Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hur tar man bort operativsystem-väljaren??


gumman123

Rekommendera Poster

jag har en dator med windows 98 second edition. en gång försökte jag installera windows xp på den, men någonting gick fel, så den avbröts mitt i installationen.

varje gång jag startar datorn nu så kommer det upp ett ställe i dos där man får välja mellan windows xp eller 98.

eftersom windows xp ändå inte fungerar så hade jag gärna velat ta bort det från listan och starta windows 98 direkt.

vet någon hur man gör??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eeh, hehe, jag har nog råkat slarva bort den startdisketten. finns det inget annat sätt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du sökt efter filen boot.ini? Nu har jag inte Windows 98, men i ME så får man först välja att visa skyddade operativsystemfiler. Utforskaren -> Verktyg -> Mappalternativ -> Visning och bocka ur "Dölj skyddade operativsystemfiler". Sedan raderar du raden med Windows XP i boot.ini, men har du inte gjort en sådan här operation tidigare så är det inget att rekommendera. Minsta lilla fel och du kan inte starta Windows.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du sökt efter filen boot.ini

 

Jag har för mig att boot.ini inte finns i win98 om nu inte xp'n installerades och den vägen få fram den, har för mig att det är i windows 98 msdos.ini där bootsekvensen ligger, måste säga att jag är inte helt säker, var ju ett tag sen man använde 98:an :-).

 

 

#Seppo

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade helt fel om filen, den heter msdos.sys och inte ini, i den ska man kunna ändra sin boot ordning.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har både boot.ini och msdos.sys....

Kan du kopiera hur boot.ini ser ut och klistra in i ett inlägg här?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gick det?, bootar den upp direkt på win 98 nu eller, om inte så gör som Maratonmannen beskrev och ta och skicka in din boot.ini fil så kan vi titta på den.

 

Om du fått ordning på det så, gratulerar!

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så här ser min boot.ini fil ut:

 

 

[boot Loader]

Timeout=15

Default=C:\$WIN_NT$.~BT\BOOTSECT.DAT

[Operating Systems]

C:\="Microsoft Windows"

 

säger det här er något?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med risk att låta tjatig men du gör detta på egen risk, för som Maratonmannen sa, blir det fel kan du inte starta datorn. Så här skulle jag skriva i boot loader, det bör fungera men som sagt...

 

 

[boot loader]

timeout=15

default=C:\

[operating systems]

C:\ = "Microsoft Windows"

 

 

#Seppo

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

Hej jag har ett annat problem och det är att efter att jag instalerat om datorn med Windows XP Pro så har jag fått 3 st pro att välja mellan i boot menyn.

 

Här är min Boot.ini: (jag har gjort mellanrum mella de 3 för att dom ska synas bättre)

 

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS.0

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS.0="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

 

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

 

multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

 

då undrar jag om jag ska ta bort dom två nedersta eftersom jag alltid startar med den översta samt för att den står som default??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lucke, det är bättre att du öppnar en egen tråd i rätt forum, eftersom du har ett problem gällande Windows XP och detta inte är rätt forum.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...