

 

Vad ska detta betyda?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

från ett problem till ett annat. Det där med att flasha BIOS....

 

NTLDR missing:

http://www.microsoft.com/resources/documentation/Windows/XP/all/reskit/en-us/Default.asp?url=/resources/documentation/Windows/XP/all/reskit/en-us/prkd_tro_bohs.asp

 

Först - kontrollera vilken enhet BIOS försöker starta datorn med. Kanske det är fel enhet helt enkelt.

 

För att vara på det klara;

Du har nu flashat tillbaka till version 1.0?

Se alltid till att göra en reset av BIOS efter en uppdatering.

 

Lycka till!

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2004-04-18 09:24:50 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Mauritz, en liten fråga angående din BIOS-flashning bara: Du har inte samma moderkort som jag va

Nej, jag har MS-6580. Men principen är vål densamma.

 

Angående detta att cleara CMOS så har jag också läst, som tidigare nämnts, att det inte alltig räcker med att bygla om för att radera. Att man kan vara tvungen att både bygla om och ta ur batteriet och sedan vänta några timmar innan man sätter in det igen.

 

Detta är vad jag läst att ibland kan krävas. Själv har jag bara byglat om fram och tillbaka och sedan nöjt mej.

-

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag ska ta och formatera om datorn för att se om det hjälper. Jag hade ändå behövt göra det inom en snar framtid, men tanke på all skit man samlat på sig sedan sist man formaterade! :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde en startdiskett för att kunna komma till Dos. Väl där ville jag komma till C:, men när jag skriver "C:" svarar datorn med "Invalid Drive Specification" eller något i den stilen. Hur ska man göra?!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sicken massa problem du råkar utför!

 

Har du WinXP på datorn? Har du NTFS som filsystem?

Då kan en DOS-disket ej nå enheten.

 

Till det där med ominstallation. Det ska inte vara nödvändigt för att få ett system att åter fungera efter en uppgradering av BIOS.

Vill du verkligen installera om, starta upp datorn med den CD som ditt operativ ligger på. Att formatera om hårddsiken (om du VERKLIGEN vill göra det) kan du göra ifrån installationprogrammet. Tror jag.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes! Äntligen! Jag lyckades efter mycket om och men få tillbaka min gamla BIOS-version. Live Update hade skapat en mapp som heter "Setup Files" i Programmappen, där en säkerhetskopia till det nya BIOSet fanns + program att flasha med. Jag laddade helt enkelt hem version 1.0 igen, ersatte backupen av 2.1 med den gamla versionen och sedan körde programmet så flashade det tillbaka!

 

Ja, Monshi, jag har NTFS så då var det inte så konstigt att det inte fungerade! Jag formaterade aldrig om hårddisken, som tur är. Började så smått bränna ut lite skivor, men det var så mycket att jag insåg att det vore bättre om man kunde lyckas lösa det på annat sätt.

 

Det enda problem jag har nu är att datorn, direkt vid uppstart, inte piper som den brukar (förut pep den två gånger med ganska långt mellanrum. Nu piper den först två snabba, tar sedan en paus och piper en gång till) och det är väl ett tecken på att något är fel? Jag har i alla fall inga problem att kicka igång datorn som förut, nu slipper jag använda reset-knappen! :-)

 

Någon som vet hur man ska tyda pipen? Det står inget om dem i manualen...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Någon som vet hur man ska tyda pipen? Det står inget om dem i manualen...

 

Kolla BIOS Postcodes till vänster. Där kan du checka under ditt BIOS-märke. :-)

 

http://www.bioscentral.com/

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Helpdesk: Sitter du bakom en brandvägg?

Kund: Nej, jag sitter vid ett fönster.

 

Yttermera.se

[inlägget ändrat 2004-04-18 15:24:46 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, mer än ett pip betyder (oftast) att något är fel.

 

 

Nu beror det på vilket märke det är på ditt BIOS, men här kanske du kan finna vad signalen betyder:

http://bioscentral.com/

finner du inte där får vi söka vidare.

 

MEN, har du gjort en reset av BIOS efter nedgraderingen? Om inte, gör det. Kolla även igenom BIOS inställlningar.

 

[ed]oj vad långsam jag var. Men jag säger:

Titta åt höger på sidan, under BIOS Beep Codes

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2004-04-18 15:38:55 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...