Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

IQ-test


TicoRoman

Rekommendera Poster

Gör ett IQ-test på http://web.tickle.com/tests/uiq/

 

...skulle vara kul att kunna jämföra med andra och se hur rättvisa resultat testet ger. Oftast känns frågorna för lätta, och resultatet för bra trots att man bara gör testet snabbt och halvt koncentrerad...

 

[log]Congratulations, kalle!

Your IQ score is 133

 

Your Intellectual Type is Visionary Philosopher. This means you are highly intelligent and have a powerful mix of skills and insight that can be applied in a variety of different ways. Like Plato, your exceptional math and verbal skills make you very adept at explaining things to others — and at anticipating and predicting patterns. And that's just some of what we know about you from your IQ results.[/log]

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

[inlägget ändrat 2004-03-25 18:07:36 av TicoRoman]

[inlägget ändrat 2004-03-25 18:12:32 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är alltid kul att bli geni-förklarad av sånna här låtsas-IQ test.

 

Det du tipsade om verkar vara mycket lätt för de som kan sin mattematik med tanke på att en del av frågorna är rena ekvationer.

 

Undrar om Einstein skulle klarat det, han flunkade ju matte i plugget : )

 

 

//MVH Mindsleep

 

*** The answer to knowledge is a question ***

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, testet ifråga var nog ingen höjdare när man tänker efter eftersom den innehöll en hel del språk (engelska) och enklare ekvationer.

 

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ajdå...bara 130

Jag kom över ett diagram som tydligen ska visa statistik över deras tester:

 

http://balkanstorm.com/eforum/iq.gif

 

Enligt det är 130-133 inte så dåligt ändå, trots de ganska enkla frågorna.

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

[inlägget ändrat 2004-03-25 20:42:42 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör ett IQ-test på http://web.tickle.com/tests/uiq/

 

...skulle vara kul att kunna jämföra med andra och se hur rättvisa resultat testet ger. Oftast känns frågorna för lätta, och resultatet för bra trots att man bara gör testet snabbt och halvt koncentrerad...

 

Ähh, gör Mensas test istället så får ni svaret svart på vitt :D

 

 

 

.dune.

----------------------------------------------

- "I find this a nice feature but it is not according to the documentation. Or is it a BUG?"

- "Let´s call it an accidental feature. :-)"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket sketet test! Då är det på mensa.dk betydligt bättre, där får man verkligen testa hur logisk man är...på detta test måste man ju kunna engelska o skit...grr!

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ähh, gör Mensas test istället så får ni svaret svart på vitt :D
Frågan är om man vill ha det "svart på vitt"? ;)

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är om man vill ha det "svart på vitt"? ;)

Ja, det är väl ingen idé att me(n)sa omkring och påstå att man har fått IQ det och det på det och det testet, eller?

 

 

.dune.

----------------------------------------------

- "I find this a nice feature but it is not according to the documentation. Or is it a BUG?"

- "Let´s call it an accidental feature. :-)"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är väl ingen idé att me(n)sa omkring och påstå att man har fått IQ det och det på det och det testet, eller?
Nja, ville bara jämföra mig med andra här. Jag är medveten om att jag inte har 133 på riktigt ;)

 

Mensa... ja det skulle iofs vara kul att göra, även om IQ bara är en liten del av en människa. Skojade lite i förra inlägget.

 

Btw Dune, ändra storleken på min eforumtröja till XL är du snäll ;)

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

[inlägget ändrat 2004-03-25 21:04:31 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mensa... ja det skulle iofs vara kul att göra, även om IQ bara är en liten del av en människa. Skojade lite i förra inlägget.

IQ är verkligen bara en liten del av en människa. Har aldrig i hela mitt liv påstått något annat ;) Men eftersom människan tycker om att tävla så... :)

 

Btw Dune, ändra storleken på min eforumtröja till XL är du snäll ;)

Fixat!

 

 

.dune.

----------------------------------------------

- "I find this a nice feature but it is not according to the documentation. Or is it a BUG?"

- "Let´s call it an accidental feature. :-)"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gjorde mensas nu också... 126

 

men åååååååååh vad jobbigt det var - man fick ju lov att tänka

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde också det precis....123...

 

Inte helt enkelt....

 

 

 

There Are No Stupid Questions, But There Are A Lot Of Inquisitive Idiots.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Btw Dune, ändra storleken på min eforumtröja till XL är du snäll ;)

 

Fixat!

Danke, nu är anmälningstiden snart slut...

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Danke, nu är anmälningstiden snart slut...
Ja, det ser ut att bli en del, om alla fortfarande är på när vi ser hur mycket kalaset kommer att kosta och om alla kan enas under en flagga (logo).

 

 

.dune.

----------------------------------------------

- "I find this a nice feature but it is not according to the documentation. Or is it a BUG?"

- "Let´s call it an accidental feature. :-)"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gjorde mensas nu också... 126
Tänkte mest på det riktiga och inte det på nätet men okej då :D

 

 

.dune.

----------------------------------------------

- "I find this a nice feature but it is not according to the documentation. Or is it a BUG?"

- "Let´s call it an accidental feature. :-)"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bassplayer1960

...de personer som utformat testet har inte med i beräkningarna att man kanske inte har engelska som huvudspråk. Bara en sådan sak tycker jag borde avgöra rätt mycket i ett dylikt test......ett enkelt bevis på ett förbiseende av de många egenskaper en individ har.

 

Jag fick 482 som testresultat (jo, jag ljuger för mig själv också...hehe)

 

Skämt åsido, man är rätt osmart redan från början att tro på dessa uråldriga, meningslösa och missvisande tester. Tarot-kort och horoskop ligger i samma genre.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag började göra testet men avbröt efter ett tag då jag tyckte både engelskan och matten var för svår.

Dett test säger ingenting om IQ då en person som läst matte och engelska på högskola givetvis får mer poäng än mig som bara läst engelska och matte på grundskolenivå.

Kunskap är inte samma sak som IQ.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

SYS - helt rätt. Förvisso fixar jag de där delarna, men det är ju bara för att jag KAN dem. Nä, min definition av intelligens har och kommer alltid vara följande:

 

- Vet vad du är intresserad av

- Lär dig hitta och söka rätt efter den information som rör det du är intresserad av.

- Ta åt dig informationen du inhämtat och applicera praktiskt.

 

Det låter simpelt, men bara här på e-forum ser man hur folk dagligen missar punkt 2 totalt. Punkt 2 är enligt mig det största måttet på intelligens.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snacka om uråldrigt synsett på vad som är att anse som intelligent. Kolla (eller lyssna för all del) bara på det där våpet i BigBrother (Kanal5) som enligt uppgift är medlem i Mensa.... Ett IQ test säger enligt mig inte mycket om hur intelligent man faktiskt är. Själv fick jag nu (efter en liten krogsväng) 138 på http://web.tickle.com/tests/uiq och 17 av 18 på mensa.se, (mensa.dk har jag inte testat än och är för trött för ikväll)... För att jag ska kalla någon smart krävs såväl logik, etik, allmänbildning, social kompetens och sk "streetsmarts".

En del har lätt för att lösa korsord och/eller logiska puzzel andra har lätt att jonglera eller mecka med bilar...

Att sätta etiketter på folk (utifrån test) har adrigt varit min grej.

 

 

/Cluster

----------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken." - Ling Po

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Cluster, det var ju min poäng. Intelligens är måttet på hur man förverkligar sig själv och sina drömmar. På egen hand. Oavsett vad det må vara. Däremot vet jag att de som misslyckas på de logiska testerna på mensa sällan har mycket att komma med när det gäller kompetens att programmera. Men programmering är ju inte livet =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bassplayer1960
Punkt 2 är enligt mig det största måttet på intelligens

 

Ett mått på intelligens?

 

Det finns ju andra aspekter, rent filosofiskt, vad som menas med intelligens. Ta t.ex. en sådan sak som empati, förmågan av inlevelse i andras problem. Ett annat exempel är, rent psykiskt, att ha en utomordentlig förmåga att utstå ensamhet, smärta, sorg mm.

Andra djur än människan har utvecklat sin egen intelligens under just dessa exempel. Hur ska man kunna mäta det? Är det mätbart?

 

Det finns säkert flertalet andra sätt att bearbeta ordet intelligens, men hur man än bär sig åt så går man bara runt ordets egentliga betydelse. Det är helt omöjligt att finna kärnan i dess innebörd. Men en sak är säker; man kan inte ha ett mått på något så ytterligt abstrakt som intelligens.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, precis, Intelegens är så mycket mer än ett IQ-test, och det är ju svårt att jämföra mellan olika människor. Men det man kan jämföra ganska bra (tycker jag) är det logiska tänkandet, o det testas bäst av mensa.dk ... Man behöver inte kunna nåt språk, bara enkla bilder som man ska hitta ett mönster i o se vilken bild som ska komma efter de givna bilderna...enkelt, rättvist...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snacka om uråldrigt synsett på vad som är att anse som intelligent.
Som jag sa, IQ är en liten del av människa. Att tävla i IQ är väl detsamma som att tävla i höjdhopp lr något...

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...