Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Äldste fungerande dator


Robertroz

Rekommendera Poster

Läste nyligen att Moskvas Tekniska museet har letat efter den äldsta fungerande datorn i Moskva. Och hittat den på flygplatsen "Vnukovo"

En svenskbyggt "Censor-932" av "Datasaab" från 1976 !

Konfiguration: Processorn 400 kHz, 1,5 Mb RAM, två HD på 29 MB varje. Systemkomponenterna tar en hel våning för sig. Datorn bearbetar informationen för hela flygtrafiken i Moskvaregionen. Samtidigt arbetar 100 människor vid den här datorn.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan S Stenström

Tack för den informationen. Skall inte flyga till Vnuko förrän dom har skaffat en P4.

 

mvh johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fredrik Johansson

Har den gått sen -76 är den ju varmkörd och intrimmad...en labil och knappt testad p4 hade gjort mig betydligt mer osäker....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall inte flyga till Vnuko förrän dom har skaffat en P4.

 

Ryssarna har fattat att det är onödigt med en massa processorkraft man inte har behov av.

Som det står på nån retrosajt: 8 bits is enough! ;)

 

[inlägget ändrat 2004-03-24 08:07:55 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en labil och knappt testad p4 hade gjort mig betydligt mer osäker....

 

Dessutom med ett MS-operativ på ;)

Nej allvarligt, när det gäller kritiska tillämpningar där inget absolut får gå fel, så är det bäst med så enkla datorer som möjligt. Den gör sitt jobb men inget mer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
johan pålsson

Har för mig att jag sett i "Nätverk och kommunikation" det senaste året att liknande datorer används även i Sverige på flygplatser för att styra radarsystemen.

 

 

/Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha... jag hade inte känt mig säker med varken en p4a eller amd, ursh... en rejäl vax/alpha/liknande däremot...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...