Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Internetbanker


€inri

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har ett litet informationsproblem. Det består i att jag ofta får frågan, som t.ex.

hur ska jag nu göra när jag ska betala dig 250 kr?

vad ska jag ange för OCR-nr? Vad är det för clearing-nr?

Hittills har allt gått hyfsat - dvs jag har fått de pengar som jag skulle få insatta. Med en betalare som samtidigt är en van datoranvändare brukar pengarna komma sekundsnabbt.

 

Problemet är när jag ska ge detaljerade instruktioner till den person som ska betala; hur han ska bete sig vid tangentbordet. Han har kanske SEB eller Handelsbanken eller någon annan bank. Jag känner själv bara till hur man gör när man ska betal från Skandiabankens Internetbank.

Finns någonstans beskrivet skillnaderna mellan olika bankers Internetbankers sätt att fungera? (Hoppas det inte är någon skillnad förstås, utan att det finns allmängiltiga regler).

 

Finns någon som vill sprida ljus över detta? (har googlat utan resultat och till 'min'bank fick man inte ringa i dag p.g.a. "överbelastning")

 

med eTT svarT TangenT-bord

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det inte alltid samma standard på kontonumren för de olika bankerna? Vill du föra över till Skandiabanken ser väl kontonumret lika ut oavsett från vilken bank du för över...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, allt man ska behöva ange för en vanlig insättning är ju Clearingnr + Kontonr + Summa. OCR nummer används ju bara om man ska betala räkningar osv. Ej för vanliga överföringar mellan konton.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Vill förtydliga mig en aning. Man kan

betala till mitt postgirokonto, men det avsåg inte min fråga. Jag menade när jag vill ha pengarna insatta på 'allkontot' i Skandiabanken.

 

Vad jag har förstått av den bank som jag använder så ska man då göra överföring och inte välja

'betalning'.

Distinktionen mellan överföring och betalning är uppenbarligen betydelsefull i detta sammanhang. I dagligt tal skulle man nog inte skilja på betalning och överföring? Är detta allmängiltigt när det gäller Internetbanker eller det bara Skandiabanken som har det på detta sätt?

 

Det var för att få veta detta som jag frågade. Det blir lite enklare (om någon vet) än att jag skulle behöva öppna konton i varenda tänkbara bank bara för att få veta hur deras system fungerar.

Finns det någon 'övervakande' myndighet eller någon som intresserad sig för internetbetalningar - jag tänker därvid även på betalningar inom eu-området (som jag har erfarit fungerar utmärkt).

 

med eTT svarT TangenT-bord

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan säga att det är samma sak på Handelsbanken, man väljer "Betalning" för OCR betalningar osv. Och "Överföring" för att flytta mellan konton.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är detta allmängiltigt när det gäller Internetbanker eller det bara Skandiabanken som har det på detta sätt?

 

Nej, det är lika på alla

 

Det blir lite enklare (om någon vet) än att jag skulle behöva öppna konton i varenda tänkbara bank bara för att få veta hur deras system fungerar.

Jag har SEBs, Nordeas och Föreningssparbankens internetbanker. Alla är det lika med.

 

Så krångligt är det inte med överföring/betalning. För att kunna göra en betalning måste mottagaren ha ett postgiro/bankgironummer, medan det vid en överföring krävs ett kontonummer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock är det skillnad på hur man matar in kontonummer i de olika bankerna. I föreningssparbanken ska man mata in clearingnummer och kontonummer separat. Hos SEB och Nordea måste man ange ett femtonsiffrigt nummer som består av clearingnummer, ett antal nollor och kontonumret. Antalet nollor beror på hur många siffor clearingnummer + kontonummer blir tillsammans. Säg att jag har 1234-5 som clearingnummer och 1234567-8 som kontonummer hos föreningssparbanken. Då blir kontonumret jag matar in hos Nordea 123450012345678 medan jag skulle ha matat in cnummer och knummer separat hos FSPB. Så visst är det skillnad om man vill kunna ange exakta instruktioner åt olika användare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hos SEB och Nordea måste man ange ett femtonsiffrigt nummer som består av clearingnummer, ett antal nollor och kontonumret

 

Hos nordea väljer man mottagaden bank och matar in clearingnummer+kontonummer (i klump), inget annat.

Anledningen till att man både anger bank och matar in clearingnummer har jag ingen aning om, det verkar meningslöst.

Några extra nollor har jag aldrig sett, senaste överföringen jag gjorde gick till ett konto som förvisso hade en nolla i clearingnumret men i övrigt var helt 0-löst.

 

Säg att jag har 1234-5 som clearingnummer

Det har du inte, ett clearingnummer är alltid 4 siffror, aldrig mer och aldrig mindre.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg att jag har 1234-5 som clearingnummer

Det har du inte, ett clearingnummer är alltid 4 siffror, aldrig mer och aldrig mindre.

 

*snyft* Jag har 5 siffror i mitt clearingnummer i alla fall. Jag har föreningssparbanken.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*snyft* Jag har 5 siffror i mitt clearingnummer i alla fall. Jag har föreningssparbanken.

Ja, 8424-4 brukar det vara hos FSB.

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är olika hos olika banker.

 

FSB har alltid xxxx-x dvs i mitt specifika fall 8480-6 och skall ALLTID anges om någon skall sätta in pengar.

 

Numret anger vilken bank du för första gången öppnade kontot.

Om du sedan flyttar 30 gånger under en tid spelar ingen roll.

 

Nordea är krångliga men då är det enklast och ringa till Nordea och helt sonika fråga om clearingnumret.

brukar vara 4 siffror om jag inte minns fel.

 

[inlägget ändrat 2004-03-29 11:31:16 av Poker]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja och man vill ju att det skall förenklas för att vederbörande skall få pengar eller så är det bara med jobb om sista siffran är uteslutet.

DEt pratas om OCR-nummer att det skulle räcka med de första 7 siffrorna och alla efter det vara bara en massa "hjälp/lat siffror"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
DEt pratas om OCR-nummer att det skulle räcka med de första 7 siffrorna och alla efter det vara bara en massa "hjälp/lat siffror"

 

Kan nog stämma. Jag kommer ihåg när CSN-räkningarna hade nytt OCR-nummer varje månad och det inte gick att lägga in en stående betalning. Det som ändrades varje månad var att OCR innehöll just ett datum. Numer är mitt OCR hos dem enbart 10 (och alltid samma) siffror, istället för 18 varierande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, när mina föräldrar ska sätta in pengar på mitt konto i fspb (de har nordea) måste de lägga till en nolla i mitten för att nordea kräver ett femtonsiffrigt nummer till fspb. Samma sak med SEB.

----

The rest is silence.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

måste de lägga till en nolla i mitten för att nordea kräver ett femtonsiffrigt nummer till fspb.

Konstigt att de inte kräver något sånt för mig. Däremot har de (om man tittar på kontoutdragen) lagt till nollor automatiskt vid ett par överföringar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen. Känner mig nu duktigt uppdaterad, inte minst genom alla goda inlägg här på eforum. Jag har också i dag hunnit tala med en 'bankvärdinna' på SEB Odenplan,

som bekräftade att i stort är det lika hos alla banker.

Man ska t.ex. se upp med att inte den betalning man gör blir en upprepad betalning varje vecka i evigheter framöver! Man ska avbocka och kryssa rätt så det blir till en s.k. 'engångsöverföring'.

Ett krux är att man inte kan se vem som man fått pengar ifrån. Detta är väl en skillnad mellan betalning (man kan identifiera betalaren) och överföring (betalaren är 'hemlig' på något sätt)? Har jag förstått det här rätt?

 

Internetbetalningar är ett stort framsteg och fungerar väl.

Jag jämför då med att stå i kö på ett postkontor eller bank, som man fick genomlida förr.

Även utlandsbetalningar (inom EU) funkar förträffligt, även om jag ibland saknar den gemensamma valutan, euron.

 

Däremot tycker jag att svenska Postgirot blivit sämre, framför allt långsammare. Vill man slippa uppge OCR-nr, t.ex. av den aledningen att man ännu inte fått en faktura med vidhängande inbetalningstalong med förtryckt OCR-nr, ja då får man i en del fall ringa till den presumtiva betalningsmottagaren och be att få ett skräddarsytt OCR-nr (de kan ha såna på lager!).

 

Ska du däremot betala till en mindre firma, exempelvis till mitt postgirokonto, som är 127996-7 (testa gärna) så behövs givetvis inget OCR-nr. (jag har ingen OCR-läsare). Du kan t.ex. skriva 'dagens donation' - längre meddelanden än 10 tecken går knappast fram, behövs ju inte heller, eftersom Postgirot vänligt nog skickar mig ett par pappersark med detaljerad information om händelsen, och även om vem som betalat. Tyvärr brukar det ta några arbetsdagar, eftersom Postgiro numera är långsamt...(kunde vara ett utmärkt alternativ för betalningar om de kunde lösa problemet med den långa bearbetningstiden).

 

med eTT svarT TangenT-bord

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett krux är att man inte kan se vem som man fått pengar ifrån. Detta är väl en skillnad mellan betalning (man kan identifiera betalaren) och överföring

Stämmer, den enda info du som mottagare av en överföring kan få är den som avsändaren skriver som meddelande.

 

Vill man slippa uppge OCR-nr, t.ex. av den aledningen att man ännu inte fått en faktura med vidhängande inbetalningstalong med förtryckt OCR-nr, ja då får man i en del fall ringa till den presumtiva betalningsmottagaren och be att få ett skräddarsytt OCR-nr (de kan ha såna på lager!).

Det finns en väldigt naturlig förklaring till det där. De postgironummer som har OCR-nummer redovisas ENDAST genom att mottagaren får en lista på vilka belopp som gått in och vilket OCR-nummer som identifierade betalningen. När det gäller vanliga postgironummer så får mottagaren meddelandetexten specad på kontoutdraget (alternativt en inscannad kopia på blanketten om det var en manuell grej) men den tjänsten finns inte för OCR-konton.

Har man inte fått ett OCR-nummer blir man därför tvungen att antingen:

- Fråga mottagande företaget om de har ett vanligt postgironummer man kan använda.

eller

- Be dem om ett temporärt OCR-nummer.

 

Det handlar egentligen inte om att postgirot har blivit sämre utan om att både postgirot och bankgirot erbjuder en "ny" tjänst till sina kunder.

 

Ska du däremot betala till en mindre firma, exempelvis till mitt postgirokonto, som är 127996-7

Det har inte med firmans storlek att göra utan beror helt enkelt på att du inte köpt tjänsten med ett OCR-baserat konto från postgirot utan istället valt att göra kopplingen mellan kund och betalning lite mer manuellt.

 

(testa gärna)

Alla försök är bra utom de dåliga :-)

 

Tyvärr brukar det ta några arbetsdagar, eftersom Postgiro numera är långsamt

Jag kan inte minnas att det har blivit långsamare under de dryga 10 år som min firma haft sitt postgirokonto. Har du ett OCR-baserat postgironummer så har jag för mig att det går lite fortare (de slipperju bl.a blankettscannandet eller meddelandehanteringen beroende på hur betalningen gjordes).

 

längre meddelanden än 10 tecken går knappast fram

Om jag inte minns helt fel säger specen att det ska gå med meddelanden upp till 28 tecken.

Jag har en ständigt återkommande betalning som brukar ske på formen "Kundnr:999999,Faktura:999999" så 28 tecken går nog fram (om de inte är smarta och identifierar mig med kundnr och vet att jag bara har en utestående faktura åt gången).

[inlägget ändrat 2004-03-29 19:10:18 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DEt pratas om OCR-nummer att det skulle räcka med de första 7 siffrorna och alla efter det vara bara en massa "hjälp/lat siffror"

Det är ren och skär nonsens. Det enda du gör om du inte anger hela numret (om du överhuvud taget får igenom numret eftersom den sista siffran är en s.k. kontrollsiffra, som i t.ex. personnumret) är att du försvårar för betalningsmottagaren att matcha din betalning mot din faktura

 

Den enda standard som finns för OCR nummer är att sista siffran skall vara en kontrollsiffra (10 modulo-metod?) och maxlängden. Sedan kan ju företaget som skapar OCR numrena göra som de vill. Det kan ju innehålla ett fakturanummer, eller vad som helst. Bara numret i sig kan peka ut just din faktura i deras reskontrasystem

 

Att det skulle räcka med 7 siffror är bara trams. Men det kan räcka med 7siffror, bara det är hela OCR-numret.

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...