Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

AMD fläktfläns borttagning?


Sallah2

Rekommendera Poster

Hejsan

 

Nu har jag tagit ur de mesta ur datorn... moderkortet ligger kvar och jag undrar hur f*n man får av Flänsen på CPUn?

Ni som har AMD vet nog hur det ser ut... ska man som slita uppåt eller hur gör man på bästa sätt för att inte förstöra processorn.

Need help så snabbt som möjligt... :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Clas Ericson

Flänsar till AMD sitter med två klämmor i sockeln på moderkortet. På den ena klämman kan man sätta i en skruvmejsel och trycka klämman neråt, utåt så lossnar den från sockeln och flänsen kan tas bort odramatiskt.

 

Jag har för mig att det syns rätt tydligt på vilken klämma det finns ett utrymme som gjort för ex en skurvmejsel.

 

//Clas

 

[inlägget ändrat 2004-03-18 14:00:37 av Clas Ericson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm okej.. Det måste nog vara den sidan där det är bättre fäste i moderkortet.. på "höger" sida eller uppåt mot nätagget kan man säga är det ett tjockare fäste än där nere...

Men alltså man ska trycka neråt så de där klämmorna åker under fästerna och ploppar lös... men om man trycker så, trycker man inte sönder CPUn då?

 

Ska man som inte bända utåt och uppåt?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej, tryck neråt med tillräcklig kraft så klämmorna frigörs från sockeln å vicka sen lite utåt så släpper det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Montera av moderkortet från datorlådan innan du mekar med processorfläkten. Annars finns en viss risk för att du knäcker moderkortet. :-)

 

Som de andra skriver, tryck _lätt_ med en skruvmejsel med passande storlek ned ena haken på processorfläkten.

 

Använd gärna en bit tejp nedanför innan du börjar med skruvmejseln. Risken är då mindre att du klipper elektroniska kretsar om du slinter med mejseln.

 

Använd inte för mycket våld.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Helpdesk: Sitter du bakom en brandvägg?

Kund: Nej, jag sitter vid ett fönster.

 

Yttermera.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...