Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

iFuck suger [nt]


Saldo

Rekommendera Poster

Henrik K Olofgörs

mmm...eftersom det bygger på dekrypt med decss så borde det inte vara särskilt svårt att porta. Det vore intressant att se an AltiVecoptimerad ASF-variant. vectorPermute och komprimeringsalgoritmer gillar varann, så mycket har jag förstått. Det vore också intressant att jämföra AV-optimerad komprimering med Sorensson med Divx för x86. Jag har en känsla av att ett sådant test skulle minska förtjusningen inför Divx en hel del...

 

Eftersom algoritmen i sig och dess huvudsakliga användningsområde bygger på hack resp. piratkopiering så har jag svårt att se att det "räknas" innan det blivit en de facto-standard. Om någon hade hackat upp QD3D innan Quesa och lanserat det som ett 3d-lib för Mac men inte portat till Win32 och sedan använt det som ett argument för att Win32 "ligger efter" så skulle det vara lika dubiöst.

Sedan så dyker ju sådant här upp för flera plattformar så fort det börjar spridas, jfr med Hotline som bara var för Mac tills det började växa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 61
  • Skapad
  • Senaste svar
Henrik K Olofgörs

hehe...om man är "high" på något så betyder det oftast att man tagit CNS-stimulantia oralt eller intravenöst, så du menar nog att du inte är så "haj" på mac-program...:)

 

När jag skaffade getRight för tre-fyra år sedan (ja, jag kör x86 också) fick jag det av en certifierad NT-tekniker som använde det för ftp i ett intranät. Kalla det vad man vill, men jag tycker att "nedladdningsklient" låter larvigt, och eftersom det knappt finns några "rena" ftp-klienter längre så använder jag uttrycket för allt som klarar ftp med mera.

 

Mac-klient för Napster-protokoll kom tämligen exakt när napster fick fart, och trots frånvaron av en officiell variant så fungerar de jag har testat utmärkt. Ingen skillnad mot win32.

 

Det är säkert sant att det är svårare att vara early-adopter utanför win32, men å andra sidan så förskjuts mer och mer av det konceptuella och experimentella programmerandet mot *nix, så vi får se hur det ser ut om ett par år. Inom 3D ligger win32 t.ex långt efter *nix, pga D3D och MS motvilja visavi OpenGL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

Men faktum är att programutbudet på Windows inte spelar någon roll förutom i de sammanhang det gäller avancerad 3D-grafik! Varför då? Man kör VPC på Mac och kan därmed använda nästan samtliga program som finns på PC-sidan. Dock med reservationen att man inte bör köra program som behöver mycket starka processorer och 3D-acceleratorer.

 

Själv kör jag Office 2000 på min PowerBook. Med lite optimeringar så startar jag Word 2000 på ca 3 sekunder. Och när jag kör programmen märks egentligen inte någon skillnad mellan en PC och min dator. Jag har även en installation av VPC som jag använder för att testa program för PC på ett enkelt sätt och den installationen i form av en hårddisk-fil medger att jag inte behöver riskera min "arbets-installation" av Windows för att testa produkter.

 

Mina tyska kolleger utvecklar Oracle-lösningar för PC (är bland de mest välrenommerade Oracle-utvecklarna i Tyskland) och de kör sina Windows-baserade utvecklingsverktyg på G4 med VPC. Varför? Därför att den miljön är avsevärt stabilare än PC-baserade installationer. Och går sakerna åt skogen så är det enkelt att komma igång igen - 5 minuters kopiering och de startar om med bibehållen miljö.

 

Skall man vara kompatibel skall man köra Mac. Mac-användare kan köra nästan allt som PC-användarna kan men det omvända gäller inte!!!

 

Stene

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tappade bort mig lite i ord-djungeln där...

 

Vet du hur en hackad mpeg4 dekoder kan vara bättre än orginalet (ASF)??.

Är den bättre , och i så fall , varför måste den hackas?

 

// Rikard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Divx utnyttjar ett kryphål i ASF-codecen; för att ASF-filer ska kunna skickas som en stream och samtidigt vara kompatibla med olika media/mpeg-layers så använder man en metod som kallas cellpadding.

Genom att inte använda padding sparar man upp till 50% i Divx, men missar streams, interaktivitet och kompatibilitet, samtidigt som det kraftigt ökar felfrekvensen, skapar problem med alla *.sync-funktioner och ställer stora hårdvarukrav. Efter att ha läst en del och frågat runt en smula är jag inte särskilt imponerad av formatet och är rätt säker på att det inte blir en standard (men märkligare saker har iofs hänt).

 

Missförstå mig rätt; jag har verkligen inget emot små filstorlekar. Men Divx går på tvärs mot *alla* andra trender inom de/codec-världen, och det är som koncept helt inkompatibelt med den standard den är ett subset av, mpeg4.

Vad som händer idag är att själva dataströmmen inte längre betraktas som det ultimata uttrycket för ett video-objekt. Snarare arbetar man med olika layers för att synka och koppla ihop dataströmmen enligt olika mönster och med olika arkitekturer. Av den anledningen modellerades mpeg4 efter QuickTime, ett exempel på strävan är den QuickTime-film på 19k som fungerar som en fullfjädrad chatklient.

Divx går emot detta genom att kasta ut allt utom det som krävs för att få en så komprimerad dataström som möjligt. Det är ett smart hack (med betoning på hack), och det är inte särskilt konstigt att det dyker upp nu när cd-brännare och fasta linor blivit vanliga, men mpeg har nog redan en kandidat i kulisserna, och när de släpper ett format brukar det mycket snabbt bli standard både de facto och officiellt (jfr mp3).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tackar för ett intressant och utförligt svar...

Måste fila lite på mina kunskaper för att

förstå allt...

 

Ska bli intressant att se om formatet slår.

Men med 50% av storleken av mpeg 4, blir det nog inte ersatt av mpeg4 iallfall.

Att det är en piratdekoder kanske inte spelar

så stor roll med tanke på att alla divx filmer är piratkopior också. Fast om det hade varit en "riktig" dekoder hade det förenklat en hel del för formatet.

Mer finesser än ljud och bild kanske inte heller är aktuellt..möjligen text då .. den interaktivitet som finns i dvd:s , med att välja kapitel med mera kanske de flesta inte byr sig om heller.

 

Det där med hög felfrekvens lät lite läskigt...

fast det ser juh långt bättre ut än mpeg4 iallfall

 

/ Rikard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Så roligt att denna gamla tråd vaknade till liv igen. Den har ju legat begravd rätt länge (har inte märkt någon aktivitet sedan i somras).

 

Kämpa på bara med den s.k iFuck, jag säger dock iMac. Däremot säger jag bara eFuck (ePower).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Kan inte nån flytta hela den här tråden till datorkrig istället, så blir det ännu mer fart på den...:=)

 

 

Tally-Hoo!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du har helt rätt Lappri. Denna tråd hamnade i fel forum redan från början och var lite trög i början, men sedan drogs den igång. Alternativet är att ni datorkrigare (har slutat besöka datorkrig, var inne där i oktober dock), drar igång en ny iFuck suger (nt)-tråd, så får ni bråka ostörda om huruvida iMac är en bra dator eller ej.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..tråden har vaknat igen..=)

 

Dixv är rätt stort nu så jag skulle vilja säga att det är en facto-standard.

Väntar ivrigt på 3vix-codecen som kommer snart.

 

(den finns juh till mac också nu)

 

// Rikard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

"Dixv är rätt stort nu så" är det inte DivX du tänker på =)

 

____

MVH

/C - som retas när det börjar bli säng dax...;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...