Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bilder på PII och G3


Carl Hult

Rekommendera Poster

Här kommer lilla jag och stör. Denna gång har jag med mig en länk som behandlar skillnaderna i utseende mellan Pentium II och G3. Här är den:

 

http://www.mackido.com/Hardware/PIIvG3.html

 

Författaren här, David Every, nämner att en PII-processor blir så varm att man kan bränna sig på den. Jag har aldrig själv rotat omkring innanför skalet men däremot har jag kunnat känna värmen från processorn när jag tagit på plastkåpan. På min iMac är det inte speciellt varmt medan de pentium-baserade datorer jag varit vid varit varmare än en ugn tidvis. Nu är jag nyfiken på kommentarer och liknande berättelser, mest för att jag gillar anekdoter från datorvärlden.

 

Mvh Carl

 

PS Jag gillar främst historien om kvinnan som trodde att musen var en fotpedal...DS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klas Karlsson

hmm, den där jämförelsen var nog en av de mest biaserade jag sett

("The two chips to the left of the G3 are the cache (this G3 has it's heat sink off, so it is naked). The PentiumII has a few chips inside the black plastic package.")

 

Om man tar av hela paketet från PII an så är den betydligt mindre. För övrigt sitter inte hela slot 1 varianten i en portabel dator så den jämförelsen är totalt omöjlig att göra.

 

Här ser man hu stor en P III är utan kylfläns...

http://www.thetechzone.com/articles/p3_heatsink_remove2.htm

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Garva!

 

Jaja har man inget annat att gagga om än det här.

 

Om vi pratar storleken på processorförpackning, har du någonsin spanat in Intel Xenon ?? Snacka om stor processorförpackning.

 

Eller varför inte spana in den här, Intel Mobile Pentium.

 

http://intel.com/mobile/performance/pentiumiii/index.htm

 

Konstigt, att inte min arbetsstation smälter eller att det knastrar i den dom fågånger jag stänger av den. Djäkligt konstigt att batteritiden för en bärbar PC är lika lång som hos Apples bärbara. Jag menar alstrar den den värmen Calle talar om måste ju en hel del EMK försvinna bara i värme.

 

Vilket satans skitsnack!! Sluta mesa!

 

>> Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Du pratar om dom Intelprocessorerna som går ner till halva farten när man drar ur kabeln ur väggen va? ;-)

 

Fast det är ju klart, hellre halva prestandan än ingen prestanda...

 

/ErikG

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får väl säga att Intel är på fel väg när de talar om ersättande av x86. Du har ju fått reda på att den arkitekturen är modernare än annat som PPC m.fl, så jag kan inte begripa att Intel vill lägga ner något så varmt och bra och byta ? Stackars MS om de inte kan hårdkoda för x86 i framtiden. Sådant plågeri måste stoppas ! Jonas W, kräv att all utveckling av x86-fria processorer stoppas och att Intel förbinder sig att bara köra med x86 och flytande kväve i framtidens datorer !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Mesa , nej det sköter ju , du JON så bra!

 

Och ditt påstående om att bärbara PC's batteritid är lika lång som i APPLE's PowerBooks, beror ju oftast på att det sitter dubbla batteripackar i PC'na & att peocessorerna går väldigt segt på bärbara PC's till och med APPLE's iBOOK har ju bättre prestanda än bärbara värsting PC's.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det tacken för att man kommer med lite sidor och vill ha lite utbyte? Glåpord och svordomar? Nog för att jag väntat mig det från dig men ändå...

 

Jag undrar vad det är som borde smälta...

 

C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

MacKiDo är minst sagt prejudicerade till förmån för Mac. David K Every skriver mkt bra tekniska artiklar, men hans evangelism är vinklad in absurdum.

 

Den fysiska storleken på en processor är givetvis inte helt relevant. Däremot så är värmeutvecklingen och watt-kravet definitivt viktiga. Om det krävs annat än luftkylning så blir det genast dyrt, komplicerat och skört.

 

x86 (PIII; K7) har helt valt bort den mobila marknaden med sitt senaste race till 1GHz. Transistortalet fortsätter att rusa iväg, och watt-kravet stiger linjärt, kravet på kylning kommer att bli ett problem om de inte skalar die-storleken linjärt också, vilket de knappast kan göra (AMD siktar på 40 miljoner transistorer, kan ni tänka er hur stort det blir rent fysiskt om de skalar som nu?). Här snackar vi MJÖLKPAKET.

 

Samtidigt så ska G4+ (inte Nitro) tydligen förbruka mindre energi än en G3. Det ska bli intressant att se hur den mobila marknaden ser ut om säg ett år. Och nej, jag tror inte ett dugg på Crusoe för något som ens liknar high-end.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Crusoe kommer väl, om jag fattat rätt vara mer lämpad för handhållna enheter av typen Palm eller Nokia 9110i (som väl använder en 486a, om jag inte är felinformerad).

Det hand/fickburna spektrat går ju från digitala fickalmanackor till datorer som möter low-end laptops i fråga om prestanda, minnesstorlekar och programtillämpningar, jag tror gränserna blir ännumera flytande i framtiden.

 

"Just my 10 cents.."

ErikG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jonas, VILKEN bärbar PC har en batteridriftstid som är 4,5 - 5,5 timmar?? DEN SKULLE EN AV MINA KUNDER KÖPA PÅ ROT!!!!!!

 

Har har både mac och PC, och byter Laptop RÄTT ofta, och jublar när han kommre upp till 2,5 timmars drift på sin PC!!

 

// Totte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Noterbart: Min nya PowerBook har en driftstid på ett batteri i ungefär 4 timmar medan om jag kör med dubbla batterier blir driftstiden över 10 timmar! (vid test ungefär 10,5 timme)

 

Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
Dobroslaw Krawczynski

Hejsan

 

Jag har hälsat på vår gode vän DKE och hans hemsida Mackido.

 

Först och främst, killen är en fullständig idiot och alla normala macanvändare jag har konsulterat skrattar bara uppgivet åt hans tillstånd. Det här är inget nytt. Det räcker med baskunskaper inom data för att se fel i hans resonemang.

 

# 2: Snubben ljuger som en häst travar (eller rättare sagt inte säjer hela sanningen utan endast det som passar in i hans resonemang vilket för mig = lögn).

 

# 3: Det är en bra sida för alla besvikna macägare, nu kan de bli lite gladare, deras burk blir inte bättre men kan iaf trösta sig med att vi andra har de sååååååååååååååååååååååååååå mycket värre.

 

# 4: Det är sent och jag ska nog ta ett bloss och sen lägga mig.

 

# 5: jag har faktiskt tagit på min processor under arbete och den blir riktigt varm, men konstigt nog blir den inte det när jag monterat på kylfläns och fläkt. Jätteskumt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså, älskar du Windows och x86? Själv älskar jag PowerPC, Alpha, MIPS, Itanium (om den blir helt x86-fri) och operativsystemen Mac OS X, Linux, BeOS och Amiga OS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dobroslaw Krawczynski

Nej, jag älskar inte windows.

Jag älskar inte min dator överhuvudtaget.

Jag smeker den inte innan jag går och lägger mig.

Men jag råkar kunna lite mer om datorer än DKE.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...