Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny disk...


Eminos

Rekommendera Poster

Tjo!

 

Ska köpa en ny hårddisk i slutet på månaden (Seagate Barracuda 120MB/8MB) o undrar hur jag ska göra för att smidigast/snabbast överföra 35GB data från min nuvarande disk, till den nya.

 

Nån ghost-grej kanske? Har aldrig använt sånt.

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt in den som slave i datorn, formatera som du villa ha den och drag och släpp de filer du vill föra över.

 

 

°±°

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Sätt in den som slave i datorn, formatera som du villa ha den och drag och släpp de filer du vill föra över.

Ibland blir några sökvägar fel efteråt, men det är bara att fixa då - du vet ju själv vart du satt filerna! :-)

-

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Beror på vad det är för 35 Gb data. Om det bara är filmer, MP3:or och annat så blir inte sökvägarna oanvändbara. :-)

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Helpdesk: Sitter du bakom en brandvägg?

Kund: Nej, jag sitter vid ett fönster.

 

Yttermera.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, såg nu att det inte går!

35GB på 120MB får inte plats.

 

Jag har köpt en 20MB hårddisk en gång men det var läääänge sedan.

 

 

°±°

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, enkelt!

 

Jag glömde säga att det är 3 partiotioner det handlar om, men det är ju enkelt nu, jag skapar dom ju på nya disken hur jag vill ha dom :)

 

De 3 "nya" partitionerna kommer då bli K:, L: o M: , men när jag formaterar den gamla disken så kan jag väll starta upp Windows med den nya disken o ändra enhetsbeteckningarna (till C, D o E), så sökvägarna blir rätt i Windows, eller?

 

Jag har Partition Magic 8.

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, såg nu att det inte går!

35GB på 120MB får inte plats.

Hehehe ;P

Ska nog gå o klämma in det på nåt vis, om jag tar i ordentligt ;)

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Masterdisken kommer alltid ha systemet på C: och sedan blir de andra partitionerna i fallande ordning. Så även den extra hårddisken du kopplar in får en fallande beteckning på sina partitioner.

 

A: , B: och D: brukar vara reserverat för floppy och CD-romspelare/brännare/DVD.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Helpdesk: Sitter du bakom en brandvägg?

Kund: Nej, jag sitter vid ett fönster.

 

Yttermera.se

 

[inlägget ändrat 2004-04-15 19:58:02 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok,

Jag vill alltså byta ut min gamla slöa disk med en ny. Partitionerna på den gamla disken är C, D och E. Jag vill ha C, D och E på den nya disken oxå, sen när jag har bytt ut den gamla disken.

Gammal disk UT, Ny disk IN, samma partitioner, samma enhetsbeteckningar = samma sökvägar.

 

Den gamla disken ska formateras och senare användas till Linux och Backup. (vilken beteckning den då får spelar ingen roll)

 

[EDIT]

Windows XP Pro ligger på C: så Windows kommer alltså oxå att flyttas.

 

/Eminos

 

[inlägget ändrat 2004-04-15 20:21:32 av Eminos]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
...men när jag formaterar den gamla disken så kan jag väll starta upp Windows med den nya disken...

Du kan nog inte flytta över hela operativsystemet - det tror jag inte fungerar. Utan då får du nog lämna en partition tom på nya och installera operativsystemet där från installations-CD:n.

 

Måhända kunde det fungera att ghosta, men jag tycker att det luktar trubbel...

 

Men kanske jag missförstod dina intentioner?

-

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill alltså byta ut min gamla slöa disk med en ny. Partitionerna på den gamla disken är C, D och E. Jag vill ha C, D och E på den nya disken oxå, sen när jag har bytt ut den gamla disken.

Gammal disk UT, Ny disk IN, samma partitioner, samma enhetsbeteckningar = samma sökvägar.

 

Gamla disken - master

Nya disken - slav

 

Ghost (eller DriveImage), disk to disk

 

Gamla disken - ut

Nya disken kvar, byglad till master

 

Tuta och kör, då får du C, D & E som du har idag.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Om du gör så att du sätter in den nya disken ensam i datorn och formaterar samt installerar ditt operativsystem. Windows lägger du då på C: säger vi.

 

Sedan sätter du in den gamla slöa disken som slave. Systemet kommer då att ge den disken F: t ex och sedan resterande G, H, I också vidare.

 

Datorn bootar inte på slavedisken, så att därför spelar det ingen roll var operativsystemet hamnar på den.

 

Du kan nu flytta över dina filer i lugn och ro. När du stänger datorn och drar ur den gamla disken så faller också F: och det andra bort, eftersom slavedisken inte finns kvar.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Helpdesk: Sitter du bakom en brandvägg?

Kund: Nej, jag sitter vid ett fönster.

 

Yttermera.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peddler:

Om jag kör med Ghost, så kommer partitionerna på den nya disken bli lika stora (små) som på den gamla, vilket jag inte vill. Jag skulle sedan kunna köra Partition Magic o ändra storleken på dom, men det tar sån jäkla tid (för all data måste flyttas "fysiskt" på hårddisken)

 

Stefan:

Jag gillar bättre din metod, efter som jag partitionerar den nya disken som jag vill ha den. + att "dra o släpp" är så enkelt.

 

Men jag slipper gärna installera om Windows.

 

Jag ska nog prova o sätta in den nya disken (med helt nya enhetsbeteckningar), partitionera, formatera. Allt detta från Windows på den gamla disken.

...

Men...jag lär ju inte kunna flytta över windows, när windows är igång...kom jag på nu...("filen används, bla bla")

Hmmm...

Det kanske går o göra detta (kopiera data) från Partition Magic i DOS...har gjort liknande saker förrut...

 

Aja, nu har jag lite mer kött på bena iaf, tack grabbar..

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag kör med Ghost, så kommer partitionerna på den nya disken bli lika stora (små) som på den gamla, vilket jag inte vill. Jag skulle sedan kunna köra Partition Magic o ändra storleken på dom, men det tar sån jäkla tid (för all data måste flyttas "fysiskt" på hårddisken)

 

 

Förslag: Partitionera disken först! Sen flyttar du partition efter partition med Ghost!

 

 

Då kan du skapa hur stora partitioner du vill, och ghost komemr itne ändra storleken på dem.

 

 

/Ex

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan nog inte flytta över hela operativsystemet - det tror jag inte fungerar

 

 

Klart det fungerar. Så länga infromatrionen i boot.ini stämmer överens med den nya disken.

 

 

/Ex

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Seagate Barracuda 120MB/8MB
'

 

 

jag vill passa på att rekomdera samsung spinpoint. Den är både snabbare (ATA133) och steget tystare, billigare också om ja ginte har fel. (om det nu inte är S-ATA disk du ska ha, för då vet jag inte).

 

 

Men Barracuda är det heller inget fel på. Har själv två st.

 

'

/Ex

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var tankar jag ner Ghost?

 

Du behöver bara en "Ghost" diskett för att utföra dessa operationer.

 

Vet inte ifall det finns nån "trial" version av ghost att ladda hem. Annars får du väl helt enkelt köpa det, eller fråga ifall du får låna en diskett av en vän.

 

 

 

/Ex

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, men jag tror att Partition Magic fixar biffen lika bra...

 

Angående hårddisken som du rekomenderade...får ta en titt på den...tack

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Var tankar jag ner Ghost?

MikroDatorn hade test i nr 15 2003-2004 av ghostprogram, 4st. 375-525:-

 

Bästa först:

www.acronis.com True Image 7.0, 525:-

www.powerquest.com Drive Image 7.0, 395:-

www.symantec.se Northon Ghost 20003, 495:-

www.paragon.aq Drive Backup 6.0, 375:-

-

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Kolla vad jag hittade här då - Free CloneCD download eftersom de inte får sälja den mera pga Copyrights bråk!!

 

http://www.elby.ch/en/fun/software/index.html

 

Vad jag ser så skall det gå att göra Image-fil mellan partitioner och hårddiskar också! (Men jag är inte 100% då jag ej testat att göra det, så gör ett test först!)

-

Mauritz.

 

[inlägget ändrat 2004-04-15 22:03:14 av Mauritz Lybeck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan S Stenström

Jag satte mina hårddiskar från min förra dator som slave och kopierade över mina mappar till partitionerna i den nya hårddisken. Det går snabbast och smidigast. Inga problem med sökvägar här.

 

mvh johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peddler:

Om jag kör med Ghost, så kommer partitionerna på den nya disken bli lika stora (små) som på den gamla, vilket jag inte vill. Jag skulle sedan kunna köra Partition Magic o ändra storleken på dom, men det tar sån jäkla tid (för all data måste flyttas "fysiskt" på hårddisken)

 

Kör då partitionsvis istället, då har du möjlighet i Ghost att ange om den ska annan storlek än den har idag. Gör det i alla fall på C:

 

Sätt sen din gamla som slav och skapa nya partitioner i Windows diskhanterare, och flytta över filerna från din gamla disk till din nya...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör då partitionsvis istället, då har du möjlighet i Ghost att ange om den ska annan storlek än den har idag. Gör det i alla fall på C:

 

Sätt sen din gamla som slav och skapa nya partitioner i Windows diskhanterare, och flytta över filerna från din gamla disk till din nya...

Smart! Så får det bli! Blir till o skaffa Ghost då...

 

Tack för hjälpen...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...