Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hjäääälp


roger_malmö

Rekommendera Poster

roger_malmö

helt plötsligt har min dvd brännare nec 1300 a slutat att fungera den hittar inte ens dvd filmen som sitter i (device not ready medium not present ) , har den senaste firm 1.0 a

det jag har gjort sen den senast fungera är att försöka göra en kopia på en film som misslyckades ,försökte att lägga in firmen igen , sen har inget funkat

ngn vänlig själ som kan förstå varför och ge mig hjälp ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö

datorn hittar alltså inte dvd : n om jag kör power dvd eller decrypter så händer absolut inget ,

har kört felsökning , resultat " denna enhet fungerar korrekt "

kan bränna musik, spela musik , men när jag lägger en dvd i så står det att det inte finns ngn skiva i dvd :n

vad att göra ?

Glad Påsk alla !

 

 

[inlägget ändrat 2004-04-10 09:14:38 av rogerdahlqvist]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och glad påsk på dig oxå. Vad menar du med stoppar in en DVD? En som det redan finns innehåll på eller en blank? Om du menar en blank så kan det vara så att brännaren inte tycker om mediat....byt till annat märke på media. Om det är en redan bränd skiva.....kan det ha blivit någon felbränning. Fungerar det med t.ex med en köp/hyrfilm på brännaren,spelas filmen upp då?

Kan det ha blivit något galet när du försökte lägga in firmware på nytt?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö

hej,,,har testat med flera köpfilmer, och du har rätt i att jag försökte lägga in ny firmware på nytt , det var då problemen började , har försökt att avinstallera flera gånger men inget lyckas ,

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det fungerar med att backa firmwaren på NEC. Har du gamla (förra) firmwaren kvar på hd:n eller finns det möjlighet att tanka ned den på NEC:s sida?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö

det var samma firm som jag försökte uppdatera som redan fanns installerad , jo jag har den kvar på hd , är det kört då ? DU Honken omdu har tid och lust kan du väl maila så kan du få mitt ip om du giter hjälpa mig via fjärrhjälp , skulle va så tacksam

mvh

Roger

roger@home.sol.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö

You can verify read problems of your DvD burner very simple, just create a MS-DOS

Startdisk with CD-ROM support, e.g. easiest way is using a Windows 98(se) startdisk.

 

Otherwise create according to your Operating System a start or bootdisk and insert

DOS driver of burner, you can download DOS driver here.

 

Now boot with your created disk into DOS and try to read from CD and (unprotected) DvD

media, if they can be read without any problems, then your burner won`t be defect.

 

If your PC contains no floppy disk drive any more, use a bootable CD-ROM and DvD

with your Burner (e.g. Windows CD) and boot from it. If this is possible,

then your burner won`t be defect.

 

Pls. note, some CD and DvD media cant be read because of different circumstances,

like e.g. bad quality or damaged media. But if you cant read from any CD or DvD any

more, then you should claim unit to your dealer as defect

 

ovan stod att läsa på necs hemsida men begriper inte ett skit av hur man gör*Snyft*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hämta en startdiskett för till exempel Win98 från http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

"Windows 98 SE OEM" borde fungera bra.

Starta datorn med den disketten.

Kan du nu till exempel kopiera en fil från en cd eller en "oskyddad" dvd så är din brännare troligen hel.

Går inte detta så är den troligen trasig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö

tack för ditt försök JOhan men fattar bara lite mer nu *L*

kankse lika bra att slänga skiten då och skaffa en ny *suck* så är det när man försöker vara duktigare än vad man är

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö

finns det verkligen ingen som har haft samma problem med sin dvd ? den är totolt stendöd när jag stoppar in en dvd skiva , men en musikskiva går bra ?!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte får ordning på den testa om du får en ny på garantin där du köpte den, men nämn absolut ingenting om firmwareuppgraderingen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö

sidan du länka till kan jag inte få upp...jag har den senaste firmen , vad är capabilitities info ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Morrn,

 

sidan verkar vara nere, programmet visar din firmware och tar dig automatiskt till en sida med uppdateringar ifall den ser att du inte har senaste, du hade 1.0A eller, själv använder jag 1.09.

Capabilities visar vad din enhet supportar, ex dvd-r m.m

 

Om detta hände iom att du uppdaterade firmwaren så ligger felet där, kan dock även vara ett rent fel på brännaren också.

Ett sätt är att lämna tillbaka den såsom SYS64738 beskrev om du har garanti kvar.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö

har testat allt tror jag....som tur är finns det garanti kvar , så det blir väl att lämna tbk och hålla tummarna att man får en ny , tack för era tips iallafall

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö

hmmm..vågar man inte uppdatera firmen fler gånger ?

fattar inte varför tillverkaren lägger ut nya om man inte utan risk kan uppdatera dom , och tillråga på allt så sumpar man garantin ?!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fattar inte varför tillverkaren lägger ut nya om man inte utan risk kan uppdatera dom , och tillråga på allt så sumpar man garantin ?!

Vet inte hur det ligger till i det här fallet, men för det mesta är det väl så att de lägger ut sådant för att det ska vara enkelt för återförsäljare och systemadministratörer att få tag i och inte för "vanliga" användare. De flesta återförsäljare har väl också lite generösare "garantier" om de förstör något.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö

var hittar man drivrutiner tll nec 1300 a , och hur istall man dom..sista chansen sen åker den i tunnan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö

asså har en cd och en cd brännare redan *L*

att läman tbk jo då ..men så jä klyddigt har köpt den på shoppingsajterna , man ska skicka in skiten osv , inte fan kan man åka dit o lämna den

har flashat från dos och det såg ut att funka , får medd att allt gått korrekt till , men möget läser fortfarande inte dvd skivor... ingen skiva i enhet D:....är kanske så enkelt att den e kass nu då

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö

Seppo...om du har tid och lust att hjälpa mig via fjärrhjälp kan du väl slänga iväg ett mail ...har suttet här 3 dagar nu ..envis somman är trots man e novis *L*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledsen men då jag inte har några ideer om vad som kan vara fel, och det logiska är att det säkert har hänt något med din nec iom uppdateringen av firmware, så är mina tips tyvärr uttömda.

Om jag hittar eller kommer på något om detta problem så hör jag av mig.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan bero på ett laserproblem i dvd'n, som utmynnar i att det går att läsa vanliga cd'n men inte dvd'n.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö

Gick och köpte en Plextor istället , funkar kanon ,har skickat tillbaka necen som är köpt på shoppingsajterna så man får betela 150 spänn i frakt för en vara som man kan köpa för 700, sista gången jag handla där , trots att dom ligger precis där jag bor fick man inte åka dit och lämna in den där utan den skulle skickas.:SERVICE !!!

tack ni som försökt hjälpa mig

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...