Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Image utan bakgrund


Jim1

Rekommendera Poster

Okej.

Igår tack vare J S fick jag lära mig hur man styr ett objekt. Men jag har fastnat igen och behöver lite hjälp.

 

1. Kan jag sätta in en bild i TImage utan att ha den vita backgrunden. Alltså om jag gjort en gubbe i paint och vill kunna styra den över ett fönster. Det blir inte så snyggt om bakgrunden i TImage är vit. Jag skulle vilja att TImage formar sig exakt efter formen på min gubbe så att jag slipper backgrunden. Så att bara det jag ritat finns i TImage.

 

2. Igår lärde jag mig att VK_LEFT är den vänstra piltangenten och att VK_DOWN är den nedre pilen. Men var finner jag resten av tangenterna ex. a,d,f osv. Testade med VK_A men det fungerar inte.

Finns det någonstans på Internet eller i Delphi-hjälpen som jag kan läsa om dessa nycklar.

 

Som vanligt tackar jag på förhand.

 

Jimmy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte vill att bakgrunden på din bild ska synas så sätt propertien Transparent till true.

 

Om du söker i win32.hlp hälpen på "Virtual-Key Codes" så borde du hitta alla koder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VK_A fungerar inte som du skriver.

 

Men du kan göra så här.

 

Om du kollar på proceduren OnKeyDown så står det key: Word vilket betyder att key är ett heltal.

Då kan du skriva så här.

 

procedure TForm1.FormKeyDown(Sender: TObject; var Key: Word;

Shift: TShiftState);

begin

if Key = Ord('A') then

ShowMessage('du tryckte på a');

end;

 

Men i proceduren OnKeyPess så är Key en char altså ett tecken.

Du kan du skriva:

procedure TForm1.FormKeyPress(Sender: TObject; var Key: Char);

begin

if key = 'A' then

showmessage('A');

end;

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...