Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

BBB VDSL


Dexter

Rekommendera Poster

Nu har jag tecknat mig för BBB VDSL, det stod nåt på deras sida om att man kunde få upp till 26 mbit om man bor tillräckligt nära telestationen, stämmer det verkligen??

 

Vilka erfarenheter har ni som har VDSL???

 

Jag bor ett knappt stenkast från min telestation (ca 50 m) vilken bandbredd kan jag förvänta mig???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BBB tror jag inte erbjuder upp till 26Mbps, det är Bostream. Om jag nu har fel så bör du få en hastighet runt 26Mbps eftersom du bara bor 50 ifrån stationen.

 

/OZn

_________________________________________________

ROM-MINNE - Kräkningar efter första skolfesten

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Gladh

Avståndet som din lina tar är inte samma som fågelvägen. Om du har 50 meter lina till telestationen så bor du i samma hus som telestationen finns. Har du 50 meter fågelvägen, så är det inte säkert att du är inkopplad där ens, den kanske byggdes efter att din kabel är dragen.

 

BBB har 12/9 Mbps på sin VDSL variant, och vad jag har förstått (har själv 8/1 ADSL) så bör det fungera bra nu, det var mycket strul med tekniken i början, Hastigheten är det dock inget fel på, tankat hem i 800 kbps, men TPTest ger som bäst runt 200 kbps, så den litar jag inte på.

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

VÄGRA BREDBAND MED NERLADDNINGSTAK!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis!

Vad jag minns så hade BBB avstånden

<300m 26Mb/s

<1000m 8Mb/s

Du borde med reservationerna i tidigare inlägg i varje fall klara 1000m gränsen kanske 300m.......

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Gladh

BBB har ingen 26 Mbps tjänst, det är BoStream som har det.

 

BBB har endast 1 VDSL tjänst och den är 12/9 Mbps

 

Vid bredbandsleverans via telefonuttaget är kapaciteten beroende av avståndet mellan din bostad och telestationen samt kvaliteten på teleledningen. Kapaciteten närmast telestationen är upp till 12 Mbit/s i nedladdningshastighet och 9 Mbit/s i uppladdningshastighet.

 

På ett längre avstånd från telestationen erbjuder vi en överföringshastighet på upp till 8 Mbit/s i nedladdningshastighet och 1 Mbit/s i uppladdningshastighet.

 

Vilken kapacitet du kommer att få får du veta då vi gjort en mer noggrann teknisk undersökning av dina unika förhållanden.

 

Men om du har 50 meter fågelvägen till sin Telestation så borde du få 12/9 VDSL från BBB.

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

VÄGRA BREDBAND MED NERLADDNINGSTAK!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under 300 m är det garanterat, oavsett hur dom har grävt kablarna, dessutom vet jag med säkerhet att jag är ansluten till just den stationen. Det här med 26 mbit såg jag flasha förbi precis när jag skulle teckna mig för abonnemanget, det stod att om jag bor tillräckligt nära kan jag få det... inga avstånd nämndes. Nu lyckas jag inte få fram den sidan iaf, däremot står det att under 300 m innebär 12/9 mbit, och det får väl duga...

 

Det retar mig dock att bostadsrättsföreningen inte kan dra in 'riktigt' bredband, dvs fiber in i fastigheten och lan i kåkarna...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag fick jag besked om jag inte är ansluten till närmsta stationen... trots att Telia lovade att jag skulle bli det när jag flyttade in för två år sedan. Jag ligger kvar på gamla stationen, 2 km bort, så där flög drömmarna om snabb uppkoppling iväg...

 

Fick en fundering på om det går att byta station, ringde kundtjänst på Telia ADSL först, killen där bekräftade att jag var ansluten till stationen 2 km bort och sade att dom inte byter station, punkt slut.

 

Ringde därefter till avdelningschefen på Skanova och han tyckte inte att det lät omöjligt att byta station, jag fick ett namn och telefonnr till någon på Telia här i stan, ska ringa på tisdag...

 

Är det någon som tror att Telia/Skanova ger med sig och låter mig byta station???

 

Alternativet, om dom vägrar, blir att säga upp teleabonnemanget, och sen när det är urkopplat beställa nytt och då vore det väl fan om man inte skulle bli inkopplad i nya stationen....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativet, om dom vägrar, blir att säga upp teleabonnemanget, och sen när det är urkopplat beställa nytt och då vore det väl fan om man inte skulle bli inkopplad i nya stationen....

 

Håll oss underrättade om vad som händer. Skulle du få byta så är det revoultionerande, baserat på telias tidigare rykte. Kanske man själv borde titta om det finns nån station närmare...

 

Om du nu skulle få det så skulle jag inte bli förvånad om du får betala en rundlig summa för allt jobb dom får göra. Vet i och för sig inte hur ett byte går till, om man måste flytta nåt fysiskt eller om det är ett par musklick i en dator, men kosta lär det göra...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men kopplar dom ur en om man säger upp teleabonnemanget?

Varför skulle dom gör det?

 

Om man nu skulle bli urkopplad så är telia tvingade att koppla in dig igen även om det så måste gräva ner nya sladdar - utan extra kostnader för dig.

En kompis som hade liknande tankar när han försökte fixa bredband :P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte så att dom kommer och river upp alla kablar i lägenheten, men dom borde väl ta bort mina anslutningar i telestationen (säkert mjukvarumässigt), när jag sedan tecknar nytt abonnemang borde man väl i rimlighetens namn bli kopplad på närmaste station (=billigast för Telia)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska hålla er underrättade om vad som händer! Kan faktiskt tänka mig att betala en slant (dock inte rundlig) för besväret... Säg att det skulle kosta 2-3 arbetstimmar, då är det helt OK.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ringde till personen i tisdags, han jobbar på Telia Nät, och han lät inte omöjlig, dock kunde han inget göra utan ett ärende från 'säljet'. Fick tag på en kvinnlig säljare som sade att för två år sedan slutade Skanova att ta emot beställningar på byte av telestation. Idag ringde jag åter avdelningschefen (som dock inte jobbar på Skanova, vilket jag skrev i första inlägget. Telia Nät skulle det vara) Han verkade ärligt intresserad av att hjälpa till och har lovat att återkomma.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev uppringd idag av en telia-kille som hade missuppfattat ärendet lite, han trodde att jag var ute efter telias 8 mbit:s-tjänst. Jag förklarade och han lovade att återkomma nästa vecka.

 

Verkar som dom iaf tar seriöst på min fråga!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så har ju inte telia kvar sin 10 mbit tjänst.

 

Både BBB och Telia har tagit ner de tjänsterna. Telia i väntan på att "kanske släppa något bättre senare" och BBB som gör om tjänsterna så att det blir 10 mbit ner och 1 (!) mbit upp samt en ny tjänst med 24 mbit ner och 1 (!!) mbit upp.

 

Det är alltså bara Bostream (som stor ISP) som levererar VDSL med mer än 1 mbit upp för tillfället.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...