Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Finns inga hårddiskar"


envall

Rekommendera Poster

Jag är inte långt ifrån att bli helt galen just nu. Har bytt hd i lådan och skulle nu partitionera densamma. Men när jag skriver FDISK, så får jag beskedet att det "FINNS INGA HÅRDDISKAR".

 

Det kommer ljud ifrån hårddisken, men det verkar som om den inte hittas. Oavsett vad jag försöker göra så fungerar inget mot C:

 

Snälla hjälp mig!

 

Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har byglat Hd som Master. Har även testat som Slave, men den hittar inte hårddisken ändå.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har möjlighet, testa den i en annan dator.

 

Eventuellt att du behöver uppdatera BIOS för att den skall klara hårddisken.

 

Ciao,

Anders

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som ett tidigare inlägg sa så kanske du måste uppgradera ditt BIOS för att moderkortet ska klara av hårddisken.

Men innan du gör det, har du provat att gå in i BIOS'et vid uppstart (brukar stå "Press DEL to enter setup") och indentifierat hårddiskarna? Det är man tvungen att göra, i alla fall på äldre moderkort. Detta förutsätter att det är "vanliga" IDE-diskar, har du SCSI-diskar måste du vanligtvis installera en drivrutin till diskarna först, eller ha ett SCSI-moderkort.

 

Du har ju inte givit oss så mycket info att gå på så detta är mitt råd tills vidare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan S Stenström

Får inflika att det finns SATAhårddiskar som börjar på att bli allt vanligare. De måste ha en speciell drivrutin när man skall starta. Om så inte är fallet kan det vara storleken som är större än vad bioset är vant vid. En biosuppdatering kanske kan hjälpa?

 

mvh johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först av allt så vill jag tacka alla som lämna råd och tips till mig för att lösa mitt problem.

 

Till att börja med så måste jag berätta att jag är en sk teknisk idiot. Men jag bestämde mig ändå för att försöka byta hårddisken, när jag trodde den hade gått sönder.

 

Men nu har det visat sig att problemet fanns i den ena IDE-anslutningen (heter det så???) på moderkortet. När jag flyttade kabeln som var ansluten till hårddisken till uttaget som fanns vid sidan om, ja då hittade BIOS hårddisken.

 

Just nu så håller jag på att lägga in XP igen och allt har fungerat väl så här långt. Nu har jag ju en extra hårddisk så mitt nästa projekt får väl bli att försöka installera den också. Om jag får problem så hör jag av mig igen.

 

Tack alla för era råd och tips!

 

JOHAN E

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...