Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

BIOS-uppdateringen gick som väntat! (dåligt)


Peziah

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har ett moderkort från MSI:s 865PE Neo2-serie. Fram till igår hade jag BIOS-version 1.0, men sedan fick jag för mig att lägga in den senaste versionen, 2.1 (ja, det var väldigt dumt eftersom datorn faktiskt fungerade som den skulle). Efter flashningen blev skärmen svart, när man startar datorn ser man den där loggan som alltid funnits där, men sedan blir allt svart. Upptäckte dock till min förvåning att datorn hoppar igång som den ska om man först startar den, väntar tills det blivit svart och sedan startar om den igen genom att trycka på reset-knappen på framsidan av datorlådan. Någon som vet vad det beror på och vad jag kan göra för att slippa behöva trycka in resetknappen för att få datorn att starta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 64
  • Skapad
  • Senaste svar
Mauritz Lybeck

Har du efter flashingen gått in i BIOS och ställt på Default settings? Om inte så gör det!

-

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har jag gjort, men det fungerar inte ändå. För övrigt verkar flashningen ha fungerat. Enligt en del små "ta reda på vilken BIOS-version du har"-program jag laddat hem är det version 2.1 som används...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Chansning, men prova resetta BIOS en gång. Gå sedan in och ställ in defaultinställningarna och spara och gå ur.

 

Kanske du fått in inställningar som inte håller.

 

Som sagt, vild gissning! Men du kan ju inte skada mer...

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Helpdesk: Sitter du bakom en brandvägg?

Kund: Nej, jag sitter vid ett fönster.

 

Yttermera.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Schysst med feedback, men jag kanske skulle sagt lite mer vad jag redan gjort så att ni inte sitter och postar i onödan! Jag testade att "resetta" (du menar med byglarna på moderkortet, va?) det sista jag gjorde innan jag gav upp och sökte hjälp här...

Det är ingen som råkar veta hur man kan flasha tillbaka till version 1.0 annars? Jag har den på datorn men jag är helt kass på doskommandon och sådant så jag vet inte hur jag ska göra. Finns det några bra Windows-baserade program? Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
jag kanske skulle sagt lite mer vad jag redan gjort så att ni inte sitter och postar i onödan! Jag testade att "resetta" (du menar med byglarna på moderkortet, va?)

 

Jepp, det är precis det jag menade. :-)

 

Flashprogrammen brukar göra en backup av det gamla BIOS om ut i fall att, men vet i sjutton hur man kommer åt det när datorn vägrar att fungera efteråt.

 

Du kan inte gå in i Flashprogrammet (disketten) och anropa HELP eller så för att få tips och ledtrådar?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Helpdesk: Sitter du bakom en brandvägg?

Kund: Nej, jag sitter vid ett fönster.

 

Yttermera.se

 

[inlägget ändrat 2004-04-16 16:04:12 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Det kan ju vara något med drivrutinerna till monitorn tillsammans med ny-biosen. Kolla efter nya drivrutiner till grafikkortet och så. Gå även in i Enhetshanteraren och se efter om du har fått nåra utropstecken där.

-

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, lustigt det där med grafikkortsdrivrutinerna. Jag uppdaterade nämligen till de senaste i förrgår, och med den nya BIOS-versionen fungerar inte DVI-anslutningen till skärmen, kör analogt nu.

 

Angående enhetshanteraren: Under "Icke-Plug and Play-drivrutiner" finns ett utropstecken på "Microsoft HID-klassdrivrutin", "Enheten finns inte, fungerar inte eller så är inte alla nödvändiga drivrutiner installerade. (Kod 24)"...

 

Kanske är dags att slänga ut datorn genom fönstret och se om det hjälper? :P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Prova installera om chipsetdrivrutinerna!

Kan hjälpa, för att USB-drivisar brukar hänga med där. :-)

 

Du kan installera om chipsetdrivarna ovanpå de gamla, och då rättar kanske felet till sig för dina USB-enheter.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Helpdesk: Sitter du bakom en brandvägg?

Kund: Nej, jag sitter vid ett fönster.

 

Yttermera.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Prova installera om chipsetdrivrutinerna!

De finns på "moderkorts-CD:n" Drivers & Utilities.

-

Mauritz.

 

[inlägget ändrat 2004-04-16 19:26:00 av Mauritz Lybeck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
...om jag hittar skivan!

Den är blå! ;-)

 

Insallera därifrån också Live Update och Live Monitor så får du mycket enkelt de senaste rätta drivisarna och bioset och rubbet automatisk från nätet!

-

Mauritz.

 

[inlägget ändrat 2004-04-16 19:55:42 av Mauritz Lybeck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Hmm, lustigt det där med grafikkortsdrivrutinerna. Jag uppdaterade nämligen till de senaste i förrgår

Det kan förresten lika gärna vara grafikdrivisarna som blev fel, fast du märkte det först nu. Avinstallerade du t.ex de gamla riktigt ordentligt innan du installerade de nya?

-

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Annars rekommenderar jag chipsetdrivar från tillverkarens hemsida.

 

Alltid färskast där! :-)

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Helpdesk: Sitter du bakom en brandvägg?

Kund: Nej, jag sitter vid ett fönster.

 

Yttermera.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade skivan men det fungerade inte. :-(

 

Slängde in en annan hårddisk i datorn och tog bort den nuvarande. Samma fel uppstod igen. Har det något med drivrutiner att göra, tror ni? För de där chipsetdrivrutinerna installeras väl på hårddisken? Verkar som om det inte har någonting med det att göra, tycker jag. Min gissning är att det är något hårdvarufel, men jag kan inte förstå vad det skulle kunna vara...?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste man avinstallera de gamla? Det brukar jag aldrig göra, och jag har uppdaterat grafikkortsdrivrutiner ett antal gånger förut. Testade nu att avinstallera och installera lite äldre versioner igen, avinstallera dem och åter installera nyare med det fungerar inte...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Peziah skrev:

Måste man avinstallera de gamla? Det brukar jag aldrig göra, och jag har uppdaterat grafikkortsdrivrutiner ett antal gånger förut. Testade nu att avinstallera och installera lite äldre versioner igen, avinstallera dem och åter installera nyare med det fungerar inte...

 

Menar du chipsetdrivarna, så nej!

Du behöver inte avinstallera de gamla utan kan installera ovanpå de gamla. Så är det för VIA-chipsetdrivarna. Brukar stå i FAQ:en på drivarnas hemsida i så fall.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Helpdesk: Sitter du bakom en brandvägg?

Kund: Nej, jag sitter vid ett fönster.

 

Yttermera.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Menar du chipsetdrivarna, så nej!

Han menade grafikkortsdrivisarna! ;-)

 

Kanske läge att köra NFR?

Vad tror du Stefan?

-

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

NastyFileRemoval. Visar alla grfikkortsdrivisar gamla som nya så man kan kolla att man inte kör gamla och nya parallellt.

 

Jag har inte adressen nu, men Googla.

-

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Mauritz Lybeck skrev:

Han menade grafikkortsdrivisarna! ;-)

 

Kanske läge att köra NFR?

Vad tror du Stefan?

 

Aha, trodde han menade chipsetarna.

 

Det kan säkert vara läge att prova NFR då. :-)

 

...eller denna varianten:

http://download.guru3d.com/detonator-rip/

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Helpdesk: Sitter du bakom en brandvägg?

Kund: Nej, jag sitter vid ett fönster.

 

Yttermera.se

[inlägget ändrat 2004-04-16 20:31:39 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Körde NFR men hittade inga gamla filer. Alla är av den senaste versionen.

Följde du tipset att från Drivers & Utilities installera Live Monitor och Live Update?

Enkelt och säkert att kolla om någon grej ligger efter i uppdatering!

-

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

...och därefter kan du också ta hem Start Right:

 

http://jackass.arsware.org/sr.php

 

Vid uppstarten startas då en sak i sänder istället för allt på en gång. Du får snabbare tillgång till datorn samtidigt som uppstarten sker grundligt i god ordning.

 

Ordningen i uppstarten bestämmer du själv, t.ex först brandvägg, sedan antivirus, sedan grafikdivisar, sedan Pivot... du bestämmer!

 

-

Mauritz.

 

[inlägget ändrat 2004-04-16 21:30:40 av Mauritz Lybeck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...