Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gruppavtal Telia upphör, Glocalnet nytt.


Monshi

Rekommendera Poster

Då sitter man här.

Om några dagar upphör det gruppavtal som Villaägarna haft med TeliaSonera och ett nytt har tecknats med Glocalnet.

 

Känns nästan som om man vlir tvungen att byta operatör nu, för inte tror jag Telia kommer att sänka priset när avtalet upphör.

 

Och jämför man priset idag är Glocalnets erbjudande bättre än Telias nuvarande, så beslutet borde vara enkelt.

 

Men, en fundering har jag. Har även skickar denna till Glocalnets kundtjänst, men hur snabba de är på att svara återstår ännu att se.

 

Från Telia har jag fått ett Nokia Mp5121 modem. Då undrar jag givetvis om detta modem även fungerar med Glocalnets tjänst, om inte vill det till att man köper ett nytt modem för 1 500 kr ungefär och med den kostnaden kan det vara läge att jämföra med andra operatöer.

 

Så, någon som vet? Vilket system nyttjar Glocalnet? Om de hyr sin kapacitet av Telia (Skanova) och nyttjar samma utrustning bör det gamla modemet fungera, men annars??

 

 

Anledningen till frågan, för att upplysa alla oinvigda, är att det modem jag har använder ATM som det fysiska protokellet för trafiken, andra operatörer nyttjar Ethernet direkt.

 

Nyfikna på vad Glocalnet erbjuder?

Ta en titt här:

http://www.glocalnet.se/villaagarna/

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kristianstad

Hej Monshi!

 

Jag sitter i exakt samma situation som dig. Jag har även samma modem som dig.

 

Ytterligare frågor som jag undrar:

1. Hur lång tid blir man utan bredband? Hur lång tid är uppsägningstiden hos Telia?

 

2. Bindningstiden för Glocalnet är 18 månader. Vi ska förmodligen få riktigt bredband om ett år. Vad gör man då?

 

Har du kollat med dem om modemet, Monshi? Varför funkar inte Nokia-modemet? Det är väl samma system?

 

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Tre månader tror jag uppsägningstiden är.

Utan bredband, Telia säger väl idag max fem arbetsdagar?

 

2. Ja då räknar och ser om du tjänar in bytet på 12 månader.

 

 

3. Inget svar om modemet ännu...

 

Intressant att de utlovar "en prisvärd" 8 Mbit tjänst i sommar. Undrar till vilket pris?

 

Jag lovar att återkomma när jag fått besked från Glocalnet.

 

Startade den här tråden ihopp om att någon annan kanske tagit upp detta med Glocalnet.

 

Kristianstad - sänd inväg ett brev till även du. två som frågar samma sak är aldrig fel. Jag sände min fråga till adressen:

kundservice@glocalnet.se

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kristianstad

Hej Monshi!

 

Jag har nu också skickat mail till Glocalnet.

 

 

Borde inte stegen bli så här:

1. Säger upp Telia ADSL.

2. Efter tre månader beställer man Glocalnet.

 

Eller?

 

 

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter bindningstidens utgång är uppsägningstiden en månad, enligt dom papper jag har.

 

Du beställer tjänsten av Glocalnet, dem sköter uppsägningen med Telia:

 

http://www.glocalnet.se/villaagarna/fragor/

 

Observera även att man kan spara in anslutningsavgift och en årsavgift till villaägarna, om man tecknar sig för att ringa med dem.

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick just höra av Telia 90200 att det kommer ett erbjudande till oss gamla Villaägarkunder.

 

Det går i huvudsak ut på att man får behålla priset 325:-/månad om man binder sig för ett års abonnemang.

 

Om man inte svarar eller tecknar sig för något annat alternativ som erbjuds (2 Mbit/s) höjs avgiften till 375:-/månad.

 

Så det kommer alltså att kosta 30 SEK extra i månaden för nöjet att fortsätta göda Telia, slippa flytta abonnemanget och ha två teleleverantörer, dvs få två fakturor i fortsättningen.

 

Hugget som stucket ungefär tycker jag.

 

Det verkar vara läge att kolla om Glocalnet har någon "Fakturaavgift" möjligen....då är det nästan ingen vits alls att byta.

 

/Daniel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu fått svar från Glocalnet, ingen reservation i brevet om att jag inte får publicera det på annat håll.

 

Hej

Tack för ditt brev. Det ska inte vara några problem att använda ditt Nokia modem. Visserligen finns det inte med i listan över godkända modem, men vi har idag kunder som använder Nokia modem.

 

Med vänliga hälsningar

Mattias

Glocalnet Kundservice

Internetsupport

 

Frågan gällde om Nokia Mp5121 skulle fungera i deras nät om jag byter från Telia till Glocalnet.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Kristianstad

Jag beställde Glocalnets erbjudande i början av april. För en månad sedan blev jag orolig och ringde och frågade om de visste när det skulle bli klart. Fick ange telefonnummer och telefonisten berättade att bredbandet skulle komma om 1,5 vecka.

 

Efter 2 veckor blev jag återigen orolig. Ringde till Glocalnet. Men telefonisten hittade inte mitt telefonnummer i deras databas - plötsligt hade det bara "försvunnit". Han lovade att han skulle fråga huvudkontoret och ringa tillbaka om 1 vecka för att berätta vad som hänt. Men nu har det gått 2 veckor sedan detta.

 

Har du fått ditt, Monshi?

 

 

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag betalar 449 kr/mån för Telia8000. Är helnöjd! (Hade Telia500 innan, tecknade 8000 samma dag som det kom. Tecknade Telia500 (hette bara ADSL då) samma dag det kom till orten.

 

På "modem-tiden" (innan hösten-2000) så hade jag månadskostnader på cirka 800 för internet.... Så jag gnäller inte direkt..

:)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glocalnet är struliga!

I mitten på April skickade jag in mina papper för byte. Eftersom jag inte hörde nåt, ringde jag vid ett par tillfällen för att kolla att mina papper kommit fram, men man kunde inte hitta något, men förklarade att registrering pågick för fullt.

I mitten på maj skickade jag mejl med förfrågan, och fick en vecka senare följande svar:

 

"Jo, var tagit emot din beställning och skickat begäran om överlåtelse till Telia, vi kommer att skicka dig information när vi fått datum för överlåtelsen. Du kommer dessutom att få ett användarnamn och ett lösenord."

 

I mitten på förra veckan gick det inte längre att komma ut på nätet.

Måndagen de 21 fick jag välkomstbrev från Glocalnet med inloggningsuppgifter mm. samt information om preliminärt överlåtningsdatum 040614.

Detta brev som enligt förhandsreklamen skulle skickas ut igod tid före överlåtelsen fick jag alltså en vecka efter överlåtelsen!

 

[inlägget ändrat 2004-06-26 17:12:36 av morfar]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beställde aldrig något från Glocalnet, jämförde med erbjudande från Telia och det gick på ett ut vilket man valde. Enklast var då att stanna kvar hos Telia för ytterligare en period.

 

Kan dock väl tänka mig att Glocalnet nu erfar samma problem som andra operatörer tidigare upplevt vid kraftig ökning av kundbas.

Det vill säga förseningar och problem med ej mogna system.

 

Hoppas du får din uppkoppling snart! Har du kvar Telia ADSL idag eller står du utan ADSL-uppkoppling?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kristianstad

Hejsan!

Hoppas du får din uppkoppling snart! Har du kvar Telia ADSL idag eller står du utan ADSL-uppkoppling?
Jag har fortfarande kvar ADSL-uppkopplingen från Telia. Annars hade jag varit fly förbannad! :-)

 

 

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag har nu haft Glocalnet för både telefoni och ADSL sedan början på juli och det fungerar bra.

 

Igår kväll blev jag uppringd av en dam som ringde på uppdrag av Telia och sa att dom saknade oss som kund :-) Hon ville göra ett erbjudande som var bättre än Glocalnets om jag kom tillbaka som kund.

Nu blev det inte så för jag orkar inte byta igen. Och Glocalnets debiteringsrutiner med månadsfaktura för både ADSL och telefoni är bättre än Telias som hanterar de tvä tjänsterna separat med olika periodicitet.

 

Men visst är det lite patetiskt ändå. Man saknar inte kon förrän båset är tomt.

 

[inlägget ändrat 2004-08-30 11:18:37 av DannyOne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...