Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför annvänder just du mac? (spec.arb)


Emparasso

Rekommendera Poster

Här är jag Emil igen med nya frågor om mitt specialarbete. Jag undersöker olika opperativsystem och varför du använder dem? Svaren på denna undersökning kommer att publiceras i nån sorts av diagram/sammanstäälning. Lämna er e-mail om ni vill ha spec.arbetet när det är klart.

 

Inom vilken bransch jobbar du?

 

Vilken datorpark använder du dig av?

 

Vad använder du främst datorn/de olika datorerna till?

 

Varför använder du just det datormärket för den specifika uppgiften?

 

Vilka fördelar/nackdelar har ditt val av datorpark medfört?

 

Har du använt detta system länge?, fungerar det smärtfritt i så fall?

 

Är det du själv som valt datorparken eller din chef?

 

Gradera följande i en skala 1-5 (5=bäst)

Användarvällighet

Säkerhet

Effektivitet

Pris

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Emil,

 

Här kommer svaren från juryn i Luleå... *fniss*

 

"Inom vilken bransch jobbar du?"

Grafiska branschen (tidning- och webbproduktion i huvudsak)

 

"Vilken datorpark använder du dig av?"

PowerMac 9600 uppgraderad till G3, 400 MHz och PowerBook G3 (Pismo) 400 MHz, HP LaserJet 2100TN, HP DeskWriter 540C plus diverse lagringsmedia, digitaliseringsbord, webbkamera, mm, mm.

 

"Vad använder du främst datorn/de olika datorerna till?"

Grafisk design, webbdesign, e-post, chat, webbsurf och en aning med spel när det finns tid över.

 

"Varför använder du just det datormärket för den specifika uppgiften?"

Macintosh var först med Desktop Publishing (DTP) i mitten/slutet av 1980-talet, och i mitt tycke är fortfarande främst när det gäller kvalité och precision. När jag började med DTP 1986 fanns det inget annat datormärke som klarade den kvalité som krävdes och på den vägen är det. Jag anser mig vara mer effektiv på Mac än på PC.

 

"Vilka fördelar/nackdelar har ditt val av datorpark medfört"

Eftersom jag är en van Macanvändare så finns det inte många nackdelar, jag är produktiv och effektiv eftersom jag behärskar datorparken till fullo. Jag behöver inte strula med instabila system eftersom jag har kontroll över mitt system. Jag vet vad varenda fil i systemmappen är till för. Nackdelen är väl kanske att jag sitter lite för länge vid datorn därför att det är så himla kul.

 

"Har du använt detta system länge?, fungerar det smärtfritt i så fall?"

Lite av samma svar som ovan, har använt olika Macdatorer sedan 1986, senaste stationära datorn har jag haft sedan 3 år tillbaka, den har bara blivit uppgraderad med snabbare processor, grafikkort och hårddiskar. Den bärbara är inte ens en månad gammal. Båda datorerna fungerar smärtfritt, de är snabba och effektiva och uppfyller alla mina krav.

 

"Är det du själv som valt datorparken eller din chef?"

Det är jag som valt eftersom jag är min egen chef. Men även på arbetsplatser där jag jobbat har jag haft en aktiv del i valet av dator och programvaror eftersom jag undervisat mina arbetskamrater i hur man handskas med datorerna.

 

Gradering:

 

Användarvänlighet: 5

Säkerhet: 4

Effektivitet: 5

Pris: 4

 

Lycka till med ditt specialarbete!

Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Bransch;

Studerande, men arbetar/arbetat med support och installation (främst mjukvarustöd), en del utveckling.

 

Datorpark;

Tsunami G3/300 , Generisk K6-2/300, en del äldre burkar och lånemaskiner. Varierar, men G3:an och K6-2.an är mina egna.

Mac OS 8.1+8.5+9 på G3, NT4sp6, Win98 och Linux på K6-2.

 

Användning;

Mac: produktivitet, nätverksbaserat, utveckling etc.

PC: dito, med tillägg spel (Win98).

 

Varför;

Tja, båda är bra för produktivitet och liknande lättviktargrejor. Jag är bättre på utveckling för Mac än för Win32. WinXX är bra på vardagsbestyr så länge man håller sig till Office, men Macen är bättre integrerad på ett helhetsplan.

 

Fördelar/Nackdelar;

Mac, tja, det funkar. Lättjobbad. Dyr.

PC, strulig men billig.

 

Tid;

C:a två år med nuvarande park, tre-fyra inklusive äldre maskiner. Funkar bra på både G3 ock K6-2.

 

Val;

Mitt eget.

 

A=5

S=4

E=4

P=2 (1 egentligen, men den bärbara linjen räddar dem)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer mina svar på frågorna:

 

1. Jag studerar och planerar i slutändan att jobba som arkitekt och eventuellt utbilda mig till flygmekaniker. Jag planerar att ta ett flygcertifikat inom den närmaste framtiden.

 

2. I dagsläget har jag tre datorer, en IBM PS/1 (486SX-25, 4 Mb RAM, 120 Mb HD), en Power Macintosh 8500/120 (PPC 604/120, 96 Mb RAM, 2 Gb HD) samt en Power Macintosh G4/400 (PPC 7400/400, 192 Mb RAM, 10 Gb HD, Castlewood ORB 2,2 Gb enhet).

De båda Macarna är nätverkskopplade (Ethernet 10Base-T), medan den gamla PC:n saknar denna möjlighet. Att köpa ett ISA Ethernet-kort ingår inte i mina planer, eftersom Macarna är snabbare.

 

3. Jag använder datorerna till rapportframtagande, layout, videoredigering (analogt på 8500:an och senare digitalt på G4:an), grafikskapande, bildbehandling, flygsimulering m.m.

 

4. För mig har valet av datorpark endast inneburit fördelar, eftersom jag lätt kan byta filer med andra, samt har en mycket stabil och snabb miljö. Dessutom är systemet smidigt att hantera, vilket gör att jag kan koncentrera mig på mitt arbete. Jag har inte funnit några nackdelar eller problem med datorparken.

 

5. Jag har använt Macen av och till sedan PowerMacen lanserades, men började först med en Amiga 500. Min första Mac skaffade jag för några år sedan (8500) och G4:an anlände för några veckor sedan. Jag har inte haft några problem med datorerna, utan håller dem i trim och är försiktig med det jag installerar i dem. Mac OS 9 och 9.0.2 som jag kör nu har för mig varit mycket stabilt och problemfritt.

 

6. Jag har valt datorparken själv och satt ihop den efter eget huvud och är nöjd. Eftersom jag valt själ har jag sett till att bara skaffa fungerande produkter och det har visat sig lyckat.

 

7. Mina betyg på anläggningen är:

 

Användarvänlighet: 5

Säkerhet: 4

Effektivitet: 5

Pris: 4/5. Mina datorer är i mina ögon prisvärda och jag klagar därför inte på priserna. IBM:en är ett undantag, eftersom den var dyr och långsam redan då den var ny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Svar på Emils frågor:

 

(1) Jag är konsult inom IT, egenföretagare sen ca 5 månader tillbaka.

 

(2) Oj..

MacIIfx, Quadra700, Spartacus-TAM, BWG3-350, G3/266, iBook, Powerbook G3 Lombard.

 

(3) IIfx står som mailserver på kul, Quadran kör debian mk68linux, körs soi webserver för utveckling, spartacusen kör jag lite utveckling av äldre projet på, samt bokföring och annat administrativt jox, BWG3-350 Kör jax Mac OSX Server på för bla. mail, webserver, databasserver samt diverse utveckling, kör även en webstar med Tango under "bluebox" på denna burk. G3/266 använder jag för webgrafik, och viss utveckling av websidor. iBook & Lombard G3 är mina "primary" utvecklingsmaskiner för Java, C/C++ och även ibland REALBasic för enkla småhack.

 

(4) Jag använder mac av flera anledningar, men den främsta är att mina kunder vill ha programvaror utvecklade på mac. Och, dessa kunder är INTE främt grafiska branschen, utan inom finansvärlden.

 

(5)

 

Fördelarna är att jag enkalt kan flytta runt maskiner, med airport köra trådlöst (ligga i hängmattan och samtidigt utveckla nätverksbaserade lösningar). En anna fördel är att jag hittils ALDRIG har haft EN hårdvara som rasat, och jag har hittils (under den 13 år jag utvecklat för mac ) behövt ominstallera ett opewrativsystem p.g.a att det har krashat till sig. Dock har jag gjort det når jag .t.ex gick från OS8 -> OSX.

 

Nackdelar är att man ibland för filer som är packade som självuppackade arkiv på PC som INTE går att öppna med Stuffit (då blir det Virtual PC). Sen ibland får man "bonusprogramvaror" från höger och vänster som är endast för PC (bl.a när jag köpte en MS joystick för mac, så fick man ett CD-fodral + en spelCD för PC )

 

En annan nackdel, som kan vara en fördel ibland, är att man inte kan se alla dumma program som man får mailat till sig.

 

 

(7) Ja, jag har använt mac sen 87, och det fungerar smärtfritt.

 

(8) Jag väljer min egen datorpark.

 

A = 5

S = 4

E = 5

P = 2/4, beror på om man jämför med "noname" PC eller etablerade märken.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...