Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DVD omslag!


sbg

Rekommendera Poster

Just det upphovsrätt, tänkte inte på det :)

 

/Marcus

 

[inlägget ändrat 2004-03-19 11:30:01 av Marcus_J]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var kan man hitta högupplösta DVD omslag på nätet? Jag är ute efter Hitta Nemo.

Är inte det skyddat av lagen om upphovsrätt?

 

--

Jocke

 

It´s a matter of taste - either you got it, or you don´t.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Men eftersom man kan få tag på DVD/CD omslag till filmer lagligt och även framsidor så tycker jag att det inte skulle vara omöjligt med hela DVD omslag.

Skriv inget om ni inget vet tack.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bortsett från omslag av extremt låg kvalitet hos filmbutiker o dyl så är jag väldigt skeptisk om man kan få tag på omslag helt lagligt.

Och jag skriver inget om jag inget vet :)

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
sluta gnälla om denna upphovsrätt...

Du har rätt, den är inte så mycket att gnälla om. Den har funnits jättelänge och lär inte försvinna.

Även om Eforum inte funnits lika länge så gäller samma sak för reglerna här, man förväntas bara följa dem eller skriva någon annanstans.

8. Det är inte heller tillåtet att distribuera upphovsrättsskyddat material som du ej äger rätten till, samt efterlysa sådant material.

 

Naturligtvis finns det en liten chans att Disney har släppt omslaget till Hitta Nemo fritt, då borde det ju vara ok. Jag tror dock inte det.

[inlägget ändrat 2004-04-21 16:20:54 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

precis som att det är lagligt att ladda ner film så är det lagligt att ladda ner covers. sålänge det är för privat bruk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har inte med lagen att göra, anledningen till att man inte får efterlysa sånt material är att det står så i eforums regler, lagligt eller inte.

De hade kunnat skriva i reglerna att det inte var tillåtet att fråga om tuggummi och då hade man inte fått göra det, även om det är lagligt att missbruka dyligt. Vad är det som är oklart?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

isåfall är ett inlägg med länk (eller efterfrågan) till vilken bild eller text somhelst otillåten...eftersom alla bilder och texter nån gjort är skyddade av upphovsrättslagen. eller??

 

 

[inlägget ändrat 2004-04-21 17:57:04 av HaJK]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte min sak att avgöra men att länka till text och bild är inte varesig olagligt eller regelvidrigt. Att citera text är också tillåtet, du kan läsa allt om sånt i URL (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.HTM )

 

Frågor om vad som tillåts eller inte enligt reglerna ställer du nog enklast i "Diskutera Eforum" (//eforum.idg.se/Threads.asp?forumid=215 )

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej jag har inga frågor och har inget behov av att diskutera det hela vidare på något forum heller. inte jag som drog igång den här diskussionen ;)

 

hoppas bara att du inser det paradoxala i det du skriver.

antar att inte du har skrivit reglerna här men jag tror det är en tolkningsfråga.

 

jag hoppas för eforums skull att reglerna inte ska tolkas så som du menar.

 

ha det gött.

 

 

[inlägget ändrat 2004-04-22 19:14:21 av HaJK]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hoppas bara att du inser det paradoxala i det du skriver.

Det må vara sant att reglerna är paradoxala men det är inte mitt problem, att jag gav dig länken till URL var för att det du påstod om citat och länkning inte på något sätt inkräktar på det skydd som bild och text (och då endast sådan som uppnår verkshöjd) har.

 

För min del struntar jag i det, jag påpekade bara för dig att det inte har med lag utan med eforums regler att göra.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du missförstår lite... ;)

 

menar inte att regeln nödvändigt vis är paradoxal utan snarare sättet du tolkar den på. därmed inte sagt att jag tolkar den korrekt. jag tror och hoppas det är ok att på eforum länka till helt lagliga sidor som;

 

http://daprogger.mine.nu

http://www.cdcovers.cc

 

och det jag menar med paradoxalt är att du tolkar regeln som att det nog är ok att länka till textverk (t.om citera) och bilder men inte just till de bilderna som ligger på dvd-coversidorna.

 

så frågan är egentligen inte vad det står i regeln utan var man ska dra gränsen...

 

gl.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du missförstår lite... ;)

Nejdå, någon annan verkar dock ha missförstått allt, du klagar på saker som inte sagts, helt omotiverat.

 

utan snarare sättet du tolkar den på

Du verkar inte ha förstått vad jag försöker säga så du behöver inte vara orolig för att där finns någon paradox.

 

jag tror och hoppas det är ok att på eforum länka till helt lagliga sidor som

Har någon sagt att det inte är ok att länka dit?

 

Det som står i reglerna är att det inte är ok att efterlysa upphovsrättskyddat material.

 

är att du tolkar regeln som att det nog är ok att länka till textverk (t.om citera) och bilder men inte just till de bilderna som ligger på dvd-coversidorna

Var säger jag det? Jag har läst hela tråden och det enda jag ser är att jag har citerat regeln där det står att det inte är tillåtet att efterlysa material som man inte äger rätten till. Detta som ett svar på din kommentar om att någon som påtalade regelbrottet skulle sluta gnälla.

Jag har aldrig sagt att det inte är tillåtet att länka till något. Någon annan började gnälla om att det är lagligt att tanka hem film och covers, vad nu det har med saken att göra.

 

Innan du kommer med en nonsenskommentar till där du klagar på saker jag aldrig sagt föreslår jag att du läser inläggen (eller ännu hellre reglerna, det är de som gäller). Avstå också gärna från att tillskriva mig tolkningar jag inte gjort. Tack.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo men nu ska vi inte glida ifrån ämnet...

 

det var såklart länkarna du syftade på när du tog upp regeln... och om du hävdar att det inte var dem utan du bara ville upplysa om en regel som inte har med tråden att göra, förstår jag inte varför du tar dig tid att skriva allt detta :))

 

jag tror säkert du har läst hela tråden.

 

[inlägget ändrat 2004-04-22 22:29:21 av HaJK]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det var såklart länkarna du syftade på när du tog upp regeln

Ledsen att göra dig besviken men så var det faktiskt inte. I så fall hade jag:

1. Anmält ditt inlägg

2. Citerat in länkarna.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nähepp...ja har du inget annat att göra än att hoppa in i trådar o posta regel-citat så...

 

*host*moralpolis*host*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...