Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Företags konkurs och konsumenters rättigheter


Haringen

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag vill häva en produkt som jag köpt från Sekvencia. De har tydligen gått i konkurs, men när jag går in på sekvencia.se så kommer jag in på PC Superstore, som tydligen har tagit över Sekvencias verksamhet (det är dock samma personal i båda företagen). Men PC Superstore nekar mig med kommentaren: "Sekvencia AB har gått i konkurs".

 

Har jag några juridiska rättigheter i detta fall, eller kan företag komma undan sina skyldigheter genom att helt enkelt byta företagsnam?

 

 

PS. För lite mer ino om hela ärendet kan ni läsa tråden: //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=568745 DS.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men PC Superstore nekar mig med kommentaren: "Sekvencia AB har gått i konkurs".

Jag förslår inte helt utan skäl att du kollar upp om det är sant. Kolla organisationsnumret på kvittot på produkten du köpte.

 

kan företag komma undan sina skyldigheter genom att helt enkelt byta företagsnam?

Inte genom att byta företagsnamn, men ett företag kan komma undan rätt mycket genom att byta organisationsnummer! :-) (för då är det inte samma företag - de kan t.o.m. behålla gamla namnet, men är det ett nytt nummer så är det ett nytt företag.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var kan jag kolla upp olika organisationsnummer (någon myndighet)?

 

 

Hur är det om ett företag tar över verksamheten för ett annat. Enligt PC Superstores pressmeddelande 2002-12-16 så blir Sekvencias affärer PC Superstore. Har jag då helt plötsligt över en natt tappat alla mina rättigher?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan branshcorganisationer hjälpa till och i sånna fall hur vet jag vilken organisation jag ska vända min till?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Patent och registreringsverket håller på med organisationsnummer och sånt.

 

www.prv.se (gå till bolagsavdelningen PRV Bolag)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat upp Sekvencia AB och det stämmer att företaget gått i konkurs. Men Sekvencia är en kedjebutik där man bland annat haft tre butiker i Stockholm (alla heter väl nu PC Superstore). Men när jag söker på PRV ser jag att enbart Sekvencia AB är konkursförklarad. Inget av Sekvencia City AB, Sekvencia Linköping AB och Sekvencia Adolf AB är konkursförklarade. Dessa har olika Org nr men jag misstänker att de är de olika sekvencia butikerna. Kan jag kräva ngn av dessa på ersättnig?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessa har olika Org nr men jag misstänker att de är de olika sekvencia butikerna. Kan jag kräva ngn av dessa på ersättning?

Du kan kräva den du handlat av på ersättning, ingen annan (därmed har inte jag sagt om du har rätt i grundfrågan). Och vem du handlat av ska framgå av kvittot - vilket organisationsnummer står det på det? Har det organisationsnumret gått i konkurs eller lever det företaget?

 

Enligt bästa förstånd - och denna information är värd varenda öre du betalat för den, IANAL etc etc

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan kräva den du handlat av på ersättning, ingen annan

 

Jag misstänkte nästan det, och tyvär är det just det org nr som har gått i konkurs.

 

Det ser mörkt ut för min del, men en annan sak som jag har i tanken är att PC Superstore har tagit över Sekvencias verksamhet (Sekvencia bytte namn till PC Superstore, och sen är det helt mysko) och att jag kanske skulle kunna kräva dem på ersätning.

 

Att jag hoppas på det sistnämnda beror på att när sekvencia svarade till ARN angående min anmälan så gjorde de det på PC Superstores brevpapper...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

wJag tror det hela beror lite på varför du vill häva köpet.

Som kund är du en del av konkursbos oprioriterade borgenärer.

Men om anledningen till att du vill häva beror på att det är fel på produkten och detta fel kan antas ha funnits redan hos Sekvencias leverantör alternativt producenten, så kan du överta den fodran som sekvencia har hos dem, och därmed kräva omleverans/avhjälpning hos dem. Vet dock inte om detta innefattar någon rätt att häva.

 

Om jag vore i din position så hade jag kontaktat konsumentombudsmannen/konsumentverket.

 

www.juridikforum.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

wJag tror det hela beror lite på varför du vill häva köpet

 

Jag har skrivit anledning lite utförligare tidigare och ville inte bli shatig men hela historien i kort version är att felet fanns fån början och att jag skickat in den på 3 reparationer och att nya fel tillkommit. (//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=568745).

 

Om jag vore i din position så hade jag kontaktat konsumentombudsmannen/konsumentverket.

I Sollentuna har vi ingen konsumentombudsman. Inte heller i upplandsväsby. Jag har dock ringt KOV i kista men han är extremt upptagen där och jag kan inte kräva honom på hjälp då Sollentuna kommun inte har avtal med dem.

 

Hur som hälst så ska jag se om jag kan få hjälp från advokat jouren imorn...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som kund är du en del av konkursbos oprioriterade borgenärer.

 

Enligt en lagändring är numera kunderna de högst prioriterade borgenärerna vid konkurs. Det betyder att konsumenterna ska ersättas före tex banken eller andra företagsborgenärer.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det betyder att konsumenterna ska ersättas före tex banken eller andra företagsborgenärer.

 

Ok, men vart ska jag som konsument vända mig till?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konsumentvägledningen. Om det inte finns någon i kommunen, skriv ett brev till politikerna och kräv konsumentvägledning. Här finns bra sammanfattning av KKL:

 

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=147&lngCategoryID=892

 

Sök på konkurs för flera intressanta fakta. Bland annat kan man ställa ersättningskrav till leverantör i tidigare led.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...