Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Offentlighetsprincipen


Prophecy

Rekommendera Poster

Vilken information kan man som privatperson begära ut om en annan person? Nu pratar jag inte om information om egna barn eller dylikt utan om vem som helst.

Har man inte rätt att få ut ganska mycket om någon enligt offentlighetsprincipen?

 

Kan jag till exempel vända mig till skattemyndigheten och få fakta?

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

offentlighetsprincipen

handlar om att du har rätt att ta del av politiska beslut och sådant. Inte förhållanden mellan två personer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Vilken typ av information vill du ha reda på?

 

Mycket är offentligt, men det är mycket som inte är det också. En del är "halvoffentligt" och går med trixande att få veta i alla fall.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.fgj.se/ - guldställe att leta tips på hur man kartlägger en person.

 

Exempel på kartläggning utifrån en bils registreringsnummer:

1. Ring vägverket och begär information om bilens ägare. Genom att ringa får du ägarens personnummer.

 

2. Med hjälp av personnumret kan du via Skatteförvaltningen få reda på taxerad inkomst

 

3. En bild på personen får du via passregistret hos Rikspolisstyrelsen eller körkortsregistret hos Vägverket

 

4. Har personen barn? Skatteförvaltningen ger dig svaret...

 

Ovanstående myndigheter har inte rätt att fråga varför du vill se en uppgift eller begära att få veta vem du är...

 

Lycka till med grävandet!

 

/Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Vet inte riktigt om det är någon speciell information jag söker, vill mest se hur mycket som är offentligt. Jag sorterar detta under "bra-att-veta"-saker! = )

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...