Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

MIDI


Eminos gammalt

Rekommendera Poster

Eminos gammalt

Hej!

 

Jag har en Roland EM-2000 och en E-16. Nyligen så köpte jag MIDI sladdar och kopla ihopp det med min EM-2000. Men jag kunde inte få det och funka med mina musik program (Cubase och Cakewalk Pro Audio), så jag bytte till E-16 tänkte att det kanske går bättre. Men...nää!!

Jag vill kunna spela in musik på datorn och sedan bränna på ner på skivor. Måste man instalera nån drivrutin eller nåt??

Jag har ett "vanligt" SoundBlaster 16 ljudkort tror jag.

När jag går in i Kontrollpanelen >> Multimedia >> Midi så har jag 3 "grejer" att välja mellan. (om det är till nån hjälp)???

Jag ser att det finns nån "kontakt" mellan dator och keyboard eftersom det blinkar när jag spelar nåt på keyboarden!!??

 

Jag är TOTAL nybörjare när det gäller MIDI!!

 

Hur ska jag få det hela att fungera!!??!!?!?!

 

/Emin

 

PS: Tacksam för svar DS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej.

 

Jag är också nybörjare på det här området, men skulle vilja lära mig allt om det så småningom. Hitills har jag bara använt MIDI genom en annan typ av musikprogram (en tracker - Fasttracker 2). Det fungerar alldelles utmärkt.

 

Jag skulle vilja veta exakt VAD som inte funkar i din konfiguration... Tar programmet in noterna när du spelar in från synten? Eller vi kan vända på det och säga: "Hör du något från synten när du spelar upp en färdig låt? (Jag är säker på att du har nåt exempel att lyssna på). I Kontrollpanelen >> Multimedia >> Midi, sa du att du hade 3 grejer. Vilka tre grejer? Jag har två på in dator: "MIDI för extern MIDI-port" och "MIDI för intern OPL2/OPL3 FM synth". Med det första alternativet valt kan jag lyssna på vanliga General MIDI låtar genom min synt. Det andra alternativet är ju standard. Här genererar ljudkortet instrument-ljuden. Men vad är det tredje alternativet?

 

En annan fråga... Vad är E-16?

 

Det där med MIDI musik till att bränna CD, vet jag inte mycket om. Jag antar att det enda sättet är sampling.. Men jag vet ju som sagt inte mycket om det här. Det här va ju inte till mycket hjälp. Hoppas att nån annan kommer och skriver nåt kul under det här inlägget. =)

 

/ Daniel Thornberg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klas Karlsson

Du måste konfigurera Cakewalk (i menyn upp till höger finns något i stil med input ports el. dyl, skall sättas till MIDI) och i kontrollpanelen skall MIDI spelas upp på midiutgångenen (eller MIDI mapper) inte internal synth!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eminos gammalt

Jag får fram små kontiga pluppar, när jag spelar in, men det är inte noter?!?!?

 

Jag har testat masser i CakeWalk, och jag har fått till det så det kommer ut ljud på min keyboard, men det är inte till stor nytta, jag vill ha noter av det!!

 

Roland E-16 = Keyboard (synt)

 

Mina 3 grejer i Kontrollpanelen är:

 

FM Synthesizer (2)

MicroSoft GS Wavetable SW Synth

MPU-401 (3)

Allmänt MIDI-instrument

 

/Emin

 

PS: Hoppas vi kan lösa det här DS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klas Karlsson

de "konstiga plupparna" är musik i cakewalk. Tryck på play så borde den spla upp det du spelat in.

Vill du se hur det ser ut med noter så högerklicka på det spåret och välj ...clefs eller vad det nu hette.. (det var iallafall ett av de översta 5 sakerna i den menun som kommer upp)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...