Haringen Postad 5 april, 2004 Share Postad 5 april, 2004 Hej! Jag har som jag berättat i tidigare trådar haft problem med en skärm som jag velat reklamera hos Sekvencia. De har nu gått i konkurs och jag var och träffade en advokat i Advikatjouren och han tyckte att jag skulle försöka få rättelse från tillverkaren. Enligt honom skulle jag ringa till Huddinge tingsrätt och be om att få "tid för rådgivning i tvistemål i mindre värde". Då hela beloppet handlar om c:a 8000 kr skulle jag med andra ord inte behöva dra in advokater som skulle ha arvode som förmodligen blev mer än själva beloppet. Jaha, vad bra tyckte jag och ringde till tingsrätten. "Nej, något sånt håller vi inte på med", får jag veta. Så jag ringer till mitt försäkringsbolag och kollar upp hur det är med rättskydd. Rättskydd gäller inte då ärendet handlar om förenklat tvistemål blir jag upplyst om. "Ring till tingsrätten så hjälper de dig med det som behövs och du behöver inte anlita ett ombud", säger hon på If. Ringer tingsrätten igen, förklarar situationen, och får veta att det enda de kan hjälpa mig med är att skicka en blankett (!) och möjligtvis förklara vad de olika rutorna i blanketten innebär om det är så att jag inte förstår. Tack för hjälpen! Jag visste inte att jag vår sååå dålig på Svenska, att jag tolkar If och advokaten precis på motsatts sätt j frt med tingsrätten. Kan någon upplysa mig lite i detta? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tjoff Postad 5 april, 2004 Share Postad 5 april, 2004 Kontakta tillverkaren? Det enda jag har erfarenhet är hårddiskar och där så är det ju nästan vanligare att man själv skickar till tillverkaren själv istället för att gå via butiken. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Arkiverat
Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.