Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

MIDI


Eminos gammalt

Rekommendera Poster

Eminos gammalt

Hej!

 

Jag har en Roland EM-2000 och en E-16. Nyligen så köpte jag MIDI sladdar och kopla ihopp det med min EM-2000. Men jag kunde inte få det och funka med mina musik program (Cubase och Cakewalk Pro Audio), så jag bytte till E-16 tänkte att det kanske går bättre. Men...nää!!

Jag vill kunna spela in musik på datorn och sedan bränna på ner på skivor. Måste man instalera nån drivrutin eller nåt??

Jag har ett "vanligt" SoundBlaster 16 ljudkort tror jag.

När jag går in i Kontrollpanelen >> Multimedia >> Midi så har jag 3 "grejer" att välja mellan. (om det är till nån hjälp)???

Jag ser att det finns nån "kontakt" mellan dator och keyboard eftersom det blinkar när jag spelar nåt på keyboarden!!??

 

Jag är TOTAL nybörjare när det gäller MIDI!!

 

Hur ska jag få det hela att fungera!!??!!?!?!

 

/Emin

 

PS: Tacksam för svar DS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej.

 

Jag är också nybörjare på det här området, men skulle vilja lära mig allt om det så småningom. Hitills har jag bara använt MIDI genom en annan typ av musikprogram (en tracker - Fasttracker 2). Det fungerar alldelles utmärkt.

 

Jag skulle vilja veta exakt VAD som inte funkar i din konfiguration... Tar programmet in noterna när du spelar in från synten? Eller vi kan vända på det och säga: "Hör du något från synten när du spelar upp en färdig låt? (Jag är säker på att du har nåt exempel att lyssna på). I Kontrollpanelen >> Multimedia >> Midi, sa du att du hade 3 grejer. Vilka tre grejer? Jag har två på in dator: "MIDI för extern MIDI-port" och "MIDI för intern OPL2/OPL3 FM synth". Med det första alternativet valt kan jag lyssna på vanliga General MIDI låtar genom min synt. Det andra alternativet är ju standard. Här genererar ljudkortet instrument-ljuden. Men vad är det tredje alternativet?

 

En annan fråga... Vad är E-16?