Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

är min hårddisk död för gott?


2bias

Rekommendera Poster

Hej,

hårddisken i min nya HP notebook krachade häromveckan. I början var det bara WinXp som krånglade och jag försökte fixa det genom reparationskonsolen på winXP-skivan. Detta funkade dock inte och efterhand som jag försökte olika saker fick jag mindre och mindre kontakt med hårddisken. Till slut kunde man inte ens göra en enkel "dir" utan då stod den bara och tuggade i all oändlighet och sen kom ett felmeddelande.

 

Nu har jag med hjälp av en lite skarvkabel stoppat in den i vår stationära dator och då hittas den inte alls, inte ens i BIOS. Betyder det att den garanterat är stendöd, eller kan ett mirakel trots allt ske?

 

Om jag kopplar den på samma ide-kabel som den primära hårddisken så startar inte datorn alls, antar att det beror på att den kraschade hårddisken i så fall ligger som master. Men om jag lägger den istället för cd:n så startar datorn, men nån hårddisk syns inte till...

 

Om nån har nåt tips på vad man mer kan testa så blir jag glad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Bärbara brukar vara krångliga att skruva isär. Sakerna sitter ganska tätt därinne innanför skalet om man säger. :-) Trodde därför inte att du skruvat isär din bärbara.

 

Men i alla fall, sätt in din bärbaras hårddisk ensam i din stationära och försök hitta hårddisken i den stationära datorns BIOS. IDE HDD Detection eller dyl borde hjälpa dig hitta den. Annars får du skriva in den manuellt och det borde stå på en etikett på hårddisken vad du ska skriva in.

 

Hittas den inte så är hårddisken säkert dödförklarad. :-(

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Helpdesk: Sitter du bakom en brandvägg?

Kund: Nej, jag sitter vid ett fönster.

 

Yttermera.se

 

[inlägget ändrat 2004-04-01 15:53:26 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stationära datorns BIOS

 

Eller varför inte i Windows. Att den Hittas i BIOS är inte nödvändigt.

 

 

/Ex

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min dell så är det inte särskilt svårt att ta bort hårddisken. Sedan gäller det ju bara att skaffa en adapter, eftersom den inte har standard IDE interface.

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2,5" hårddiskar strömförsörjs väl genom IDE-kabeln?

 

Då krävs väl någon sorts adapter för att få det att funka i en stationär?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du får fram tillverkaren av hårddisken så kan du kolla på deras sida efter ett program för "Drive Fitness Test" eller motsvarande titel.

 

Där får du möjlighet att testa disken samt ett par verktyg som kan fixa enklare fel. Om inte annat så får du en felkod som du kan ha till hjälp för att begära en ny disk på garanti.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som HP:s hårddiskar är krachbenägna.=) Min pappas bärbara blev också en j***igt dyr historia

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...