Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

defragmentera Os X


Anders Grabein

Rekommendera Poster

Anders Grabein

Har läst på nätet om att Os X måste defragmenteras för att prestanda inte ska svikta, hittar dock ej nåt program för det i Os X, och inget tredjepartsprogram heller. Vet nån nåt mer om det här?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Grabein

Behöver väl iofs. inte vara sant, men kan väl inte vara särskilt skoj och bluffa om.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är ett omdebatterat ämne. Men så mycket kan jag säga att kör du filsystemet HFS+ måste du defragmentera även om OS X Panther numer har en funktion som defragmenterar filer över en viss storlek. Kör du UFS så behövs det mindre troligt (Unix filsystem), men då kan du inte köra Classic.

 

Det finns två program, båda från Micromat Inc, som kan defragmentera hårddisken. Det är TechTool Pro 4 och Drive 10. Båda fixar även andra fysiska hårddiskproblem men TechTool Pro har också några fler funktioner. Själv kör jag Drive 10 och DiskWarrior istället (DiskWarrior reparerar och ersätter katalogfilen som kan bli korrupt på hårddisken, något som Apples egna Skivverktyg inte klarar alla gånger).

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller du inte på och skapar massa filer över 25MB så defragmentiseras dom mindre än så automatiskt när du öppnar / stänger dom.

Sen kan ju nyttan med defragmentisering diskuteras - på FAT behövs det verkligen, men annars kan man ställa sig lite tveksam.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Grabein

Har införskaffat Diskwarrior 3, funkar bra att defragmentera en extrapartition som jag har på HD:n. När jag vill defragmentera systempartitionen så funkar det inte, står nåt i instruktionerna att man ska boota från Diskwarrior cd:n, men nån sån har inte dykt upp, kan man göra en bootbar CD med brännaren, eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att göra en bootbar CD med brännaren, men det är inte simpelt. Sök på "boot" på versiontracker. DiskWarrior säljs ju annars med en bootbar CD så jag förstår liksom inte varför du behöver göra en CD, såvida du har införskaffat programmet via Internet.

 

DiskWarrior 3 kan heller inte defragmentera hårddisken, den reparerar och ersätter hårddiskens "directory file". Tidigare versioner av DW klarade dock att defragmentera, men med OS X valde de att inte ha den funktionen.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...