Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Välj rätt Mac - köpråd.

Sirocco

Recommended Posts

Jag såg i det senaste numret av MacWorld att en isländare frågade vilken Mac han skulle köpa. För personer i denna situation tänkte jag dela med mig av mina åsikter.

Apple har idag fyra produktlinjer och de är iBook (bärbar konsumentdator), PowerBook (proffs-bärbar), iMac (stationär konsument) och PowerMac (stationär proffs). Jag koncentrerar mig på det stationära.

Konsumentdatorn iMac är billig och snabb, men lider av starkt begränsade utbyggnadsmöjligheter. Det som går att installera är i stort sett mer RAM, vilket gör att maskinen endast passar användare med "statiska behov". Med det menar jag de som endast ordbehandlar och liknande. Ett bättre val är en PowerMacintosh.

Nackdelen med iMac är att man snabbt kan växa ur den. Eftersom PCI-kortplatser saknas och de enda portarna är USB och FireWire (på DV och DV SE) är det kört då man vill ha ett annat grafikkort och liknande som kräver expansionskort. Det är dessa begränsningar som gör att en PowerMac är en dator som har längre livslängd.

Tittar man på priserna så ser man att iMacen är billigare än dagens PowerMac G4. Den sistnämnda har fördelarna att den är snabbare och utbyggbar. Har man dock inte råd med en sådan finns flera lösningar. De mest uppenbara är att köpa en begagnad G3:a eller en 604-baserad Macintosh.

Jag rekommenderar de som känner sig tveksamma inför iMacen att starkt överväga en begagnad PowerMac. För att kunna bestämma sig måste man tänka på vissa saker: behöver man Mac OS X eller ej ? Svarar man "ja" på den frågan är en PowerMacintosh G3 (beige) det lägsta man kan tänka sig. Klarar man sig däremot med Mac OS 9.x finns det fler maskiner att välja på.

Apples föregående PowerMac-generation bestod av 604-baserade modeller. De första i den serien är 9500, 8500 och 7500. Senare kom 9600, 8600, 7600 och 7300. De utbyggnadsmöjligheter som de olika serierna erbjuder är:

9500 och 9600 (120 - 350 Mhz) har:

*Sex PCI-kortplatser.

*Möjlighet att ta 1,5 Gb RAM (768 Mb med 64 Mb kretsar).

*Inbyggd SCSI- och ADB (gäller samtliga)

*Ethernet (gäller samtliga)

8500 och 8600:

*Tre PCI-kortplatser och en DAV-plats (för högpresterande videokort).

*Inbyggd S-Video in/ut och kompositvideo in/ut.

(Övrigt identiska med 9500 och 9600.)

7x00-serien är en bordsmodell av 8x00-serien. De har video-in men däremot INTE video-ut.

Processorerna i samtliga maskiner, förutom 7500 (som har 601/100) är PowerPC 604 och 604e. De som har 604 är: 8500/120, 150 och 9500/120, 132 och 150. 7600 har 120 eller 132 Mhz 604.

604e finns i 8500/180, 9500/180MP och 9500/200, samt 8600/200 - 300 och 9600/200 - 350.

Dessa datorer kan uppgraderas till G4 eller G3, eftersom de har samma dotterkortstyp. Deras utbyggnadsmöjligheter är mycket bättre än iMacens, samtidigt som man kan köpa dem för lägre pris. Klarar man sig med Mac OS 9.x kan de trots sin ålder (serien försvann hösten 1997) leva längre än vad en iMac kan (då man installerar G3- eller G4-kort).

En 604-Mac kan köra relativt moderna nyttoprogram, men för att riktigt kunna konkurrera är en uppgradering och ett nytt grafikkort att rekommendera.

Skillnaderna mellan modellerna med 5 i beteckningen och de med 6 är att lådorna i de sistnämnda har en annorlunda design, samtidigt som de är mer lättöppnade. Grafikkorten och hårddiskarna i modellerna 9600 är snabbare (IMS TwinTurbo med 4 - 8 Mb VRAM.

Videokretsarna i 8600/250 och nyare är förbättrade jämfört med de som finns i 8500 och 8600/200, vilket kan vara fördelaktigt i vissa lägen.

FireWire finns inte som standard i någon av 604-modellerna, men det kan köpas till. Likadant är det med USB.

Behöver man Mac OS X, men inte kan tänka sig en iMac och tycker att G4:an är för dyr finns också en hel del att välja på. Ingen av de ovan nämnda modellerna stödjer detta system officiellt, så man måste välja en PowerMac G3.

De första grå G3:orna fanns i modeller från 233 - 333 Mhz. Deras chassin är i stort sett identiska med de 604-baserade modellernas, förutom på tornmodellerna, där de är kompaktare. Vissa av dessa datorer hade AV-kort med samma kretsar som i de nyare 8600:orna. Andra var fullutrustade med snabbt grafikkort, SCSI-kort m.m som fyllde deras tre PCI-kortplatser. Den sista Macen med sex sådana var 9500 och 9600. Dotterkorten försvann också med dessa maskiner, eftersom G3:orna har ZIF-platser. De kan dock få G4-processor via ZIF-kort.

Prestandamässigt kan de grå G3:orna jämföras med äldre iMac med frekvenserna 233 - 333 Mhz. Med uppgradering blir de snabbare. Dock är deras hårddiskar o.s.v något långsammare och detta gäller framförallt då man jämför med en modern iMac.

Nyare blåvita G3:or är snabbare och kan jämföras med de senaste iMacarna. Prestandamässigt är de jämbördiga, men PowerMacarna kan byggas ut. Har man krav på riktigt höga prestanda direkt, är en blåvit G3 ett bra köp. Man får FireWire och slipper bygga ut. Grafikkortet är också bättre. Dessa datorer har både USB och FW som standard, men saknar ADB och SCSI. Dessa G3:or finns med 300 - 450 Mhz klockfrekvens och deras utbyggnadsmöjligheter är i stort sett identiska med G4:ornas. Det man inte får är AGP-kortplats och möjlighet att installera 1,5 Gb RAM. Man får istället nöja sig med 1 Gb, men det klarar man sig långt med. Dessa datorer har Rage 128-kort, d.v.s samma som i de nya iMacarna.

Samtliga Macar i dessa serier är begagnade, men köper man dem av återförsäljare som Länna Handelshus, Macinans Data, MegaByt Data, Adept och liknande företag får man garanti i tre månader till ett år. Är man i begrepp att köpa en iMac rekommenderar jag som sagt att man tänker igenom sina behov noga. Har man den minsta känsla av att man behöver utbyggnad, är det bästa valet en PowerMac ur någon av de serier som jag nämnt.

Jag kan ställa några frågor, för att man ska kunna få reda på vilken Mac som passar:

1. Jag vill kunna spela på min dator och är intresserad av ett Voodoo-kort.

Svar: Köp en PowerMacintosh G3, gärna med 300 Mhz processor eller snabbare. Dessa har PCI-platser och klarar problemfritt Voodoo. iMacen kan INTE ta emot ett extra grafikkort. En G4 är onödigt dyr som speldator.

2. Jag har tänkt mig en snabbare dator för layout, men har inte råd med en G4. Vad ska jag välja ?

Svar: En PowerMacintosh med 604- eller G3-processor passar utmärkt. De blåvita G3:orna, samt gråa maskiner med IMS Twinturbo-kort (9600 och G3/300 och 333 beige) är bra val. Dessa kan driva stora skärmar. PageMaker och Xpress fungerar snabbt på G3:or, men även 604e på 300 - 350 Mhz (8600/300 och 9600/300 - 350) ger en betydlig ökning av prestandan jämfört med en 8100 eller liknande modell.

InDesign bör köras på en G3-maskin eller en äldre Mac med en sådan processor. RAM-minnet är inga problem, eftersom maskinerna klarar minst 768 Mb. Bildskärmskontakten på de blåvita maskinerna är av PC-typ, så Mac-skärmar kräver adapter. Det är dock enkelt att ansluta PC-skärmar. Äldre maskiner har vanliga Mac-portar.

3. Jag har tänkt köpa en dator för videoredigering och vill inte pilla med nya kort. Jag har inte DV-utrustning.

Svar: Köp en PowerMacintosh G3/AV-version eller en 8600/250 - 300. Dessa maskiner har hyfsade kort för att hantera analog video. Övriga maskiner som de blåvita G3:orna kräver extra kort för detta.

4. Jag ska köpa min första Mac och sysslar mest med ordbehandling och liknande.

Svar: Köp en iMac. Den passar utmärkt till sådana sysslor och är enkel att installera.

5. Jag vill använda min dator till Internet och är inte så intresserad av spel och grafik.

Svar: Köp en iMac, som är mycket bra för surfning. Det går att komma ut på nätet snabbt och abonnemang ingår. Vill man ha en billig iMac kan man köpa en begagnad 233 - 333-modell. Annars är iMac 350 den billigaste idag.

6. Jag vill syssla med enklare digitalvideoredigering.

Svar: En iMac DV SE är en bra dator för detta. Den levereras med iMovie som är tämligen kompetent och lättanvänt. Vill man däremot köra mer avancerad redigering är en begagnad blåvit G3 ett bra val. Denna dator fungerar mycket bra tillsammans med Final Cut Pro. Har man råd är dock PowerMac G4 det bästa valet, eftersom den är snabbare.

7. Jag vill ha en snabbare dator med utbyggnadsmöjligheter och har råd att betala max 25.000.

Svar: Köp en G4/400, som är mycket snabb och prisvärd. Med skärm kostar den c:a 22.000 kronor inklusive moms. Har man redan en skärm kan man få en för c:a 18.000 inklusive moms. Det man får är en snabb dator med extrema prestanda då man kör Velocity Engine-anpassade program. Däremot är den inte så mycket snabbare än en blåvit G3:a processormässigt med vanliga program. Hårddisken och grafiken är dock snabbare och det totala systemets prestanda är bättre.

Slutsats: Känner man att man behöver utbyggnad, köp en PowerMac. Man måste tänka på det innan man skaffar iMac. Har man det minsta lilla behov av kortplatser är det en PowerMac man ska ha.

Jag hoppas att denna guide ger en hyfsad vägledning i Mac-valet.

Henrik K Olofgörs

Hmmm. I nuläget kan jag inte rekommendera någon att köpa en G4. De har stått och stampat för länge utan att bli billigare, och på PC-sidan har utvecklingen formligen rusat fram. iMacen står sig fortfarande någorlunda i sin priskategori, och iBooken och PowerBookarna är bra köp. Möjligen är 400:an okej (G4), men de andra är löjligt dyra i förhållande till vad man får.

En annan anledning till att jag tvekar inför de nuvarande G4:orna är att G4+ finns på horisonten (sent detta år) och med en extra AltiVec-enhet och högre MHz kommer de att sparka vår samtida G4 rätt så rejält. Dual-G4+ med ett SMP:ande Mac OS X kommer att rocka järnet, så jag sparar pengarna tills dess. Om G4-uppgraderingarna sjunker i pris så är en begagnad 604e/G3-burk med uppgradering förmodligen bästa köpet på sex månaders sikt.

Jag har en G4/400 och en PowerMac 8500/120. Jag håller med, men anser att G4:an passade mig bra. Dessutom kan jag uppgradera till G4 Plus framöver. Prismässigt är 400:an den mest prisvärda. Någon Intel-PC lär däremot inte stå på min inköpslista så länge man envisas med x86-processorer och Windows. Mac OS X kommer däremot att bli trevligt.

Mina köpråd är mina personliga åsikter och jag rekommenderade G4/400 då man köper nytt. Ska jag köpa en dator i iMacens prisklass skulle jag valt en begagnad G3:a eller en annan 604-Mac.

Jag kan varmt rekommendera 8500 och 8600, eftersom det är mycket fina datorer.

Personligen anser jag mig inte ha behov av en G4:a så länge de inte finns med multiprocessorer så att Photoshop blir avsevärt snabbare. I dagsläget fyller mina G3:or de krav jag har på prestanda.

Jag tycker att Matts-Eriks förslag om att eventuellt köpa begagnat istället för en iMac om man har utbyggnadsbehov (många PCI-platser typ) är mycket bra. Det kostar inte mycket med till exempel ett XLR8 CarrierZIF plus en ZIF-processor på 400 MHz så min gissning är att man kan komma undan med många tusenlappar under en G4:a utan att egentligen få en långsammare dator om man köper till exempel en begagnad PowerMac 9600.

Bra jobbat Matts-Erik!

Petra

Henrik K Olofgörs

Vad får man förresten för en 604e-maskin?

Jag har funderat på att sälja Tsunami G3:an (samma arkitektur som 9/600) 300MHz/1MB.

Det sitter en hel del prylar i den som kan höja värdet, men vad kan man få för den i runda tal utan att räkna med krimskramset runtomkring?

Jag anser att om man vill betala c:a 18.000 - 20.000 inklusive moms är en G4/400 ett bra köp. Jag gav 21.108 för min med 192 Mb RAM, SCSI-kort m.m. Däremot är 450 och 500 onödigt dyra, så köp en 400 och använd mellanskillnaden till mer RAM, hårddisk, tillbehör o.dyl.

I mina ögon är en 400 Mhz G4 det bästa nyköpet. Vill man däremot ha en Mac med goda utbyggnadsmöjligheter är äldre Power Macintosh 8x00 - 9x00 och G3:or bättre köp än en iMac. Att köpa en ny G4 bara för att kunna bygga ut är onödigt. Själv har jag nytta av Velocity Engine och min 8500 krävde nytt grafikkort, G4-kort, ny hårddisk, DVD och liknande, vilket gjorde att jag bedömde en ny dator som mer prisvärd. Däremot har 8500:an mycket bra AV-funktioner och liknande, så därför skulle jag absolut inte sälja den. För att få den bästa lösningen (för mig) har jag därför satt maskinerna i ett nätverk.

iMacen är en dator som jag rekommenderar totala nybörjare som "vet" att de bara tänker ordbehandla och surfa. Vill man däremot ha en bra Macintosh är som sagt en begagnad maskin ett bättre val. Vill man köra Mac OS X är en G3:a beige/blåvit ett bra val, som jag skrivit.

Vad den presumtive köparen måste fråga sig är: Vill jag ha Mac OS X eller ej ? Vill man följa med in i framtiden är det detta som gäller och då är det som jag skrivit minst en G3:a som kommer ifråga.

Vill man däremot ha många kortplatser och en maskin att ersätta sin gamla Performa med så är de Power Macar som jag nämnt bra val. En PowerMac 8500 - 9600 är helt enkelt mycket bättre än en gammal Performa 5200 t.ex.

För t.ex DTP-arbete är en begagnad PowerMac ett kanonval, mycket bättre än en iMac. Man kan arbeta bättre på en 8x00 eller 9x00 än den lilla konsumentmaskinen.

Jag säger helt enkelt: vill du köpa en Macintosh i samma prisklass som iMac (7.500 - 14.000) kronor är det bättre att läsa mina råd och skaffa sig en begagnad. Den begagnade Macen ger så mycket mer än iMacen och man slipper låsa sig. Jag tror nämligen att många som köper en iMac efter ett tag märker att de vill ha större skärm, snabbare grafikkort o.s.v med följden att de blir besvikna då de inser att datorn inte kan ta sådana tillbehör. Därför anser jag att Mac-nybörjaren bör köpa sig en 8500 eller 8600, lära sig den maskinen under en ny Mac OS-version (8.5 - 9.0.2) och sedan då kassan tillåter köpa ett G3/G4-kort o.s.v istället för att låsa sig med en iMac.

Jag uppmanar därför alla som vill ha iMac att starkt överväga begagnat-alternativen som jag skrivit om. Ni kan som sagt få en mycket bättre Mac för samma eller mindre pengar på begagnatmarknaden. Vill ni köpa helt nytt rekommenderar jag en 400 Mhz G4. Det är så att Macen är en dator som ska kunna uppgraderas och byggas ut och iMacen bryter mot denna konvention (min egen) om hur en Mac ska vara konstruerad.

Köper man "rätt" Macintosh har man en dator som håller länge. En PowerMac 8100 från 1994 kan uppgraderas till G4 och samma sak gäller en 8500 från 1996. Det ger ett perspektiv på det långa liv man kan leva med sin dator, speciellt i jämförelse med en PC.

iMacen är däremot som en PC: köp, använd några månader, inse att man behöver något nytt, köp ny dator/svär över att du inte kan köpa ny dator o.s.v. Detta slipper man med rätt maskin.

Vill man ha iMac DV SE-prestanda direkt så är en blåvit G3:a 300 - 450 Mhz ett bra val. Vill man bygga lite själv och få en mycket bra videoredigeringsdator för lågt pris så köp en 8500 eller 8600. Behöver man många kortplatser så köp en 9500 eller 9600.

Ett uppgraderingskort av MachCarrier-typ har fördelen att man kan använda G3 och G4-processorer från vanliga ZIF-Macar (PM G3/G4) i en 8x00 och 9x00. På det sättet får man samma uppgraderingsmöjligheter som nya Macar.

Lycka till med Mac-inköpen !

Prova att sälja den får c:a 12.000 kronor. Eftersom 9600-serien har så exceptionellt goda utbyggnadsmöjligheter så är definitivt värd det, framförallt med G3-processorn. Tar du med tillbehören (beroende på vilka) och det är t.ex en scanner och dyl, samt en bra skärm kan du försöka med 14.000 - 16.000 kronor. En person som vill köra DTP och liknande kommer absolut att anse att datorn är ett bra köp till sådana priser.

Henrik K Olofgörs

Tja, jag har funderat på att flytta in moderkortet i en generisk pc-serverlåda, göra den klar för fet RAID och eventuellt bygga en array av Maxtor 40gigs-hårddiskar. Det borde göra den attraktiv som server. Om nu någon köper Mac-servrar nuförtiden.

Man kan ju köra Linux på den ifall Mac OS X Server krånglar. Enligt vissa rapporter kan detta system installeras på en 9600, trots att Apple ju påstår att det inte går.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...