Just nu i M3-nätverket
Jump to content

GsmartMini: Vägrar "prata" med datorn

Stefan Eklinder

Recommended Posts

Stefan Eklinder

Godkväll!

Någon som har köpt digitalkameran Mustek GsmartMini?

Försökt installera densamma?

Precis, hopplöst projekt!

En arbetskamrat till mig har köpt en sådan kamera. Den kostade i och för sig 500 spänn, men man tycker ju ändå att kameran ska fungera när man tagit ett tjugotal bilder.

Med kameran följer en CD-skiva med fem olika program varav det ena man kan ha större nytta av. Till datorn kopplar man kameran via en USB-kabel. Okej, så långt. Vi provade och lät datorn hitta kameran, men inte hittades där någon kamera.

Provade då att installera programvaran TWAIN vilket gör att man kan få upp bilderna i bildbehandlingsprogrammet som finns installerat - PaintShopPro 5.

Vi kopplade in kameran till datorns USB-port med förhoppningen om att datorn skulle få kontakt med kameran, men fanken heller. Det dyker efter några sekunder upp ett meddelande om att datorn inte har kontakt med kameran och vi klickar på RECONNECT. Inte ett smack händer. Känns som om programmet hänger sig. Kameran är igång hela tiden.

Nu har vi provat avinstallera och installera programvaran flera gånger, men det händer fortfarande ingenting när vi ansluter kameran till datorn.

USB-portarna på datorn fungerar, eftersom datorn hittar min kamera som kommunicerar via USB. Det tog inte lång stund förrän alla bilderna presenterades från min kamera. Vi kunde köra bildspel utan problem. Nu hör det till saken att min kamera kostade mer än det dubbla.

Vi provade hämta hem två olika slags drivrutiner från Musteks hemsida, men det händer absolut ingenting då heller.

De här sidorna har vi varit inne på:

http://www.mustek.com.tw/Download/html/install_2k_eng.html

http://www.mustek.com.tw/Download/html/install_xp_eng.html

http://www.mustek.com.tw/Download/driv_ibd/europe/gsmartmini2.html

Vi har följt instruktionerna - inget fungerar.

Sökt överallt efter andra ställen att hämta hem alternativa drivrutiner, men närmaste sidan vi hittade i djungeln skulle man få köpa drivrutinerna på CD-skiva. Det är liksom inte det vi är ute efter. :-)

Vi är ju inne på att skicka tillbaka kameran nu. Det måste uppenbarligen vara något fel på antingen kameran eller kabeln. Så här omöjligt kan det inte vara att installera en digitalkamera.

Om någon har tips om drivrutiner som får igång kameran så tar vi tacksamt emot detta. :-)

Arbetskamratens OS: WindowsXP Home

Dator: HP/Compaq Precsario 8000

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

Helpdesk: Sitter du bakom en brandvägg?

Kund: Nej, jag sitter vid ett fönster.

Yttermera.se

[inlägget ändrat 2004-04-08 22:27:23 av Stefan Eklinder]

Bara en liten tanke...

Har din kompis rätt drivisar till USB'n?

Så att även USB-rooten fungerar helt korrekt?

Den kan fungera, helt utan felmeddelanden, med merparten av allt man kopplar in.

Men sen är det nån känsligare pryl, och då funkar det inte helt plötsligt.

Så mitt råd är att kontrollera så att det är rätt drivisar till USB'n först.

Stefan Eklinder

Tack för svaret!

Det där har vi inte tänkt på alls.

Ska ta och kolla upp det. :-)

Poäng för ditt svar!

---

Yttermera.se

Varsågod, och tack för poängen..*ler*

Anledningen till att jag tänkte på det, är att en bekant fick problem vid byte av OS.

Till det nya finns det inte drivrutiner för USB-rooten, och kommer inte heller att tillverkas.

Så hans lilla telefon ville inte alls fungera med nytt OS.

Hoppas att det löser ert problem också.

-Patrik Johansson-

En liten dum fråga, sätter du på kameran när du försker installera den? Jag har en GSmartMini och var tvungen att sätta på den för att kunna installera drivrutinerna korrekt.

//Patrik J

"Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results."
- citat av Albert Einstein

Stefan Eklinder
-Patrik Johansson- skrev:

En liten dum fråga, sätter du på kameran när du försker installera den? Jag har en GSmartMini och var tvungen att sätta på den för att kunna installera drivrutinerna korrekt.

Aha, läser man instruktionerna på Musteks hemsida så ska man inte ha kameran ansluten till datorn när man installerar drivrutinerna.

Tror att vi provat det mesta. :-)

Men ska prova ditt förslag också...

---

Yttermera.se

[inlägget ändrat 2004-04-09 12:27:19 av Stefan Eklinder]

Stefan Eklinder

Uppföljning:

Vi har nu provat alla tips och idéer för att få kameran att fungera, men inget har hjälpt. Den är lika okontaktbar som tidigare. :-(

Beslutade oss för att skriva ett mail till leverantören, där vi beskrev hur vi gjort och att kameran vägrar "prata" med datorn.

Några dagar senare fick arbetskamraten svar från leverantören. De tror att kameran kan vara sönder, efter bedömning av vår beskrivning. Min arbetskamrat uppmanades att skicka tillbaka kameran och leverantören står för porto. Arbetskamraten kommer att få en ny kamera. Hoppas på att den fungerar.

Leverantören avslutade med att beklaga det som hänt.

Leverantören är http://www.tvspeloteket.com för er som är nyfikna. :-)

---

Yttermera.se

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...