Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

disk boot failure, insert system disk....Hjälp


Oeey

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har ett problem med min hårddisk. Det är en IBM på 80Gb. Den har fungerat felfritt i flera år men nu verkar den ha blivit lite smått crazy. Det hände när jag startade om datorn när den hade hängt sig och ett meddelande kom fram:disk boot failure, insert system disk.

Oh **** tänkte jag och la i win xp skivan och förberedde mig på en ominstallation eller en reparering. Men nu var det så jävligt att datorn inte hittar hårddisken och det går alltså inte att göra någonting med win xp skivan. Min fråga är om det finns något sätt att fixa hårddisken eller om den är helt körd.

 

Tack på förhand........

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Tja, gå in i BIOS och försök hitta "IDE HDD Detection". Markera och tryck enter.

 

Har du tur så hittas din hårddisk igen.

 

Annars ska IBM ha felsökningsprogram till sina diskar. Det finns efter lite sökande på deras hemsida att ladda ned.

 

Du hittar IBM:s Drive Fitness Test för nedladdning här:

http://www-1.ibm.com/support/docview.wss?rs=0&q1=Drive+Fitness+test&uid=psg1MIGR-4HXKVX&loc=en_US&cs=utf-8&cc=us&lang=en

 

Men prova först det första alternativet. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Helpdesk: Sitter du bakom en brandvägg?

Kund: Nej, jag sitter vid ett fönster.

 

Yttermera.se

 

[inlägget ändrat 2004-04-09 15:08:48 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är nog det skummaste jag varit med om. Jag skulle gå in i bios och testa det du skrev och startade datorn för första gången sen igår kväll. Den öppnade då bios själv och allt var frid och fröjd, hårddisken stod med och jag gick ur bios och väntade på att xp skulle starta igen... det tog ett par veckor men oj vad trevligt det kändes när allt funkade igen. Utan att jag behövde göra någonting. Finns det något sätt att kolla hur disken mår så att han inte gör samma sak igen?

 

Tack!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Finns det något sätt att kolla hur disken mår så att han inte gör samma sak igen?

 

Prova IBM:s Drive Fitness Test som jag också länkar till i mitt första inlägg.

 

Kör du det så borde du få reda på hur din disk mår. :-)

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Helpdesk: Sitter du bakom en brandvägg?

Kund: Nej, jag sitter vid ett fönster.

 

Yttermera.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Åhh jag hoppas verkligen det funkar..

Jag har precis samma problem!! :S

Jävla seegt när man e arbetssökande o måste dra te arbetsförmedlingen för o söka jobb..! :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...