Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Cubase SX och kX Project


Haren

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har precis "upptäckt" (efter tips från Eminos tror jag) kX Project, och märker att det har potential att göra underverk med latencyn när jag använder Cubase.

 

MEN! Jag har problem när det gäller att ställa in kX och Cubase för att det ska funka ihop. Tror jag.

 

Hur ställer man in allt? Jag blir skrämd av ormboet i DSP-inställningarna. Om man inte ska spela in via en ingång på ljudkortet, kan man låta dom vara då? Eller gäller t ex det här problemet med ASIO-kanalerna 0-3 även när man bara kör MIDI och VST(i)'s?

 

Med mina nuvarande inställningar låser sig Cubase efter att jag lagt till några spår med VST(i).

 

Jag har ett SB Live! Player Value 1024.

 

Det jag vill göra I FÖRSTA HAND är:

-Använda Cubase SX tillsammans med kX för att kunna använda en handfull VST(i)'s samtidigt med mina vanliga externa synthar, möjligtvis även tillsammans med några soundfonts.

 

Det jag vill göra I ANDRA HAND är:

-Spela in kanalerna till audiospår och sedan mastra och grejja... (men hit har jag inte kommit än).

 

Jag har letat efter guider som kan ge grundläggande kunskaper om detta, men har bara hittat "How to set up KX drivers with Soundblaster Live 5.1 card and Cubase", vilken jag inte tror angår mig eftersom jag inte ska spela in via en ljudingång (ännu).

 

Tacksam för all hjälp (Eminos??)!!! =)

 

-------------------------------

/HAREN

"And never start a sentence with a conjunction"

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ehm... var det så svårt? Eminos, jag känner på mig att du vet något om detta!?

 

 

-------------------------------

/HAREN

"And never start a sentence with a conjunction"

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj då, jag hade visst missat detta inlägg...i MITT forum ;) (lyckat)...

 

Jag ska försöka knacka ihop en liten tutorial här.

 

---

 

Jag vet inte riktigt vilka utgångar du har på ditt ljudkort, men jag antar att det är samma på alla Live kort. Du har alltså 3 stereoutgångar (front/rear/center-sub), och jag antar att du vill kunna använda dom alla 3.

 

Börja med att koppla utgångarna rätt i DSPn. Från FXBus 10/11 (som är lediga) drar du en koppling till Analog front på epilog. Alternativt drar du genom en Stereo Mix, om du vill kunna använda det vanliga ljudet samtidigt. På samma sätt kopplar du FXBus 12/13 till Rear, och FXBus 14/15 till Center-Sub. Detta är nu dina ASIO-utgångar.

 

I Cubase SX (2) skapar du 3 utgångar som du kopplar till FXBus 10/11 = Front, osv...(Devices -> VST Connections)

 

---

 

För att koppla dina externa syntar till ljudkortet, så använder du Line In på ljudkortet. Du kan INTE använda Line In och Mic In -ingångarna SAMTIDIGT eftersom de använder samma codec (AC97). Du väljer vilken ingång du ska använda på AC97 sidan i kX Mixer.

 

Tillbaka till DSPn. Från Prolog AC97 (In0/1) kopplar du till Epilog ASIO 4/5 (eller nåt). Det finns ett fel nånstans vilket gör att man inte kan använda ASIO 0/1 med Live-kort.

I Cubase (VST Connections) skapar du sedan en Input som är kopplad till ASIO 4/5.

 

---

 

Hur du använder Cubase för att mastra o köra vst-syntar antar jag att du vet, annars får du återkomma. (eller läsa i den 600-sidiga Cubasemanualen ;))

 

Några mer inställningar behöver du inte göra. Förutom att välja kX ASIO i Cubase (Devices -> Device Setup -> VST Multitrack). Använd 48 kHz o testa lite olika Latency. Kör du mycket vst, så kan du behöva höja Latencyn lite, det får du testa fram helt enkelt.

Använd så lite program som möjligt i bakgrunden. O använder du MotherBoardMonitor, så kan du få störningar i Cubase, endast avinstallation hjälper...

 

---

 

Jag kör inte så mycket med SoundFonts o Cubase, så där kan jag inte hjälpa. Men det har kommit en plugin till Cubase som gör att man lättare kan manövrera SoundFonts o sånt i Cubase (o kX), annars är det ett hellvette :)

 

För mer info kolla på kX Forumet...

 

---

 

Hoppas detta hjälper dej lite på vägen :)

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Eminos för din stora hjälp!

 

Jag är just nu hemma hos föräldrar över påsk men jag ska gå igenom allt du skrivit så fort jag är tillbaka bland mina maskiner igen! =)

 

En kommentar har jag dock - jag tror bara jag har två utgångar från mitt ljudkort och är egentligen inte intresserad av att få ut ljud i fler än en (front) utgång. I alla fall inte i nuläget.

 

ASIO är fortfarande väldigt förvirrande, då jag kanske missuppfattat hur många "områden" ASIO omfattar. Jag hade intrycket att det endast är till för att underlätta låg latency när man använder VST och liknande (alltså respons från midi-input).

 

Jag har hur mycket som helst att prata om när det gäller detta och säkert har jag fler frågor att komma med.

 

Tills vidare -- Tack!

 

-------------------------------

/HAREN

"And never start a sentence with a conjunction"

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hur mycket som helst att prata om när det gäller detta och säkert har jag fler frågor att komma med.

Just bring it on! Jag gör vad jag kan o hjälper gärna om jag kan.

 

ASIO är fortfarande väldigt förvirrande, då jag kanske missuppfattat hur många "områden" ASIO omfattar. Jag hade intrycket att det endast är till för att underlätta låg latency när man använder VST och liknande (alltså respons från midi-input).

Mmm, det handlar om låg latency helt enkelt. Med allt vad det innebär i praktiken.

Du får testa lite när du kommer hem, så får du återkomma om du undrar nåt mer.

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag hemma bland mina synthar igen... =)

 

Jag kollade som hastigast igenom din lilla guide och jämförde med mina inställningar... måste medge att jag är vilse direkt.

 

Om vi säger så här.

 

Om jag BARA är intresserad av att ha låg latency när jag kör VST(i) utan att spela in någon audio, alltså enbart "midi" (som kontrollerar VST(i)erna), ska jag då ens behöva pilla på DSP-inställningarna?

 

Jag frågar för att jag fick ett konstigt beteende i Cubase när jag provade detta senast. Då hade jag egentligen bara installerat kX och valt dess ASIO-driver i Cubase's inställningar. Cubase "låste sig" (vägrade börja spela då jag klickade "play") då efter att jag laddat in kanske två olika VST's och spelat in litegrann (ej audio). Då kändes det ju som att jag missat några inställningar, som skulle ordna biffen. Nu har jag även testat att med creatives senaste drivers (och följdaktligen med hemsk latency) spela in några VST-spår och jag får exakt samma problem.

 

Hoppas nu du ser detta inlägg, annars hoppas jag du förlåter om jag startar en ny tråd om detta sedan =)

 

-------------------------------

/HAREN

"And never start a sentence with a conjunction"

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tyvärr måste man pilla lite på DSPn för o få det att funka. Fast Cubase ska inte låsa sig om man inte har gjort det, bara bli helt tyst. (Det KAN funka utan pill oxå, men det beror på hur DSPn ser ut som standard, jag minns inte)

 

Som jag sa tidigare du måste köra 48 kHz i både kX ASIO (standard) och i Cubase (du väljer där nånstans där du väljer projectinställningar).

 

Om du skulle kuna ta en screenshot av ditt nuvarande DSP-fönster, så skulle jag kunna sätta ihop en DSP-inställningsfil och skicka till dig, UTIFRÅN hur det ser ut nu.

 

Det skumma här är att Cubase låser sig. Har det alltid varit så? Du säger att det är så med både kX o Creative. Vad har du för version av Cubase?

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Tack för din stora vilja att hjälpa - och lessen att jag inte svarat förrän nu. Jag har i alla fall grävt ner mig i DSP-manualer och sånt på nätet och fått det att funka hjälpligt. Vi får väl hoppas att det håller i sig!

 

-------------------------------

/HAREN

"And never start a sentence with a conjunction"

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...