Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Photoshop 7.0


Hasse4

Rekommendera Poster

När jag idag installerade photoshop 7.0 idag så installerades Adobe ImageReady 7.0 också, vad är det för program, de ser ju likadana ut?

 

Jag har provat och redigera en del bilder, sen när man ska spara bilden så finns det ju många alternativ att spara på, och många olika filformat. Från början är ju filerna JPEG-format, mina är ca 1 mb stora. Vissa vill jag lämna in för framkallning, ska jag behålla dem i JPEG-formatet då, och i samma filstorlek?

 

Hur gör man enklast om man villa behålla samma filformat och storlek, om man nu endast gjort en liten redigering, t.ex tagit bort röda ögon.

 

Mvh

 

Hasse

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Image reader är bl a ett program för att krympa filstorleken på bilder man vill publicera på webben.

 

Att spara som i Photoshop

 

Det lustiga när man redigerar bider i Potoshop är att när man jpg-sparar förlorar man kvallite om man inte väljer samma komprimering som orginalet (svårt att ta reda på detta ibland). Ska du rediger dem ofta så spara i photoshopformat för att slutligen spara dem i jpg.

 

 

[inlägget ändrat 2004-04-04 19:51:54 av Blindbock]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

E de för mycket begärt av dig att rent praktiskt tala om hur de går till, eller ärdet bökigt?

 

Men tack ändå för ditt svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte alls, jag återkommer imorgon och då kommer proffsen spy galla av mina egna patent.

 

Vad vill du veta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan S Stenström

Photoshopformatet heter .psd Det sparar man alltid i innan man är helt färdig med bilden. Man kan behålla den också för eventuella senare behov. Det räcker med att arbeta med bilden i Photoshop om du inte skall publicera den på webben. Egentligen behöver du inte Imageready då heller. Det som är brea med Imageready är att man kan kolla hur bilden ser ut i olika komprimeringar och format.

 

mvh johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen skulle jag spara i JPEG när bilden är klar att skickas iväg, dvs när du gjort dina färgkorrigeringar, justeringar osv. Dvs, när du sparar dina bilder från kameran, öppna i Photoshop, spara som TIFF eller Photoshops eget format. Då behöver du inte göra om bilden sen när du vill göra ett webbgalleri osv, utan du har ett nytt original med dina ändringar som är ett oförstörande format.

 

Om du skickar bilderna för framkallning så går det väl snabbast att skicka i JPEG, isåfall spara (det sista du gör) en ny kopia i JPEG i högsta kvalitet så att du förlorar så lite som möjligt av kvalitetsförsämringar. Annars brukar de flesta labb också ta emot filer i TIFF-format (fördel om du skickar in en CD).

 

För publicering på webben behöver du inte spara i så hög JPEG-kvalitet, där räcker det nog med 6-8 om du vill ha riktigt hög kvalitet men ändå hyfsat små filer. När du publicerar på webben, tänk också på att inte spara i så stort format, det gör att det går snabbare för såna med långsamma modem att se bilden.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag installerade photoshop igår så man har inte hunnit lära sig så mycket, så ni får ursäkta alla, som ni kanske tycker, elementära frågor.

 

Men jag tar tacksamt emot alla tips.

 

Ni verkar tycka att man ska spara bilderna som .psd. Jag har ju haft de som JPEG från början. Om man har bilderna som psd funkar det att visa dem i visningsprogrammet för bilder, nån standardhistoria i xp tror jag.

 

Så till det här med att spara filerna, efter redigering har jag sparat dem som jpeg, och mest av en tillfällighet fått dem i samma storlek som tidigare, 2274x1705 tror jag det var, ca 1mb (är på jobbet nu så jag kan inte kolla). Det fanns ju en hel massa val att göra, har för mig att jag valde det som var förvalt, nåt med överföringshastighet för 56-modem, eftersom jag har ADSL provade jag att spara med högre överföringshastighet, men då blev filen så superstor, men det innebär väl inte att kvaliten blir bättre, eller?

Hur vet man att filen sparas i ursprungformatet?

 

Man får en fråga om man vills para som psd också, jag provade det, och då blev filen så stor som 11 mb, verkar onödigt stor tycker jag. Fanns det val att göra där också hur stor man vill ha filen? Och om man vill ha den i ursprungformat, hur gör man då?

 

Innan jag installerade Photoshop provade jag ta bort röda ögon i Microsoft Photodraw (kan inget om det programmet heller, provade igår), det finns ett automatiskt vertyg där. Filerna som från början var ca 1 mb, komprimerades till ca 50 kb när jag sparade de som JPEG, tror inte det fanns nåt annat att välja på.

Jag borde ju ha tagit en kopia innan jag började redigera, men man lär ju sig av misstagen*L*. Min fråga är om man kan få tillbaka filerna i urspungsformat, antar att det är kört?

 

Det blev mycket, ja vet, men svara på det ni har lust att svara på.

 

Mvh

 

Hasse

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan väl lite allmänt berätta hur du sparar dina bildfiler. Och hur man vet att bilderna blir i samma format som ursprunget.

 

Mvh

 

Hasse

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan väl lite allmänt berätta hur du sparar dina bildfiler. Och hur man vet att bilderna blir i samma format som ursprunget.

 

Mvh

 

Hasse

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan S Stenström

När du sparar en Photoshopbild som .psd sparar du ditt arbete. Om du arbetar med lager, dvs osynliga bildytor ovanpå bildytan som kan ha en annan bild bl.a sparar du också med lager. Sparar du i ett annat format försvinner det. Efter att bilden är klar kan du spara i vilket format du vill. T.ex .jpg eller gif. När du sparar första gången kan du välja vilket format du vill ha. Man kan konvertera mellan olika format i Photoshop. Om du inte vet vilket format skall du välja det som "förstör" bilden minst, TIFF, men det är väldigt stort. JPG skalar bort onödig information från bilden och det får till följd att den senare kan bli pixlig när man förstorar och förminskar den. Är du intresserad av Photoshop skall du köpa Photoshop Bible. Där står mycket om olika knep i detta utmärkta bildbehandlingsprogram.

 

mvh johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nanebôbben

Du kan aldrig få bättre kvalité än originalet. Du kan iofs ändra färger och annat för att ditt öga ska uppfatta bilden som bättre men det du har från början det har du. Var rädd om originalet och skapa alltid kopior till andra ändamål.

"Spara för webben" i Photoshop skapar .jpg, .gif eller .png som du kan avgöra visuellt hur mycket du vill komprimera, dvs du ser originalet och den blivande kopian allt efter hur du komprimerar.

Om du sparar en bild för webben så är din egen överföringshastighet oväsentlig eftersom du (fortfarande) bör anpassa dig till alla modemägare. Många ggr kan du eliminera 70-80% av bildinformationen utan att du får nämnvärd försämring.

Den fysiska storleken på en bild (pixlar X pixlar) behålls alltid oavsett filformat, tills dess du ändrar strl under Bild -Bildstorlek.

Sparar du som annat än .gif, .jpg och .png finns inga val hur stor du vill filen ska bli.

Consensus: var rädd om originalen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...