Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Äntligen! UCE olagligt också i Sverige


ClaesT

Rekommendera Poster

 

Nu har Marknadsföringslagen trätt i kraft i sin ändrade lydelse. Det är sedan några minuter olagligt också i Sverige att skicka UCE, åtminstone till fysiska personer.

 

Opt-out gäller visserligen fortfarande för spam skickat till juridiska personer och för erbjudanden till tidigare kunder som avser en liknande produkt/tjänst som denna kund tidigare köpt av just denna avsändare, och påföljderna är verkligen ett aprilskämt, men ändå!

 

 

Nej, jag tror inte lagen kommer göra någon större skillnad vad gäller antal spam i inlådan. Men jag tycker ändå att det är bra att också Sverige nu lagreglerat eländet, och utbrister därför i ett djupt känt och högt ÄNTLIGEN!

 

 

 

(Anmälningar kan göras på

<www.epostreklam.konsumentverket.se/mallar/oepr/steg1.asp?lngCategoryId=1586&lngArticleId=3605>)

 

[inlägget ändrat 2004-04-01 00:26:03 av Claes T]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Opt-out gäller visserligen fortfarande för spam skickat till juridiska personer

Det där är lite klurigt, vem är jag om jag är webmaster@domän.se, jag har de senaste månaderna vid flera tillfällen fått svensk spam från företag som vill sälja rena företagstjänster till mig i egenskap av webmaster för mina alldeles egna privata .se-domäner.

 

De har säkert vänt sig till mig i tro att jag var webb-representant för ett företag med en .se-domän, jag ser det som att de bombat min privata mailadress. Är det spammarens uppgift att kolla med nic-se om det är en privatperson bakom domänen(det kan man kolla) eller inte?

 

jag tror inte lagen kommer göra någon större skillnad vad gäller antal spam i inlådan

Med 100-200 spam/dag från utlandet och max 3 oönskade i månaden från Sverige känns det som om det kommer att spela rätt lite roll :-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

En gissning är att Konsumentverket anser att spam för företagstjänster skickade till webmaster@ inte ska anses vara skickade till en fysisk person. Jag hoppas jag har fel. Kontaktpersoner på Konsumentverket enligt deras pressmeddelande: Marianne Åbyhammar, stf KO, tel 08-429 07 22, Catharina Jonsson tel 08-429 07 31, Ola Svensson tel 08-429 05 60 och Mats Thorman, IT-chef tel 08-429 06 79

 

Dags att ändra mailto:webmaster@domänen till mailto:adress_till_fysisk_person@domänen på websiten! :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dags att ändra mailto:webmasterdomänen till mailto:adress_till_fysisk_persondomänen på websiten! :-)

Om adress på webbsajten var orsaken till att folk spamade info, webmaster, hostmaster, postmaster och inte minst sales så vore ju saken lätt åtgärdad. :-(

 

Nåja, jag tror det hela är en papperstiger men det är ju kul att se att de iaf insett att problemet finns och har ambitionen att göra nåt.

 

[inlägget ändrat 2004-04-01 00:58:55 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...