Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Egna funktioner i Excel


Monshi

Rekommendera Poster

Skapat en egen antal.om funktion eftersom den inkluderade inte godkännde det områden jag ställde upp.

 

MEN, vid uppdatering av frågor från webben blir inte beräkningen korrekt. Detta har jag upplevt även annars, Excels inbyggda funktioner exekveras vid andra tillfällen en de man själv skrivit. Hur ska man göra för att få en egna funktioner att fungera/exekveras efter en webb-fråga?

 

Behöver ni ett exempel?

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt vad du menar, är det uppdateringen du har problem med? Anledningen till att jag kommer att tänka på det är för att jag själv har liknande problem, se //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=538802

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mmh, problemet verkar ha försvunnit. Konstigt.

 

När jag felsökte förut idag verkade det som om dataområdet som sändes till funktionen var tomt efter en uppdatering av en webbfråga.

Har alltså en egenskapad funktion som jämför värdet i celler inom ett dataområd (flera) med ett givet värde och returnerar antalet förekomster av värdet. Precis som antal.om gör. Men som sagt, utav någon anledning fungerade det inte förut idag.

 

 

Men nu fungerar det. Konstigt...

 

Har skickat ett svar i tråden du länkat till.

 

/T

 

[inlägget ändrat 2004-04-03 22:51:12 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sk!t. Förhastade mig i förra inlägget.

 

Funktioen fungerar om dataområdet den ska undersöka är ett sammanhänhande område. Men om det är flera mindre områden så fungerar den inte. Cellvärden den mottar då är konstiga eller tomma.

 

suck..

 

såhär ser funktionen ut:

 

Public Function antal_om_tips(område As Range, villkor As Range) As Integer
   Dim myCell As Range
   Dim result As Long
   On Error GoTo error_h
   result = 0
       For Each myCell In område

           If myCell.Value = villkor.Value Then result = result + 1
       Next myCell
error_h:
   antal_om_tips = result

End Function

 

felhanteringen enkel, om något går fel, returnera noll. Det passar bar i det ark jag använder den.

OBS! Det är blir inget fel vid uppdateringen. Cellerna är helt enkelt inte definierade när funktionen körs!

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...