Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte komma in på servern?


Lina1976

Rekommendera Poster

Hej, Jag har problem med att komma in på servern via min arbetsstation. Jag kan logga in med mitt användareid och lösenord som jag blivit tilldelad för att logga in, men problemet är att jag kommer inte åt programmen på servern? Kablen är det inget fel på eftersom jag kommer ut på Internet. Alla andra arbetsstationer kommer åt server utom denna. Går man in på servern och kollar på egenskaper på denna datorn, så visar denna att inget Servicepack 1 är installerat, men på de andra finns det. Jag körde en Windows Update inkl servicepack 1 och sedan dess har det strulat????!!!!!!Arbetsstationen som inte fungerar har windows xp som operativsystem????

 

/Lina1976

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

På vilket sätt kommer du inte åt den? Får du felmeddelande att servern inte finns, eller frågar den om användarnamn/lösenord?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

vad blir resultatet om du pingar servern från den datorn som inte kommer åt servern?

 

loggar ni in på en domän eller sitter ni i en arbetsgrupp?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag är inte på jobb just nu så jag kan tyvärr inte prova pinga, men vi loggar in på domän och det går bra , men då man ska ansluta till en utdelad resurs på servern för att komma åt ett program säger den något i stil med....kan inte ansluta till servern....bla bla bla....Ett nyare system krävs?????!!!Jag återkommer imorgon då jag provat att pinga!!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

om du får upp ett sånt meddelande har du kontakt med servern ialla fall.

 

Vad är det för operativsystem på servern?

 

Du kan alltid testa att "browsa" till servern, tex via Start -> Kör och skriv in \\servernamn (alternativt serverns IP adress istället för servernamnet) och se om det funkar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 2000 Server har vi. Om lag lyckas pinga server eller som du säger "browsa" till den prova båda imorgon bitti )....vad gör jag sedan? Det är konstigt att jag vid inloggningen till arbetsstationen kan logga in med mitt användarnamn och lösenord samt administratorns användarnamn och lösenord ,men inte komma åt program mm på servern???!!!!Jag är evigt tacksam för all hjälp.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

kontrollera så du verkligen loggar in på domänen (dvs domännamnet står under ditt användarnamn/lösenord på inloggningsrutan) och du inte bara loggar in lokalt på datorn.

 

Att browsa (antingen skriva in namnet i Kör, eller gå via Nätverksplatser) till den via datornamn/IP adress kommer resultera i att du får upp ett fönster med de utdelade resurserna som den aktuella datorn/servern har.

 

Du kan ju alltid kolla loggboken på arbetstationen (Kontrollpanelen -> Administrationsverktyg -> Loggboken) om den rapporterar om några fel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej ,

 

Jag installerade om datorn.

Nu kan jag inte logga in med användarenamn och lösenord till servern men jag kan browsa till resurserna på servern om jag loggar in lokalt på datorn och använder mitt användarenamn och lösenord. Kan inte ens logga in som administrator på arbetsstationen. Får samma felmeddelande....att domänen inte är tillgänglig eller att användare konto inte finns, fast jag är 100 % säker på att kontot finns på servern . Andra kan komma åt resuserna på servern??? Det funkade igår, men inte idag???

 

Tacksam för hjälp!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...