Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ränta på sparkonton


Sasja

Rekommendera Poster

När man får räntan på sitt sparkonto, vad är det då dom utgår ifrån generellt sett?

 

Pengarna jag hade på kontot vid vilken tidpunkt? Eller är det nån slags medelvärde som jag haft under året som gått?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räntan kan ju variera under året så räntan beräknas på ditt tillgodohavande per dag. Ofta är det så att om du sätter in pengar så bokförs insättningen direkt på ditt konto men valutingsdag sätts till nästa dag så du får inte någon ränta på pengarna förän dagen därpå.

 

Sen är det olika när räntan betalas ut, det vanligaste är ju att räntan betalas ut varje årsskifte men exempelvis Skandia Banken betalar ut räntan varje månadsskifte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att man räknar per dag vid dagsavslut.

 

Nja... de beräknas visserligen per dag, men efter bankåret som är 360 dagar. SEB vet jag ska införa ett modernare sätt att räkna ränta inom kort

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Helt klart räknas räntan ut på olika sätt av olika banker och på olika typer av konton. Det s.k. allkonto som refereras till här; Skandiabankens alltså, har ett mer ovanligt sätt att räkna ut räntan på. De flesta andra har mer ofördelaktiga sätt.

En djungel minst sagt!!

 

med eTT svarT TangenT-bord

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...