Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

2 hårddiskar= segt som attan


Jabbar Aggar

Rekommendera Poster

Jabbar Aggar

Jag har kopplat 2 st hårddiskar, master och slave , i min dator. Men datorn är så seg att man knappt har lust att använda den. När jag kollar aktiviteten på processorn så den är uppe i 99%. de mesta står på explorer.exe. Tacksam på förhand för all nyttigt svar.

/Jabbar Aggar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej!

 

i normala fall finns det två IDE kablar till hårddiskarna. den ena är ansluten till primär kanal och den andra till sekundär kanal. sitter båda HHD på samma kabel? i så fall, sitter de på den primära kanalen? vidare så ska den HHD som är MASTER sitta längst ut på kabeln. den anslutning som finns mitt på kabeln ska SLAVE HDD sitta.

 

kontrollera så at din SWAP fil inte har blivit ändrad. det är den som lånar minne av HDD när RAm minnet inte räcker till. den ska va 10% av den totala HDD kapaciteten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den ska va 10% av den totala HDD kapaciteten.

 

 

så JAG ska ha 24 GB Växlingsfil???????

 

 

Lika idiotiskt som windows egna 1,5 gånger totala RAM minnet.... (Har man 2 GB RAM får man 3 GB växlingsfil, vilket är helt åt h*lvete)

 

ju mer RAM minne desto MINDRE växlingfil skälvklart. Det är inget som går att beräkna på med hjälp av Hårddsik kapacitet.

 

växlingsfilens inställningar bör anpassas efter den enkilda datorn.

 

/Ex

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt en fast växlingsfil på exempelvis Min=256, max=256. MB alltså. Sen får du testa om detta funkar bra. Oftast gör det det. Du kan ju sänka under 256 oxå, men det har du ju ingen nytta av, då du har gott om utrymme på hdd'n..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet vad jag ska ha för växlingfil på min dator. Kör

med 256 MB min och 768 MB max.

 

Max värdet bör aldirg vara lika litet som MIN värdet.

 

Relativt otroligt att jag kommer upp i sådana mängder eftersom jag har 768 MB RAM i datorn.

 

/Ex

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du min=max, så slipper du att swapfilen samt hårddisken på grund av swapfilen fragmenteras.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni missar att växlingsfilen inte enbart används för att swappa ut sånt som inte får plats i det fysiska minnet, utan även för vanliga adressering. Alltså gäller fortfarande rekommendationen och även om du har 2GB internminne bör du alltså ha en växlingsfil på minst lika mycket, gärna 1,5 gånger så mycket.

 

-- -

.Wey - Go da! Sing a song!

-- -

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Är definitivt ingen van hårdvaru-mekare men tänkte ta mod till mig och peta in en andra hårddisk i min dator och måste därför dubbelkolla detta.

 

Spelar det verkligen någon roll vilken ordning diskarna sitter på IDE-kabeln om byglarna uttryckligen anger diskarna som master och slave? Jag trodde att byglingen hade prioritet över placeringen. Däremot har jag läst någonstans att det som alternativ går att göra någon sorts automatisk detektion av diskarna och då väljs den sista i kedjan som master.

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bassplayer1960
att göra någon sorts automatisk detektion av diskarna och då väljs den sista i kedjan som master

 

Rätt så...Om du byglar båda diskarna som Cable Select så är det den som är längst ut som är master.

 

Moderkort---------------------Slave-----Master

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, Weyland har fel...

 

Det finns hur många handledningar som helst på hur växlings (swap) filen skall se ut beroende på installerat minne, men några "gigabyte" behöver man absolut inte!

 

-Dock är det bra att ha några hundra megabyte.

3GB växlingsfil? -Nä, tror inte det! :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte bara ifnoga mina två bilder av uppmätt prestande från mina två hårddiskar.

Jag kör Buffered Read Test i Aida på ena disken och kopierar en stor fil inom den andra disken.

 

Dels när de satt på samma IDE-kabel.

http://w1.876.telia.com/~u87639880/config1.png

 

samt när de fått varsin kabel att härska över (nästan, varsin optisk enhet att samsas med):

http://w1.876.telia.com/~u87639880/config2.png

 

 

Slutsats - en hårddisk per IDE-kabel är bäst, om nu någon betvivlade det.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...