Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

bokföring


pepino

Rekommendera Poster

Enligt lag när man bokför, måste man bokföra med massa konton och sånt eller går det att skriva ner det typ så här:

 

Min lön -39 000

Såld hårddisk +1200

Elräkning -800

 

Eller måste man hålla på?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

måste man bokföra med massa konton och sånt eller går det att skriva ner det typ så här:

 

beror på omsättningen, men det är svårt att sammanställa den ekonomiska ställningen (balansräkningen) i företaget om du kör med +/-. Debet/kredit är inte så krångligt och mycket smidigt

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur fasen lär man sig sånt här?

På företagsekonomin lärde vi oss typ hur man går med vinst...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man lånar/bokar en bok på bibblan som heter 'Bokföring från början' tex, kan ju finnas info på nätet också.

 

 

°±°

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du är bokföringsskyldig ska du följa bokföringslagen: http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw?%24%7BHTML%7D=SFST_LST&%24%7BOOHTML%7D=SFST_DOK&%24%7BSNHTML%7D=SFST_ERR&%24%7BMAXPAGE%7D=26&%24%7BTRIPSHOW%7D=format%3DTHW&%24%7BBASE%7D=SFST&%24%7BFREETEXT%7D=&BET=1999%3A1078&RUB=&ORG=

 

Om du är bokföringsskyldig eller ej beror på vilken företagsform, omsättning mm.

 

Om du är bokföringsskyldig räcker det nog inte att göra som i ditt exempel tyvärr.

 

Handbok hittar du här (gratis pdf-fil): http://www.bfn.se/ATTFORA/AttForaBok.pdf

---/samoht

 

[inlägget ändrat 2004-04-14 19:30:17 av samoht]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På företagsekonomin lärde vi oss typ hur man går med vinst...

 

Har du det magiska receptet till det kan du nog lära dig bokföring snabbt. Har du tillgång till bokföringsprogram underlättar det mycket (jag föredrar SPCS för mindre företag, agresso när jag jobbat med större). Jag har jobbat en hel del med det och kan säga av egen erfarenhet att du kommer att kunna bokföra efter en dag om du sätter dig in i det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...